Strona 1 z 2

szlifowanie rurki

: 11 gru 2009, 20:40
autor: jaoperator
Witam
W zawodzie jestem już parę lat i coś tam wiem o obróbce metali ale ostatnio poległem w tym temacie
Mam do zrobienia rurkę średnica zewnętrzna 30mm środek 28.6 długość 250 mm w dodatku powierzchnia w środku jak i na zewnątrz ma być bardzo ładna
Nawet nie próbowałem roztaczać z całego wałka tylko załatwiłem rurkę o podobnych wymiarach i zacząłem zabawę
Z zewnątrz do wzięcia był milimetr od środka 0.4mm acha zapomniałem dodać że całość miała być chromowana a na końcach od środka na odcinku 15mm miał być nacięty gwint
Pierwsze kroki skierowałem do tokarza naciął gwint coś pomruczał że to dziadostwo bo gwint metryczny razy jeden a ścianki mało i trzeba było zrobić sporo płytszy jednak fachowcem jest więc dał radę
Potem udałem się na honowanie środka obróbka wyszła idealna i zostało tylko wyszlifować zewnątrz i tu zaczęły się schody
Wymyśliłem to tak że dam na szlifowanie potem pójdę na chromowanie i z powrotem na szlifowanie

I moje pytanie czy jest możliwość szlifowania tak cienkiej rurki jeśli tak to na jakiej maszynie czym i jakim sposobem Zaznaczam że ja próbowałem na szlifierce kłowej i bezkłowej efekt zawsze ten sam rurka błyskawicznie się nagrzewa zaczyna drgać no cuda się dzieją
A może macie pomysł jak zrobić ładną obróbkę nie koniecznie szlifując
Pozdrawiam

: 11 gru 2009, 20:45
autor: noname79
A w jakim stanie jest powierzchnia tej rurki? Czy dużo trzeba zebrać aby była ładnie wyszlifowana? Nie ma głębokich rys? Bo jeżeli nie to warto popróbować kilka operacji szlifowania z szybkim posuwem i średnie obroty szlifu. Zacząć od płótna 400, później 600. Pod chrom wystarczy. No i na mokro. Nie ma prawa się przegrzać.

: 11 gru 2009, 22:08
autor: marcin francus
poszukac firmy ktora chromuje szpeje do motocykli
np. kierownice, lagi zawieszenia
przed chromowaniem tych elementow pokrywa je sie miedzia zeby rysy i inne
zgagi zamaskowac a pozniej chrom i wychodzi gladkie i swiecace jak psie jajka
w okolicach wroclawia jest gdzies dobra firma od tego
ktos w klubie motocyklowym Apanonar z polibudy powinien dac namiary
pozdro

: 11 gru 2009, 22:32
autor: jaoperator
Marcin nie wiem czy miedz przy chromowaniu jest po to żeby wyrównać powierzchnię z tego co mówili mi goście z chromowni to raczej chodzi o estetykę ale tego nie jestem pewien i dowiedziałem się przy okazji że takie rzeczy jak kierownice to chromują od strzała ale kiedyś chciałem dać im rury wydechowe od motoru to nie za bardzo mieli ochotę z nimi się bawić mówili coś że jak jest temperatura to chrom może żółknąć i że za flaszkę tego nie zrobią :lol:
Ale do rzeczy chrom to nie problem ważne jest żeby obrobić rurkę

Noname to co ty proponujesz może miało by sens przy zabieleniu ale tu trzeba zebrać 2mm ze średnicy i zostawić ściankę 0.7 mm więc trochę jednak trzeba docisnąć

Zapomniałem dodać rurka jest z mosiądzu

: 11 gru 2009, 22:54
autor: noname79
To w takim razie, jeżeli trzeba zebrać 2 mm, o jest dość sporo proponuję grubsze pótno, sam nie wiem jakie, ale w okolicach 240. niżej bym nie schodził, trudo to później doprowadzić do stanu pod chrom i wykonać kilka takich operacji. ale zasada jest ta sama, szybki posów oraz na mokro (jeżeli uzyjesz zimnej wody w dośc dużych ilościach to rurę normalnie mozna dotknąć, nie będzie parzyć) . Pózniej wracasz do 400 i 600 żeby mieć kontrole na grubością ścianki.

Co do miedziowania, to ma dwa różne przyczyny stosowania. Pierwszy - wygładzanie, na to idzie nikiel i dopiero chrom. Powłoka jest dużo gładsza. Druga, to w sytuacji gdy masz coś pospawane. dziury itp. Miedziujesz, szlifujesz. Znowu miedziujesz i szlifujesz. Aż wyjdzie gładka powierzchnia.

: 12 gru 2009, 17:23
autor: rykun
Jakby spróbować szlifować tą rurę osadzoną na trzpieniu? Zapobiegłoby to deformacji.

: 12 gru 2009, 18:51
autor: tomken
kolesie u mnie w firmie, mocują takie cuda na trzpieniu, najpierw przetaczają a dopiero później szlifują na kłowej, tyle, że otwór jest już precyzyjny, tzn zbierają tylko z góry, nie wiem jak jest u Ciebie

: 12 gru 2009, 22:14
autor: numerek
że tak zapytam..
co jest ważne w tej rurze ?
chodzi mi o to że kombinujesz na szlifierkach a to znaczy że zależy ci na równej powierzchni .. tak ?

jeśli tak to nie pomogę

jesli zależy ci na gładkiej powierzchni tylko dla efektu - to jak kolega napisał znajdź galwanizernie która robi renowacje motocykli -tam sobie z tym poradzą w około 10 minut

szkoda że daleko mieszkasz wyszlifowałbym ci to .....

: 12 gru 2009, 23:26
autor: zundapp600
A dlaczego tego nie można zrobić na szlifierce kłowej ??????????????????
Następnie polerka i galwanizerka .
Jeżeli przyjąć środek rury za bazę lub też ten nacięty gwint to chyba nie jest to problemem .
Zgrubnie można zebrać na tokarce , reszta szlifierka . Wiadomo ze na średnicy nie bardzo poszalejesz , ale powoli z pewnością da się radę . A może bardziej doświadczeni w branży obalą moja teorię . :cry:

: 13 gru 2009, 00:17
autor: jaoperator
U mnie w firmie jest galwanizernia i z położeniem chromu nie będzie problemu wszystko rozbija się o wcześniejszą obróbkę
Tak jak pisałem trzeba zebrać z zewnątrz 2 mm i zostawić ściankę 0.7 mm to musi być zachowane
Tomken i Ryku chyba wasze propozycje są najlepsze trzeba dorobić dokładnego trzpienia i na kłową tak też mi się wydawało ale miałem nadzieję że to obejdę wiecie jednostkowa produkcja