Chłodzenie dla bardzo ubogich :-)

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC
Awatar użytkownika

Autor tematu
Yogi_
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 14
Posty: 759
Rejestracja: 13 sty 2010, 08:07
Lokalizacja: Braniewo

#11

Post napisał: Yogi_ » 29 cze 2012, 11:13

Hm... 40W to chyba nie potrzebuje przełączania trójkąt gwiazda?


Pozdrawiam
Krzysiek

Tagi:


stjerzy
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 12
Posty: 26
Rejestracja: 23 cze 2012, 14:59
Lokalizacja: wielkopolska

#12

Post napisał: stjerzy » 29 cze 2012, 11:54

Z silnika wychodzi trzy fazy U W V i żółto zielony na masę, gdy czytałem jak podłączyć silnik trzy fazowy do zasila 240 to wszyscy pisali że łączymy U1 z U, V1 z V, W1 Z W i na tabliczce znamionowej opis 240 i 380. U mnie tylko trzy przewody wystają i 380 V resztę parametrów po chińsku. I dobór jeszcze kondensatora + strata 15% mocy. Falownik jest firmy POW TRAN i sprzedawca pisał że obsługuje tylko jeden silnik. Ale widzę że daje radę i nie wyskakują błędy na falowniku. Dlatego nie wchodzi w grę jakieś skomplikowane urządzenie, które by sprawiło kłopot w sterowaniu głównym silnikiem, a dodatkowe 40 W to dla 1,5KV chyba nie zauważalne przez ten falownik. Chyba że ten falownik ma o wiele większe możliwości w ustawieniach jest to PI 8600 wektorowy 240V. Ale pomimo instrukcji jaką mam i podpowiedzi życzliwego sprzedawcy idzie mi to opornie ustawianie jego. Bo moc jest 7,5 A a na silniku pisze 3,5 A ale nie wiem czy to nie moc na jedną fazę razy trzy. Gdy włączę 2000 obrotów to nie daje rady na amperach pokazuje 12,5 A i po minucie zatrzymuje bo zabezpieczenie 150% przez minutę. To dopiero testuję zanim się nauczę to potrwa, tak jak z nowym oprogramowaniem w kompie lub epromie po zmianie softu.

Awatar użytkownika

Autor tematu
Yogi_
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 14
Posty: 759
Rejestracja: 13 sty 2010, 08:07
Lokalizacja: Braniewo

#13

Post napisał: Yogi_ » 29 cze 2012, 14:43

Coś więcej n/t parametrów silnika dasz rade? Moc, obroty, cosφ?
I dobór jeszcze kondensatora + strata 15% mocy.

Więcej tracisz zmniejszając obroty tokarki falownikiem :-)

Resztę n/t falownika to z domu, bo zaraz koniec pracy a postudiować instrukcję trzeba, żeby głupot nie powypisywać.

[ Dodano: 2012-06-29, 18:01 ]
Ok.
Robiłeś b11-2 i b11-3?
Co masz w b0 do b09?
Spróbuj odpiąć silnik od chłodzenia i zobacz czy dalej falownik głupieje z prądem.
Jeśli to możliwe to wrzuć zdjęcia tabliczek silników.
Ja jednak poszedłbym albo na wymianę silnika na 220 lub 12v albo na kondensator.
U siebie dołożyłem wentylator łazienkowy do silnika celem poprawienia chłodzenia na wolnych obrotach.
Pozdrawiam
Krzysiek


stjerzy
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 12
Posty: 26
Rejestracja: 23 cze 2012, 14:59
Lokalizacja: wielkopolska

