Strona 1 z 3

Gwintowanie utwardzonego materialu?

: 21 lis 2009, 00:01
autor: bolej1
witam podczas montażu głowicy silnika ukręcił mi się gwint w bloku i teraz muszę pomyśleć jak dorobić nowa szpilkę. Oryginalna jest z gwintem M10x1.5 dl 120 wygląda na utwardzaną można by np kupić śrubę M12x1.5 i z drugiej stronie zrobić gwint 10X1.5 i teraz mam pytanie jak zrobić gwint w takim materiale? rozhartować go i naciąć narzynka czy możne jest jakaś technika szlifowania takiego gwintu?bardzo proszę o pomoc

: 21 lis 2009, 09:21
autor: Mariuszczs
pierwsza rzecz to się wymienia wszystkie szpilki na nowe - cena raczej nie duża w porównaniu z kłopotami potem typu ukręcenie szpilki przy dokręcaniu,

druga rzecz to po co kombinawać gwintowanie 12 jak można kupić szpilkę :)

to jest na pewno utwardzone, przegwintowanie grubszej śruby jest możliwe jednak z mojego doświadczenia jak przedłużałem na takiej śrubie gwint lub wykorzystywywałem ją do zrobienia cieńszego to wychodzi postrzępione - obojętnie czy nażynką, czy na tokarce nożem.

Śruby 8.8 nie trzeba rozhartowywać, normalnie idzie.

: 21 lis 2009, 10:04
autor: wizard
witam jesli w bloku to raczej taki patent
http://www.4metal.pl/artykuly/helicoil- ... h-gwintow/
ja tak naprawiam gwinty pod swiece i pod szpilki w glowicach

: 21 lis 2009, 10:36
autor: WZÓR
Mariuszczs pisze:...Śruby 8.8 nie trzeba rozhartowywać, normalnie idzie.
Witam
Z tego co wiem , to takie śruby nie są stosowane do przykręcania głowic.
Śruby 10.9 , a nawet 12.9 są w tym przypadku lepsze....takie jest moje zdanie. :wink:

: 21 lis 2009, 13:06
autor: bolej1
Szpilka mi się nie okręciła! tylko gwint w bloku. o tym patencie co pokazał kolega wizard myślałem ale tam raczej nie ma tyle miejsca, bo zaraz obok jest tuleja cylindra. Wchodzi w grę tylko zrobienie nowego gwintu ten Helicoil plus czuje ze zajmie ze duto miejsca ale sprawdzę. A ta szpilka trudno mi określić jakiej jest twardości na pewno hartowana. Coś znalazłem na tema szlifowania gwintów robi się taki rzeczy myślę ze to by było najrozsądniejsze wyjście.

: 21 lis 2009, 15:55
autor: zdzicho
Po pierwsze . Szpilka do mocowania głowicy nie może być wykonana z byle czego. Musi mieć odpowiednią charakterystykę spreżystości ,aby nie wydmuchiwało uszczelki.
Po drugie musi być dokręcona odpowiednim momentem, przy pomocy klucza dynamometrycznego.
Rózni tzw. ,,znafcy" robią z byle czego ,biorą kasę, a kłopoty zostawiają klientowi.
Ta wkładka zajmie, ci tyle samo miejsca co gwint 12x1,5.To jest, w tym przypadku ,jedyna własciwa metoda naprawy bloku.

: 21 lis 2009, 16:05
autor: rykun
Szpilka nie tyle co wytrzymała ale powinna być odporna na zmęczenie. Jest obciążona siłami tętniącymi. Fabrycznie szpilki są nagniatane dodatkowo a gwint walcowany. Przy doładowanych silnikach stosuje się kute szpilki.

: 21 lis 2009, 16:15
autor: tomken
ależ się koledzy uparli na te szpilki :mrgreen: kolo nie narzeka na szpilkę bo ta wytrzymała, zerwał gwint w bloku!!! posłuchałbym na Twoim miejscu porady kolegi Zdzicho...a na przyszłość kup sobie klucz dynamometryczny jest chyba tańszy niż każdorazowe regenerowanie gwintów w bloku :cool:

: 21 lis 2009, 18:49
autor: bolej1
zaraz poczytam to tej metodzie zdaje się ze potrzebny jest specjalny wkrętak do osadzania. A głowice dokręcałem oczywiście ze kluczem dynamometrycznym 1 etap 20Nm 2 etap 30Nm 3 etap 40Nm i wtedy nie było już kliku klucza przy tej szpilce :( musiał być już "zmęczony" materiał to silnik motocrossowy z 96r 450

: 21 lis 2009, 19:35
autor: piotr3
Wreszcie napisałeś co to za silnik. Gwinty w alu. Jakieś buraki przed Tobą kręciły a teraz Ty masz problem. Albo regeneracja romboidalnymi spiralami albo poślij klienta na drzewo :!: