Chłodzenie dla bardzo ubogich :-)
-
- Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 12
- Posty: 26
- Rejestracja: 23 cze 2012, 14:59
- Lokalizacja: wielkopolska
Z silnika wychodzi trzy fazy U W V i żółto zielony na masę, gdy czytałem jak podłączyć silnik trzy fazowy do zasila 240 to wszyscy pisali że łączymy U1 z U, V1 z V, W1 Z W i na tabliczce znamionowej opis 240 i 380. U mnie tylko trzy przewody wystają i 380 V resztę parametrów po chińsku. I dobór jeszcze kondensatora + strata 15% mocy. Falownik jest firmy POW TRAN i sprzedawca pisał że obsługuje tylko jeden silnik. Ale widzę że daje radę i nie wyskakują błędy na falowniku. Dlatego nie wchodzi w grę jakieś skomplikowane urządzenie, które by sprawiło kłopot w sterowaniu głównym silnikiem, a dodatkowe 40 W to dla 1,5KV chyba nie zauważalne przez ten falownik. Chyba że ten falownik ma o wiele większe możliwości w ustawieniach jest to PI 8600 wektorowy 240V. Ale pomimo instrukcji jaką mam i podpowiedzi życzliwego sprzedawcy idzie mi to opornie ustawianie jego. Bo moc jest 7,5 A a na silniku pisze 3,5 A ale nie wiem czy to nie moc na jedną fazę razy trzy. Gdy włączę 2000 obrotów to nie daje rady na amperach pokazuje 12,5 A i po minucie zatrzymuje bo zabezpieczenie 150% przez minutę. To dopiero testuję zanim się nauczę to potrwa, tak jak z nowym oprogramowaniem w kompie lub epromie po zmianie softu.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 14
- Posty: 759
- Rejestracja: 13 sty 2010, 08:07
- Lokalizacja: Braniewo
Coś więcej n/t parametrów silnika dasz rade? Moc, obroty, cosφ?
Więcej tracisz zmniejszając obroty tokarki falownikiem
Resztę n/t falownika to z domu, bo zaraz koniec pracy a postudiować instrukcję trzeba, żeby głupot nie powypisywać.
[ Dodano: 2012-06-29, 18:01 ]
Ok.
Robiłeś b11-2 i b11-3?
Co masz w b0 do b09?
Spróbuj odpiąć silnik od chłodzenia i zobacz czy dalej falownik głupieje z prądem.
Jeśli to możliwe to wrzuć zdjęcia tabliczek silników.
Ja jednak poszedłbym albo na wymianę silnika na 220 lub 12v albo na kondensator.
U siebie dołożyłem wentylator łazienkowy do silnika celem poprawienia chłodzenia na wolnych obrotach.
I dobór jeszcze kondensatora + strata 15% mocy.
Więcej tracisz zmniejszając obroty tokarki falownikiem

Resztę n/t falownika to z domu, bo zaraz koniec pracy a postudiować instrukcję trzeba, żeby głupot nie powypisywać.
[ Dodano: 2012-06-29, 18:01 ]
Ok.
Robiłeś b11-2 i b11-3?
Co masz w b0 do b09?
Spróbuj odpiąć silnik od chłodzenia i zobacz czy dalej falownik głupieje z prądem.
Jeśli to możliwe to wrzuć zdjęcia tabliczek silników.
Ja jednak poszedłbym albo na wymianę silnika na 220 lub 12v albo na kondensator.
U siebie dołożyłem wentylator łazienkowy do silnika celem poprawienia chłodzenia na wolnych obrotach.
Pozdrawiam
Krzysiek
Krzysiek
-
- Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 12
- Posty: 26
- Rejestracja: 23 cze 2012, 14:59
- Lokalizacja: wielkopolska
Tabliczki znamionowe silnika głównego i pompki.

Gdy sprawdzam ten silnik na najwyższych obrotach to oczywiście nie włączam pompki by nie zakłócała pracy falownika. Ale nie udało mi się jeszcze dojść do tych parametrów o których wspomniałeś bo sam jestem ciekawy. Parametry od F00 do F45 zmieniam sobie bez problemu, ale od b00 do b22 jakoś nie mogę przeskoczyć i jeszcze wielu innych. Jest tam sporo w instrukcji i na pewno sądzę że powinno na tym falowniku odpalić 2000 obrotów razem z posuwami bo nawet w początkowej wersji śruby pociągowe dałem na luz.