#14

Post napisał: stjerzy » 29 cze 2012, 22:34

Tabliczki znamionowe silnika głównego i pompki.ObrazekObrazek

Gdy sprawdzam ten silnik na najwyższych obrotach to oczywiście nie włączam pompki by nie zakłócała pracy falownika. Ale nie udało mi się jeszcze dojść do tych parametrów o których wspomniałeś bo sam jestem ciekawy. Parametry od F00 do F45 zmieniam sobie bez problemu, ale od b00 do b22 jakoś nie mogę przeskoczyć i jeszcze wielu innych. Jest tam sporo w instrukcji i na pewno sądzę że powinno na tym falowniku odpalić 2000 obrotów razem z posuwami bo nawet w początkowej wersji śruby pociągowe dałem na luz.
Co do silnika 240 to znajomemu spalił się przy podobnej tokarce, ja specjalnie do gospodarczego pociągnąłem nową instalację 2,5 mm jakieś 30 m to jest na 22 ampery na takim krótkim odcinku. Zresztą falownik zgłasza błąd przeciążenia silnika i po amperach widać że jakoś na wysokich obrotach długo wchodzi na obroty. Dlatego sądzę że to wina ustawień w samym falowniku są problemem. A tokarka to nowa ED-1000GN, kupiłem ją w zeszłym roku we wrześniu i dopiero teraz udało się wygospodarować pomieszczenie. Tak to jest jak człowiek pracuje i niema czasu na hobby.


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#15

Post napisał: Andrzej 40 » 30 cze 2012, 02:15

Jeżeli masz oba silniki połączone w gwiazdę na międzyfazowe 380V(stare, obecnie mamy 400V) to jest to nieprawidłowo. Z falownika zasilanego z 1 fazy otrzymujesz międzyfazowe max. 230V. Powinny być połączone w trójkąt. W silniku 1,5kW jest to chyba możliwe - na tabliczce są wyprowadzenia wszystkich końcówek uzwojeń.
Dla pompki najlepszym rozwiązaniem jest zamiana silnika na jednofazowy i włączenie przed falownik. Drugie to dodatkowe przełączanie kolejności dwu faz przy zmianie obrotów na lewe.
Chyba, że też można go przełączyć na trójkąt i wtedy możliwe jest zasilanie z jednej fazy 230V sprzed falownika po dodaniu równolegle do jednego z uzwojeń kondensatora rzędu 1-5uF. Kondensator równolegle do jednego "boku" trójkąta, ale tylko jedną stroną do sieci. Drugi koniec na środek uzwojeń połączonych szeregowo względem sieci.

Awatar użytkownika

Autor tematu
Yogi_
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 14
Posty: 759
Rejestracja: 13 sty 2010, 08:07
Lokalizacja: Braniewo

#16

Post napisał: Yogi_ » 30 cze 2012, 10:50

stjerzy pisze:ale od b00 do b22 jakoś nie mogę przeskoczyć
To jeszcze Cię poganiam :-)
Ustaw b10=0 (silnik pierwszy)
ustaw b11=2
test skończy się wyświetleniem jakiegoś błędu (z instrukcji wynika, że tak ma być) - naciśnij STOP.
Odczytaj parametry b0 - b9,
ustaw b11=3 (UWAGA silnik ruszy!!!) [Jeśli czyta to moderator proszę wyraz UWAGA na czerwono!!]
Po skończonym teście zapisz wartości b0 - b9.
Wyniki obu testów pokaż tutaj.
Andrzej 40 pisze:Chyba, że też można go przełączyć na trójkąt i wtedy możliwe jest zasilanie z jednej fazy 230V sprzed falownika po dodaniu równolegle do jednego z uzwojeń kondensatora rzędu 1-5uF. Kondensator równolegle do jednego "boku" trójkąta, ale tylko jedną stroną do sieci. Drugi koniec na środek uzwojeń połączonych szeregowo względem sieci.
Z tego co pisał ma tylko 3 wyprowadzenia, znaczy gwiazda :-( pozostaje silnik 230 lub 24 ew. 12V. Co najgorsze z tej chińskiej tabliczki nie widać jakie obroty ma ten silniczek...
Najlepiej zaopatrzyć się w coś takiego :
Obrazek

Wymontować silniczek, pójść do kogoś kto ma "siłę" podłączyć i zmierzyć prędkość :-). Następnie dopasować jakiś silniczek.

