kasowanie luzu -frezarka cnc

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

manfix
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 153
Rejestracja: 27 lut 2015, 22:20
Lokalizacja: xxxxx
Kontakt:

#11

Post napisał: manfix » 01 mar 2015, 12:51

CFA pisze:
manfix pisze:Może to być dziwny pomysł , ale może najprostszy na sprawdzenie owalu ,zamontuj w uchwyt szlifowany dokładny wałek , w miejsce narzędzia , czujnik z oprawką , i sprawdź wskazania czujnika , jeśli jest tak mały błąd czujnik mikronowy pozdrawiam
Jak na kogoś kto ma w stopce taki link, to zaiste dziwne. Może opisz dalej jakieś procedury.
Pracowałem przy tym 32 lata , zawsze była zasada , zobaczyć maszynę , później wysłuchać uwag klienta , i dopiero wtedy pomiary i szukanie przyczyny usterki Zawsze starałem się naprawiać maszynę, najmniejszym kosztem dla klienta
Tutaj każdy może napisać swoje opinie , propozycje , a Ten co zaczął pisać posta , zbierze te uwagi i wybierze dla siebie najlepszą i najmniej pracochłonną pozdrawiam


https://www.youtube.com/user/manfiks/videos?disable_polymer=true
nie ważne czy ma 20 lat czy 63 lat niech mówi na TY , ale niech drugiego szanuje :)

Tagi:


CFA
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1678
Rejestracja: 28 wrz 2009, 11:00
Lokalizacja: Wrocław

#12

Post napisał: CFA » 01 mar 2015, 13:07

manfix pisze:Tutaj każdy może napisać swoje opinie , propozycje , a Ten co zaczął pisać posta , zbierze te uwagi i wybierze dla siebie najlepszą i najmniej pracochłonną pozdrawiam
Nie chciałbym być złośliwy (w sumie mógłbym taką uwagę sam do siebie skierować) ale rozwiązania czy sposobu prostej regulacji warsztatowymi metodami nikt dotychczas tutaj nie podał. Twoja metoda w żaden sposób nie eliminuje owalu WYKONYWANEGO otworu ani nawet nie pozwala nic wnioskować w tej kwestii.

Do MichałM12: a przybieranie na czujnik w obu kierunkach z jaką jest dokładnością przy nawrocie? Czy różne w obu osiach? Bo to najprostsze co można sprawdzić domową metodą.


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 5775
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

#13

Post napisał: jasiu... » 01 mar 2015, 13:16

ja bym się jednak skłaniał ku teorii, że gdzieś pojawiły się luzy na prowadnicach w "Z". Tego nie wyłapiesz w sytuacji, kiedy nie ma obciążenia (czujnikiem), a powstanie wtedy, kiedy frez jest odpychany, przy obróbce. Fakt, głaskanie na parę razy pewnie pomoże, ale może da się jakoś usztywnić wrzeciono, żeby ugięcie w każdą stronę było jednakowe, czyli żeby go w zasadzie nie było. Taki błąd najczęściej bierze się z luźnej szufladki, bądź luzu na prowadnicach stołu (stół się kiwa na boki), jeśli posuw w "Z" jest realizowany, jak np. w Avii stołem.


kamar
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 16281
Rejestracja: 18 wrz 2010, 06:17
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

#14

Post napisał: kamar » 01 mar 2015, 13:46

A ja raczej stawiam na luz nawrotny po Y. Luz na prowadnicach Z rozbijałby raczej po X albo obie. Co nie zmienia faktu że sprawdzić trzeba wszystkie osie.


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 5775
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

#15

Post napisał: jasiu... » 01 mar 2015, 16:00

Ale on ma listwy pomiarowe, nie bierze pomiaru z przetwornika, ze śruby. Jeśli śruba przestawi stół, to pójdzie impuls i układ pomiarowy maszyny zareaguje. Jeśli śruba stołu nie przestawi, bo ma luz, to dotąd silnik będzie ją ciągnął, dokąd wystarczającą ilość impulsów z listwy otrzyma.

Fakt, luźny stół może się pszemieszczać, ale że powiązana jest z nim listwa, to każde przemieszczenie zostanie od razu wyłapane na listwie, a silnik je zredukuje.


kamar
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 16281
Rejestracja: 18 wrz 2010, 06:17
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

#16

Post napisał: kamar » 01 mar 2015, 16:57

jasiu... pisze: to dotąd silnik będzie ją ciągnął, dokąd wystarczającą ilość impulsów z listwy otrzyma.
.
A co w tym czasie z drugą osią ? Czeka aż tamta nadgoni czy jedzie swoim torem ?
Cudów nie ma , przy zmianie kierunku musi błąd wygenerować.
Oczywiście mówimy o jazdach G2 ; G3. Przy kółkach z punktów może być lepiej.


Autor tematu
MichałM12
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 111
Rejestracja: 30 lis 2010, 17:27
Lokalizacja: wrocław

#17

Post napisał: MichałM12 » 01 mar 2015, 19:11

manfix pisze: Do MichałM12: a przybieranie na czujnik w obu kierunkach z jaką jest dokładnością przy nawrocie? Czy różne w obu osiach? Bo to najprostsze co można sprawdzić domową metodą.
robiłem próbe z czujnikiem zegarowym, tzn. założyłem czujnik na głowice i jechałem w plusie, później zmiana kierunku i wskazówka poruszała sie jednocześnie z naciskanym przyciskiem osi Y, to samo X..

[ Dodano: 2015-03-01, 19:13 ]
w sumie nie za bardzo znam sie na pomiarach maszyny, ale przyszedł gość który podobno zna sie na tym i powiedział że jeżeli są liniały to sterowanie ten luz wyeliminuje...
ale w takim razie skąd bierze sie ten owal


manfix
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 153
Rejestracja: 27 lut 2015, 22:20
Lokalizacja: xxxxx
Kontakt:

#18

Post napisał: manfix » 01 mar 2015, 19:19

witam czy możesz sprawdzić na jakimś miękkim materiale ( czy też powstanie owal ) , jeśli będzie nadal źle ,to może być wina łożysk , ale nic nie przesądzajmy , krok po kroku do przodu pozdrawiam
https://www.youtube.com/user/manfiks/videos?disable_polymer=true
nie ważne czy ma 20 lat czy 63 lat niech mówi na TY , ale niech drugiego szanuje :)


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 5775
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

#19

Post napisał: jasiu... » 01 mar 2015, 19:55

manfix pisze:to może być wina łożysk
Chcesz zasugerować, że łożyska zrobiły się owalne i w jednej osi mają luz większy, w drugiej mniejszy?

Ponieważ miałem podobne sytuacje, dalej stawiam na luz na którejś z prowadnic, uwidaczniający się pod obciążeniem (kiwa się stół albo suport wrzeciona). Jeśli objedziesz kilka razy otwór, tak że kolejno obciążenie będzie znikać, powinno być prawie dobrze, w każdym razie w tolerancji.


kamar
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 16281
Rejestracja: 18 wrz 2010, 06:17
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

#20

Post napisał: kamar » 01 mar 2015, 20:03

Wygeneruj otwór z punktów , (o ile pamiętam to MasterCam generował przy wjeżdzie spiralą)
Jeżeli będzie lepiej to masz luz na osi. Sterowanie go tylko ukrywa a nie eliminuje.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”