Co do silnika 240 to znajomemu spalił się przy podobnej tokarce, ja specjalnie do gospodarczego pociągnąłem nową instalację 2,5 mm jakieś 30 m to jest na 22 ampery na takim krótkim odcinku. Zresztą falownik zgłasza błąd przeciążenia silnika i po amperach widać że jakoś na wysokich obrotach długo wchodzi na obroty. Dlatego sądzę że to wina ustawień w samym falowniku są problemem. A tokarka to nowa ED-1000GN, kupiłem ją w zeszłym roku we wrześniu i dopiero teraz udało się wygospodarować pomieszczenie. Tak to jest jak człowiek pracuje i niema czasu na hobby.


Gdy sprawdzam ten silnik na najwyższych obrotach to oczywiście nie włączam pompki by nie zakłócała pracy falownika. Ale nie udało mi się jeszcze dojść do tych parametrów o których wspomniałeś bo sam jestem ciekawy. Parametry od F00 do F45 zmieniam sobie bez problemu, ale od b00 do b22 jakoś nie mogę przeskoczyć i jeszcze wielu innych. Jest tam sporo w instrukcji i na pewno sądzę że powinno na tym falowniku odpalić 2000 obrotów razem z posuwami bo nawet w początkowej wersji śruby pociągowe dałem na luz.
Co do silnika 240 to znajomemu spalił się przy podobnej tokarce, ja specjalnie do gospodarczego pociągnąłem nową instalację 2,5 mm jakieś 30 m to jest na 22 ampery na takim krótkim odcinku. Zresztą falownik zgłasza błąd przeciążenia silnika i po amperach widać że jakoś na wysokich obrotach długo wchodzi na obroty. Dlatego sądzę że to wina ustawień w samym falowniku są problemem. A tokarka to nowa ED-1000GN, kupiłem ją w zeszłym roku we wrześniu i dopiero teraz udało się wygospodarować pomieszczenie. Tak to jest jak człowiek pracuje i niema czasu na hobby.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 2057
- Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
- Lokalizacja: Poznań
Jeżeli masz oba silniki połączone w gwiazdę na międzyfazowe 380V(stare, obecnie mamy 400V) to jest to nieprawidłowo. Z falownika zasilanego z 1 fazy otrzymujesz międzyfazowe max. 230V. Powinny być połączone w trójkąt. W silniku 1,5kW jest to chyba możliwe - na tabliczce są wyprowadzenia wszystkich końcówek uzwojeń.
Dla pompki najlepszym rozwiązaniem jest zamiana silnika na jednofazowy i włączenie przed falownik. Drugie to dodatkowe przełączanie kolejności dwu faz przy zmianie obrotów na lewe.
Chyba, że też można go przełączyć na trójkąt i wtedy możliwe jest zasilanie z jednej fazy 230V sprzed falownika po dodaniu równolegle do jednego z uzwojeń kondensatora rzędu 1-5uF. Kondensator równolegle do jednego "boku" trójkąta, ale tylko jedną stroną do sieci. Drugi koniec na środek uzwojeń połączonych szeregowo względem sieci.
Dla pompki najlepszym rozwiązaniem jest zamiana silnika na jednofazowy i włączenie przed falownik. Drugie to dodatkowe przełączanie kolejności dwu faz przy zmianie obrotów na lewe.
Chyba, że też można go przełączyć na trójkąt i wtedy możliwe jest zasilanie z jednej fazy 230V sprzed falownika po dodaniu równolegle do jednego z uzwojeń kondensatora rzędu 1-5uF. Kondensator równolegle do jednego "boku" trójkąta, ale tylko jedną stroną do sieci. Drugi koniec na środek uzwojeń połączonych szeregowo względem sieci.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 14
- Posty: 759
- Rejestracja: 13 sty 2010, 08:07
- Lokalizacja: Braniewo
To jeszcze Cię poganiamstjerzy pisze:ale od b00 do b22 jakoś nie mogę przeskoczyć

Ustaw b10=0 (silnik pierwszy)
ustaw b11=2
test skończy się wyświetleniem jakiegoś błędu (z instrukcji wynika, że tak ma być) - naciśnij STOP.