Zaraz zejdę do piwnicy i zobaczę jak mam poustawiane "F"-y i zapodam.
A, jeszcze kawałek maila od firmy Powtran (małymi literami ja - dużymi firma):
mam kilka pytań:
1. Podłączam silnik i napięcie do falownika - KONIECZNIE
2. Ustawiam F00 na 1 - PROSZĘ WPIERW URUCHOMIĆ NAPĘD Z F00->0. JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ OK MOŻNA WŁACZYĆ STEROWANIE WEKTOROWE
2A. PROSZĘ WYBRAĆ SPOSÓB ZADAWANIA OBROTÓW I SYGNAŁÓW START/STOP (F01...F05)

3. Ustawiam b1-b4 a następnie b11(1) do b11(3) ?
Lub jak wykonać autotunning silnika? NO WŁAŚNIE POPRZEZ WYBÓR B11. WYBIERA PAN WARTOŚĆ 1, 2 LUB 3, PO CZYM FALOWNIK WYKONUJE AUTOTUNING. PO ZAKOŃCZENIU B11 WRACA DO 0


Rozumiem, że tyle wystarczy aby uruchomić silnik pracujący na
nominalnych obrotach? W ZASADZIE WYSTARCZYŁOBY Y00->5


4. Aby sterować prędkością obtotową za pomocą potencjometru (zakres 15 - 80 Hz)
F02 na 4 - OK POTENCJOMETR KLAWIATURY FALOWNIKA

F12 na 80
F13 na 15
F15 na 50 RADZĘ RÓWNIEŻ 80
F33 i F34 są ustawione fabrycznie na 1s co mi odpowiada - NIE. CZAS ROZPĘDZANIA I HAMOWANIA USTAWIĆ W F09 I F10. NIE RADZĘ WPROWADZAĆ 1s, BO SILNIK MOŻE NIE RUSZYĆ Z UWAGI NA KONIECZNOŚĆ PODANIA DUŻEGO PRĄDU ROZRUCHU, CZEGO FALOWNIK NIE ZROBI. PROPONUJĘ USTAWIĆ 10s I SKRACAĆ OBSERWUJĄC CZY JEST OK.
A00 na 0B06 - RZECZYWISTE OBROTY SILNIKA


5. Zmiana obrotów F45? Tu dodatek różni się od instrukcji papierowej str. 34
F45 na 0100 a jak odwrotnie? A44 na 4 ?
F45 NA 100 - TO JEST TYLKO ZEZWOLENIE NA PRACĘ DO TYŁU - CHCĄC PRACOWAĆ DO TYŁU MUSI PAN TO USTAWIĆ NA 100.
POMYSŁ Z WYKORZYSTANIEM KLAWISZY WIELOFUNKCYJNYCH JEST OK. PROSZĘ TO ZROBIĆ TAK: A43->3 (DO PRZODU) A44->4 (DO TYŁU). PRZY CZYM F05->0 LUB 1
F46 na 5 (czekanie 5s) - MOŻNA ALE NIE TRZEBA


[ Dodano: 2012-06-30, 16:01 ]
Ok :-)
Już.
"F"-y, te zmieniane.
F01 - 1
F02 - 4
F05 - 1
F09 - 10.0
F10 - 1.0
F11 - 110
F12 - 80
F13 - 15
F14 - 80
F15 - 80
Pozdrawiam
Krzysiek


stjerzy
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 12
Posty: 26
Rejestracja: 23 cze 2012, 14:59
Lokalizacja: wielkopolska

#17

Post napisał: stjerzy » 30 cze 2012, 23:06

Witam
Udało mi się po długim czasie dojść do parametrów b 00 i okazuje się że są na samym końcu, dlatego bardzo szybko przeskakuje na następne parametry. Podaje wyniki testów:
b00- 50.00
b01- 7.0
b02- 230
b03- 2
b04-1420
b05- 3,6 test 2- 3,5
b06- 1081 test 2-0.881
b07- 1114 test 2-1095
b08- 87,2 test 2-87,3
b09- 83,2 test 2-84,2
I już na odchodne pozmieniałem też F i niestety coś brzęczy w falowniku jakby silnik startował, ale on stoi w miejscu coś przestawiłem. Ale nie ma co się tu zastanawiać trzeba zrobić tak jak mi polecił sprzedawca Y00->5 ustawienia fabryczne. I zobaczę w poniedziałek po pracy czy dzierży. Oczywiście ten gadżet do sprawdzania obrotów już w zeszłym roku dokupiłem dobra rzecz, też chińska i prądożerna nie starczyła bateria na 6 miesięcy używając zaledwie 5 razy.

Awatar użytkownika

Autor tematu
Yogi_
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 14
Posty: 759
Rejestracja: 13 sty 2010, 08:07
Lokalizacja: Braniewo

#18

Post napisał: Yogi_ » 01 lip 2012, 12:03

stjerzy pisze: też chińska i prądożerna nie starczyła bateria na 6 miesięcy używając zaledwie 5 razy.
Trza wyciągać baterię :-)
stjerzy pisze:I już na odchodne pozmieniałem też F i niestety coś brzęczy w falowniku jakby silnik startował, ale on stoi w miejscu coś przestawiłem.
Wiesz... trochę drogi sprzęt żeby "coś" przestawiać. Jak widziałeś, w rozmowie z fachowcem posługiwałem się instrukcją polską i angielską.
Do podłączenia sterowania na włącznikach - instrukcją angielską - bo obrazki są, a i opis adekwatny. Zostało mi dołożenie potencjometru i elektrozaworek do chłodzenia. Z tym, że zastanawiam się z jakiego trybu sterować "PRACA" czy "OSIĄGNIĘCIE ZADANEJ CZĘSTOTLIWOŚCI" (w domyśle - ustawionej prędkości obrotowej" ?

Aha... po zrobieniu Y00->5, znowu puść testy b11. A przynajmniej ustaw b0,2,3,4,5 i b11->1.
Pozdrawiam
Krzysiek


stjerzy
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 12
Posty: 26
Rejestracja: 23 cze 2012, 14:59
Lokalizacja: wielkopolska

#19

Post napisał: stjerzy » 01 lip 2012, 13:53

Pomimo że niedziela nie dało mi to spokoju wczorajsze ustawianie i ponowiłem ze sprawdzeniem wszystkich parametrów Falownika i reset nie pomoże bo ustawienia są takie jak w instrukcji. Ponowiłem jeszcze raz test:
b00- 50.00
b01- 7.0
b02- 240
b03- 2
b04-1400
b05- 4,6
b06- 0,872
b07- 0,938
b08- 50,0
b09- 48,2
Dlaczego te rezystencje są za każdym razem inne? czy to tak jest za każdym razem.
I jeszcze jedna sprawa ja ten test robię: śruby pociągowe załączone, obroty skrzyni 1225 bo na tych obrotach wszystko działa problem powstaje gdy przełączam na 2000 tam wyskakuje w falowniku błąd EOCP i gdy zwiększę czas rozpędzania do 20s to rusza i powoli rozpędza praca jest do 1,5 min i znowu wyłącza z tym samym błędem raz mi wyskoczył inny błąd EOL. Powodem że wczoraj nie załączała się maszyna był źle ustawiony jeden z F. Jeszcze jedna sprawa gdy startuje silnik to są jakieś trzaski i nie wiem czy to z falownika czy z silnika, mam nadzieję że to w poniedziałek wyłapię ściągając pasek od silnika. Pomimo że maszyna nowa to jednak były przypadki w nowych silnikach, że łożysko liche, wirnik obcierał o stojan. Poszukam jeszcze 2 silnik na próbę jeżeli sytuacja będzie nadal występować, bo gwarancja do końca września i warto skorzystać.

Awatar użytkownika

Autor tematu
Yogi_
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 14
Posty: 759
Rejestracja: 13 sty 2010, 08:07
Lokalizacja: Braniewo

#20

Post napisał: Yogi_ » 01 lip 2012, 14:35

Uuuu....
Na pustym silniku powinno być.
I albo ustawiasz wg tabliczki i b11->1
albo b11->2 i b11->3 i samo powinno ustawić pi razy drzwi tak jak na tabliczce. Później ew. ustaw prędkość obrotową z tabliczki.
Ciekawe co z parametrem b01? Wg instrukcji to y09*(50%..100%), a y09 opisane jako "znamionowy prąd wyjściowy przetwornicy" oryg. "Rated output current (Inverter rated output current)" - 0,1..1000A.
Sprawdź u siebie, (a ja u siebie) jaką masz wpisaną wartość, ok?
Pozdrawiam
Krzysiek

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”