Strona 1 z 2
Wykonanie otworu w walku - aluminium - ew zlece wykonanie
: 20 sie 2010, 00:38
autor: Tonnrud
Witam
Poszukuje metody wykonia otworu fi 25 H7 w walku fi 40 o dlugosci 120 mm ( dlugosc calkowita walka to 150 mm ) - nieprzelotowy - problemem ktorego nie moge przejsc jest jakosc powierzchni w otworze - nie moze miec ona zadnych rys , zaciagniec ani wiekszych sladow narzedzia bo w srodku bedzie pracowal tlok z uszczelkami .
Jesli ktos mialby jakies propozycje bylbym wdzieczny
ps
Jesli ktos mialby taka mozliwosc prosze o pw w celu zlecenia wykonania takich elementow
: 20 sie 2010, 07:46
autor: m.j.
Nie jestem specjalistą więc mogę nie mieć racji, ale ja osobiście to rozwierciłbym mniejszym wiertłem np 22. Drugie wiertło zaostrzyłbym na kąt prosty (tak jak frez), żeby pozbyć się stożka (jeśli nie jest mile widziany), a później jechał nożem na chłodziwie i z większymi prędkościami i możliwie małym posuwem. Ewentualnie użyć rozwiertaków, ale też wszystko na chłodziwie . Ja z braku laku uzywam rzepaku

z biedronki. Jeśli masz jakiś kawałek, który jest już przeznaczony na straty to być może mój sposób zda egzamin, choć w temacie to jestem początkujący i co najwyżej moja zieleń przybrała mniej intensywny odcień
... no i nie wiem czy Ci ta H7 wyjdzie po takiej operacji

Wszystko zależy ile masz narzędzi i funduszy - jeśli fundusze nie grają roli to przeważnie są wiertła i płytki specjalnie do alu. Wiór w alu się ciągnie i potrafi zadrzeć. Nie wiem jak PA6 ale PA9 jest wbrew pozorom suche (taki drobny pyłek przy toczeniu i wierceniu powstaja, oprócz 100 metrowego wióra, rzecz jasna

). Bez rzepaku lub czegoś bardziej wyrafinowanego nie zrobisz klasy.
: 20 sie 2010, 22:33
autor: mike217
Roztocz otwór na 24, potem rozwiertakiem 25H7, niestety rozwiertak będziesz musiał cofać na obrotach, aby nie zostawił rys, czy nie rozbije otworu? nie wiem. Z noża może i by wyszło ale na 12 cm to już bedzie sprężynować, problemem będzie e chłodziwa na nóż, jak zrobi się narost to od razu zrobi Ci rysy i zacznie jęczeć... Ja bym stawiał na rozwiertak.
otwór
: 20 sie 2010, 23:20
autor: tomolc
Rozwiertak zostawi rysy.Trzeba tulejować.Wytoczyć otwór w aluminium i wprasować tuleję szlifowaną.
: 21 sie 2010, 00:11
autor: Tonnrud
a nie mozna by od razu szlifowac zamiast wbijac tulei ?
: 21 sie 2010, 09:20
autor: mike217
No tak, chinski rozwiertak zapewne rysy zostawi, dobry na pewno nie, warunkiem jest wyjazd na obrotach co niekoniecznie da otwór H7
: 21 sie 2010, 18:26
autor: ali23
ja do wiercenia i gwintowania alu jako chłodziwa używam denaturatu i jest to chyba najlepszy sposób na dobrą powierzchnie...
szlifowanie alu jest dość pracochłonne bo trzeba często obciągać kamień bo się zakleja, ale jest to do zrobienia, rozwierć otwór na 23, roztocz na 24,5 i próbuj...
: 21 sie 2010, 21:20
autor: clipper7
Ja głosuję za tulejowaniem. "Szklanki" są od lat stosowane w przemyśle samochodowym i innych miejscach, technologia prosta, skuteczna i sprawdzona. No i możliwość naprawy ( wymiany "szklanki").
: 22 sie 2010, 05:57
autor: vv3k70r
Jesli ma byc niekrzywo i neipofalwoana powierzchnia ( i nieporysowana) to tuleja i szlifowanie.
Ale w aluminium? W takim na silniki rozumiem, bo nie w glince?
: 22 sie 2010, 19:58
autor: Tonnrud
Material PA38 , powierzchnia musi byc gladka , wstawianie szklanki odpada bo jest to dla mnie przerost formy nad trescia , szlifowanie jaknajbardziej ale niestety ja szlifierka do otworow nie dysponuje .
Moze wytaczak i tokarka ?