Odczytaj parametry b0 - b9,
ustaw b11=3 (UWAGA silnik ruszy!!!) [Jeśli czyta to moderator proszę wyraz UWAGA na czerwono!!]
Po skończonym teście zapisz wartości b0 - b9.
Wyniki obu testów pokaż tutaj.
Z tego co pisał ma tylko 3 wyprowadzenia, znaczy gwiazdaAndrzej 40 pisze:Chyba, że też można go przełączyć na trójkąt i wtedy możliwe jest zasilanie z jednej fazy 230V sprzed falownika po dodaniu równolegle do jednego z uzwojeń kondensatora rzędu 1-5uF. Kondensator równolegle do jednego "boku" trójkąta, ale tylko jedną stroną do sieci. Drugi koniec na środek uzwojeń połączonych szeregowo względem sieci.

Najlepiej zaopatrzyć się w coś takiego :
Wymontować silniczek, pójść do kogoś kto ma "siłę" podłączyć i zmierzyć prędkość

Zaraz zejdę do piwnicy i zobaczę jak mam poustawiane "F"-y i zapodam.
A, jeszcze kawałek maila od firmy Powtran (małymi literami ja - dużymi firma):
mam kilka pytań:
1. Podłączam silnik i napięcie do falownika - KONIECZNIE
2. Ustawiam F00 na 1 - PROSZĘ WPIERW URUCHOMIĆ NAPĘD Z F00->0. JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ OK MOŻNA WŁACZYĆ STEROWANIE WEKTOROWE
2A. PROSZĘ WYBRAĆ SPOSÓB ZADAWANIA OBROTÓW I SYGNAŁÓW START/STOP (F01...F05)
3. Ustawiam b1-b4 a następnie b11(1) do b11(3) ?
Lub jak wykonać autotunning silnika? NO WŁAŚNIE POPRZEZ WYBÓR B11. WYBIERA PAN WARTOŚĆ 1, 2 LUB 3, PO CZYM FALOWNIK WYKONUJE AUTOTUNING. PO ZAKOŃCZENIU B11 WRACA DO 0
Rozumiem, że tyle wystarczy aby uruchomić silnik pracujący na
nominalnych obrotach? W ZASADZIE WYSTARCZYŁOBY Y00->5
4. Aby sterować prędkością obtotową za pomocą potencjometru (zakres 15 - 80 Hz)
F02 na 4 - OK POTENCJOMETR KLAWIATURY FALOWNIKA
F12 na 80
F13 na 15
F15 na 50 RADZĘ RÓWNIEŻ 80
F33 i F34 są ustawione fabrycznie na 1s co mi odpowiada - NIE. CZAS ROZPĘDZANIA I HAMOWANIA USTAWIĆ W F09 I F10. NIE RADZĘ WPROWADZAĆ 1s, BO SILNIK MOŻE NIE RUSZYĆ Z UWAGI NA KONIECZNOŚĆ PODANIA DUŻEGO PRĄDU ROZRUCHU, CZEGO FALOWNIK NIE ZROBI. PROPONUJĘ USTAWIĆ 10s I SKRACAĆ OBSERWUJĄC CZY JEST OK.
A00 na 0B06 - RZECZYWISTE OBROTY SILNIKA
5. Zmiana obrotów F45? Tu dodatek różni się od instrukcji papierowej str. 34
F45 na 0100 a jak odwrotnie? A44 na 4 ?
F45 NA 100 - TO JEST TYLKO ZEZWOLENIE NA PRACĘ DO TYŁU - CHCĄC PRACOWAĆ DO TYŁU MUSI PAN TO USTAWIĆ NA 100.
POMYSŁ Z WYKORZYSTANIEM KLAWISZY WIELOFUNKCYJNYCH JEST OK. PROSZĘ TO ZROBIĆ TAK: A43->3 (DO PRZODU) A44->4 (DO TYŁU). PRZY CZYM F05->0 LUB 1
F46 na 5 (czekanie 5s) - MOŻNA ALE NIE TRZEBA
[ Dodano: 2012-06-30, 16:01 ]
Ok

Już.
