
Wytrzymałość stali Prętów
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 10
- Rejestracja: 21 mar 2016, 22:08
- Lokalizacja: PL
Dzięki wszystkim za odpowiedzi jednak jestem totalnie zielony w tych dziedzinach więc idąc na łatwiznę i nie zwracając uwagi na pierwsze pytanie
czy ktoś mógłby mi powiedzieć na co zwrócić uwagę przy zakupie pretu jakie hartowanie jaki rodzaj/gatunek stali da prawdopodobnie największą wytrzymałość/sztywność pretu? Oraz gdzie takowy pręt mogę kupic ? cena tak do 800zł

Tagi:
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 232
- Rejestracja: 18 sty 2011, 18:13
- Lokalizacja: Warszawa
Nie wiem co to ma być. Ale 300kg na metrowym wysięgniku to sporo. Wyobraź sobie cztery przeciętne (70kg) osoby siedzące na końcu metrowego pręta. To już jest dość poważna belka i sotosowanie okrągłego pręta jest raczej mało racjonalne:
Jak widać pręt z 45 musiał by mieć średnicę 45,5mm, metr takiego pręta waży ponad 12kg. Rozsądniej użyć zwykłej stali konstrukcyjnej i rozbudować to przestrzennie. Z prostego przeliczenia, które zrobiłem wynika, że może to być profil zamknięty 70x50x3 (5,4kg/m) albo dwuteownik 80 (trochę przewymiarowany).Jeszcze lepiej było by wyspawać dźwigarek. Pozostaje jeszcze kwestia zamocowania tej belki, bo jeżeli np. może być przyłożone tylko jedno z obciążeń, to zamocowanie po środku będzie bardzo mcono obciążone.
Podsumowując - jeżeli się na tym nie znasz, to lepiej daj to do zaprojektowania komuś kto się zna. Ciężary o krórych piszesz mogą komuś wyrządzić krzywdę, jeżeli ta konstrukcja zawiedzie.

Jak widać pręt z 45 musiał by mieć średnicę 45,5mm, metr takiego pręta waży ponad 12kg. Rozsądniej użyć zwykłej stali konstrukcyjnej i rozbudować to przestrzennie. Z prostego przeliczenia, które zrobiłem wynika, że może to być profil zamknięty 70x50x3 (5,4kg/m) albo dwuteownik 80 (trochę przewymiarowany).Jeszcze lepiej było by wyspawać dźwigarek. Pozostaje jeszcze kwestia zamocowania tej belki, bo jeżeli np. może być przyłożone tylko jedno z obciążeń, to zamocowanie po środku będzie bardzo mcono obciążone.
Podsumowując - jeżeli się na tym nie znasz, to lepiej daj to do zaprojektowania komuś kto się zna. Ciężary o krórych piszesz mogą komuś wyrządzić krzywdę, jeżeli ta konstrukcja zawiedzie.