Strona 1 z 1
Oś koła jaki materiał ?
: 26 cze 2011, 10:36
autor: cross2900
Witam muszę wykonać oś koła motocyklowego niestety nie wiem jakiej stali użyć ?
Konstrukcja nic skomplikowanego pręt z jednej strony nakrętka z drugiej gwint
Średnica ośki 17 mm długość około 290 mm.
Jaki najlepszy będzie na to materiał ? Zwykły jakis pręt gładki twardości pręta zbrojeniowego ?
Czy Lepsza będzie jakaś stal ulepszana ? Myślałem nad tłoczyskiem z amortyzatora ?
Pozdrawiam
: 26 cze 2011, 10:50
autor: bartuss1
moze raczej stal 35HM albo 40H od biedy
: 26 cze 2011, 21:14
autor: janusz3269951@w
no kolego material musi byc twardy . powiem tak wez c45 zguba obrób potem zachartuj i na tokarce ustawic zdjac naddatek zostawic 0.3 mm na szlifierke do walkow i po robocie. a domowym sposobem to wez twardy material taki z 30 hrc i go tocz po kawałku powoli ale taniej
: 27 cze 2011, 07:00
autor: Dudi1203
no kolego material musi byc twardy
Zasadniczo to twardy być nie może. Z twardością maleje udarność i rośnie kruchość. Więc trzeba dać cos takiego co nawet jak sie lekko nagnie przy jakimś granicznym obciążeniu to sie nie pokruszy. I uważałbym z takim domowym hartowaniem czegoś bo bardzo łatwo właśnie o kruchość elemntów o czym sam się kiedys przekonałem.
: 27 cze 2011, 09:02
autor: bartuss1
osie do rowerów , motocykli itp robi sie z "hajmonu". chyba łatwo sie domyslic o jaką stal chodzi, wczoraj mialem się posmiać z tokarza, no ale w koncu chodzi o rade a nie wysmiewanie braku wiedzy.
: 30 cze 2011, 00:10
autor: ZiG
Z czego proszę ? Hajmon

: 30 cze 2011, 07:36
autor: bartuss1
hajmon to gatunek stali HM
: 01 lip 2011, 18:59
autor: ikozak82
A co sądzicie o N9E lub N11E.
Pamiętam, że dawno, dawno temu kiedy przy narzędziach do obróbki plastycznej zależało na twardej powierzchni i odpornym na uderzenia rdzeniu to stosowało się właśnie takie płytko hartujące się stale.
Powierzchnia miała do 63HRC, twardość do głębokości 0,5mm stopniowo malała, a rdzeń był elastyczny 30-40HRC.
: 01 lip 2011, 21:54
autor: bujaka
Oś motocyklowa to raczej odpowiedzialny element

i nieodpowiedni materiał lub nieodpowiednia obróbka cieplna mogą być przyczynić się potem do powstania pęknięcia, a co się z tym wiąże można się domyślić. Pamientam ze w technikum na warsztatach mistrz który je prowadził przestrzegał nas przed fuchami typu: dorabianie nakrętek do koła ciężarówki itp. bo potem jak się coś stanie to .....
materiał
: 02 lip 2011, 23:13
autor: wt
Na oś do jednośladu nada się na przykład HS50, wytoczona i obrobiona cieplnie. Może się również sprawdzić stal do nawęglania, o twardości rdzenia około 35 i powierzchni nawęglonej o twardości około 55 po odpuszczeniu. Dorabiałem kiedyś ośkę po pęknięciu.