"F"-y, te zmieniane.
F01 - 1
F02 - 4
F05 - 1
F09 - 10.0
F10 - 1.0
F11 - 110
F12 - 80
F13 - 15
F14 - 80
F15 - 80
Pozdrawiam
Krzysiek
Krzysiek
-
- Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 12
- Posty: 26
- Rejestracja: 23 cze 2012, 14:59
- Lokalizacja: wielkopolska
Witam
Udało mi się po długim czasie dojść do parametrów b 00 i okazuje się że są na samym końcu, dlatego bardzo szybko przeskakuje na następne parametry. Podaje wyniki testów:
b00- 50.00
b01- 7.0
b02- 230
b03- 2
b04-1420
b05- 3,6 test 2- 3,5
b06- 1081 test 2-0.881
b07- 1114 test 2-1095
b08- 87,2 test 2-87,3
b09- 83,2 test 2-84,2
I już na odchodne pozmieniałem też F i niestety coś brzęczy w falowniku jakby silnik startował, ale on stoi w miejscu coś przestawiłem. Ale nie ma co się tu zastanawiać trzeba zrobić tak jak mi polecił sprzedawca Y00->5 ustawienia fabryczne. I zobaczę w poniedziałek po pracy czy dzierży. Oczywiście ten gadżet do sprawdzania obrotów już w zeszłym roku dokupiłem dobra rzecz, też chińska i prądożerna nie starczyła bateria na 6 miesięcy używając zaledwie 5 razy.
Udało mi się po długim czasie dojść do parametrów b 00 i okazuje się że są na samym końcu, dlatego bardzo szybko przeskakuje na następne parametry. Podaje wyniki testów:
b00- 50.00
b01- 7.0
b02- 230
b03- 2
b04-1420
b05- 3,6 test 2- 3,5
b06- 1081 test 2-0.881
b07- 1114 test 2-1095
b08- 87,2 test 2-87,3
b09- 83,2 test 2-84,2
I już na odchodne pozmieniałem też F i niestety coś brzęczy w falowniku jakby silnik startował, ale on stoi w miejscu coś przestawiłem. Ale nie ma co się tu zastanawiać trzeba zrobić tak jak mi polecił sprzedawca Y00->5 ustawienia fabryczne. I zobaczę w poniedziałek po pracy czy dzierży. Oczywiście ten gadżet do sprawdzania obrotów już w zeszłym roku dokupiłem dobra rzecz, też chińska i prądożerna nie starczyła bateria na 6 miesięcy używając zaledwie 5 razy.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 14
- Posty: 759
- Rejestracja: 13 sty 2010, 08:07
- Lokalizacja: Braniewo
Trza wyciągać baterięstjerzy pisze: też chińska i prądożerna nie starczyła bateria na 6 miesięcy używając zaledwie 5 razy.

Wiesz... trochę drogi sprzęt żeby "coś" przestawiać. Jak widziałeś, w rozmowie z fachowcem posługiwałem się instrukcją polską i angielską.stjerzy pisze:I już na odchodne pozmieniałem też F i niestety coś brzęczy w falowniku jakby silnik startował, ale on stoi w miejscu coś przestawiłem.
Do podłączenia sterowania na włącznikach - instrukcją angielską - bo obrazki są, a i opis adekwatny. Zostało mi dołożenie potencjometru i elektrozaworek do chłodzenia. Z tym, że zastanawiam się z jakiego trybu sterować "PRACA" czy "OSIĄGNIĘCIE ZADANEJ CZĘSTOTLIWOŚCI" (w domyśle - ustawionej prędkości obrotowej" ?
Aha... po zrobieniu Y00->5, znowu puść testy b11. A przynajmniej ustaw b0,2,3,4,5 i b11->1.
Pozdrawiam
Krzysiek
Krzysiek
-
- Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 12
- Posty: 26
- Rejestracja: 23 cze 2012, 14:59
- Lokalizacja: wielkopolska
Pomimo że niedziela nie dało mi to spokoju wczorajsze ustawianie i ponowiłem ze sprawdzeniem wszystkich parametrów Falownika i reset nie pomoże bo ustawienia są takie jak w instrukcji. Ponowiłem jeszcze raz test:
b00- 50.00
b01- 7.0
b02- 240
b03- 2
b04-1400
b05- 4,6
b06- 0,872
b07- 0,938
b08- 50,0
b09- 48,2
Dlaczego te rezystencje są za każdym razem inne? czy to tak jest za każdym razem.
I jeszcze jedna sprawa ja ten test robię: śruby pociągowe załączone, obroty skrzyni 1225 bo na tych obrotach wszystko działa problem powstaje gdy przełączam na 2000 tam wyskakuje w falowniku błąd EOCP i gdy zwiększę czas rozpędzania do 20s to rusza i powoli rozpędza praca jest do 1,5 min i znowu wyłącza z tym samym błędem raz mi wyskoczył inny błąd EOL. Powodem że wczoraj nie załączała się maszyna był źle ustawiony jeden z F. Jeszcze jedna sprawa gdy startuje silnik to są jakieś trzaski i nie wiem czy to z falownika czy z silnika, mam nadzieję że to w poniedziałek wyłapię ściągając pasek od silnika. Pomimo że maszyna nowa to jednak były przypadki w nowych silnikach, że łożysko liche, wirnik obcierał o stojan. Poszukam jeszcze 2 silnik na próbę jeżeli sytuacja będzie nadal występować, bo gwarancja do końca września i warto skorzystać.
b00- 50.00
b01- 7.0
b02- 240
b03- 2
b04-1400
b05- 4,6
b06- 0,872
b07- 0,938
b08- 50,0
b09- 48,2
Dlaczego te rezystencje są za każdym razem inne? czy to tak jest za każdym razem.
I jeszcze jedna sprawa ja ten test robię: śruby pociągowe załączone, obroty skrzyni 1225 bo na tych obrotach wszystko działa problem powstaje gdy przełączam na 2000 tam wyskakuje w falowniku błąd EOCP i gdy zwiększę czas rozpędzania do 20s to rusza i powoli rozpędza praca jest do 1,5 min i znowu wyłącza z tym samym błędem raz mi wyskoczył inny błąd EOL. Powodem że wczoraj nie załączała się maszyna był źle ustawiony jeden z F. Jeszcze jedna sprawa gdy startuje silnik to są jakieś trzaski i nie wiem czy to z falownika czy z silnika, mam nadzieję że to w poniedziałek wyłapię ściągając pasek od silnika. Pomimo że maszyna nowa to jednak były przypadki w nowych silnikach, że łożysko liche, wirnik obcierał o stojan. Poszukam jeszcze 2 silnik na próbę jeżeli sytuacja będzie nadal występować, bo gwarancja do końca września i warto skorzystać.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 14
- Posty: 759
- Rejestracja: 13 sty 2010, 08:07
- Lokalizacja: Braniewo
Uuuu....
Na pustym silniku powinno być.
I albo ustawiasz wg tabliczki i b11->1
albo b11->2 i b11->3 i samo powinno ustawić pi razy drzwi tak jak na tabliczce. Później ew. ustaw prędkość obrotową z tabliczki.
Ciekawe co z parametrem b01? Wg instrukcji to y09*(50%..100%), a y09 opisane jako "znamionowy prąd wyjściowy przetwornicy" oryg. "Rated output current (Inverter rated output current)" - 0,1..1000A.
Sprawdź u siebie, (a ja u siebie) jaką masz wpisaną wartość, ok?
Na pustym silniku powinno być.
I albo ustawiasz wg tabliczki i b11->1
albo b11->2 i b11->3 i samo powinno ustawić pi razy drzwi tak jak na tabliczce. Później ew. ustaw prędkość obrotową z tabliczki.
Ciekawe co z parametrem b01? Wg instrukcji to y09*(50%..100%), a y09 opisane jako "znamionowy prąd wyjściowy przetwornicy" oryg. "Rated output current (Inverter rated output current)" - 0,1..1000A.
Sprawdź u siebie, (a ja u siebie) jaką masz wpisaną wartość, ok?
Pozdrawiam
Krzysiek
Krzysiek