Koła zębate do auta - jaki material

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
kendy
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 477
Rejestracja: 02 lut 2008, 23:29
Lokalizacja: Wroclaw

Koła zębate do auta - jaki material

#1

Post napisał: kendy » 04 kwie 2009, 10:34

Witam

Wymyslilem sobie przerboke skrzyni biegow w moim poczciwym Garbusie. Jako ze silnik troche wzmocniony to i biegi trzeba by nieco pozmieniac.
Mam rozebrana oryginalna skrzynie, mam wszelki dokumentacje jakie zrobic przelozenia itp itd. Jedyny moj problem to z jakiego materialu to zrobic? Moze ktos bylby laskaw i podpowiedzial.
Czy po obrobce mechanicznej cos jeszcze robic? Jakies uszlachetnianie czy cos innego?

Bylbym wdzieczny - garbus tez :)

k.



Tagi:


jin_p
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 5
Rejestracja: 22 sty 2008, 22:06
Lokalizacja: Bartkowa

#2

Post napisał: jin_p » 04 kwie 2009, 11:00

Witam, jako materiał proponowałbym stal narzędziową 1.2311 (oznaczenie niemieckie DIN). W stanie handlowym ma ok 30 HRC, ale dobrze się ją obrabia i jest to stal specjalnie do azotowania. Ewentualnie można zasięgnąć rady np w OBERON-ie.

Pozdrawiam


ma555rek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1214
Rejestracja: 15 paź 2007, 00:45
Lokalizacja: nie ważne

#3

Post napisał: ma555rek » 04 kwie 2009, 11:13

bo to chyba jedyny gatunek który kolega zna. Bedzie to pierwsza skrzynia narzędziowa w garbusie - a powinna być skrzynią biegów.
Pasjonat


jin_p
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 5
Rejestracja: 22 sty 2008, 22:06
Lokalizacja: Bartkowa

#4

Post napisał: jin_p » 04 kwie 2009, 11:15

znam jeszcze St3 :wink:


ma555rek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1214
Rejestracja: 15 paź 2007, 00:45
Lokalizacja: nie ważne

#5

Post napisał: ma555rek » 04 kwie 2009, 11:17

:grin: sorry za szczypanie
Pasjonat


ARGUS
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2135
Rejestracja: 09 kwie 2007, 22:41
Lokalizacja: Szczecin

#6

Post napisał: ARGUS » 04 kwie 2009, 11:19

Nie jestem pewny ale czy koła zębate w skrzyni biegów nie sa przypadkiem szlifowane?
Czyli obróbka mechaniczna
ulepszanie cieplne i szlifowanie


Autor tematu
kendy
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 477
Rejestracja: 02 lut 2008, 23:29
Lokalizacja: Wroclaw

#7

Post napisał: kendy » 04 kwie 2009, 14:01

W gaszczu Waszych odpowiedzi czuje sie zagubiony i nadal nic nie wiem :(


qqaz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2347
Rejestracja: 28 sty 2007, 16:12
Lokalizacja: Łódź

#8

Post napisał: qqaz » 04 kwie 2009, 14:22

zamiast kombinować samemu pogadaj z tymi którzy bedą to robić. Pierwszy to hartownik - czy zachowa warunki tak aby materiał wykorzystać. Być może że tylko będzie umiał spieprzyć - niestety najłatwiej.
Jeżeli takich ograniczeń nie ma to nie odkrywaj Ameryki tylko stosuj stare, sprawdzone technologie - i materiały - o których wszyscy wiedzą. I potrafią stosować.
Ja użyłbym klasyki 18HGM.
Bo wyczynem bedzie już samo wykonanie nowych choinek. Zakładam przy tym że umiesz poprawnie policzyć uzębienie dla warunków granicznych . I zapewne z korygowanymi odległościami miedzy osiami, bo w wielostopniowej skrzyni na dwóch wałkach - a takie są w samochodzie - trudno bedzie pozostać przy normalnym uzębieniu dla każdego przełożenia.
Ambitnie, ale powodzenia. :wink:

Awatar użytkownika

WZÓR
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 8197
Rejestracja: 01 sty 2009, 20:01
Lokalizacja: Oława

Re: Koła zębate do auta - jaki material

#9

Post napisał: WZÓR » 04 kwie 2009, 15:41

kendy pisze:Witam

Wymyslilem sobie przerboke skrzyni biegow w moim poczciwym Garbusie. Jako ze silnik troche wzmocniony to i biegi trzeba by nieco pozmieniac.
Mam rozebrana oryginalna skrzynie, mam wszelki dokumentacje jakie zrobic przelozenia itp itd. Jedyny moj problem to z jakiego materialu to zrobic? Moze ktos bylby laskaw i podpowiedzial.
Czy po obrobce mechanicznej cos jeszcze robic? Jakies uszlachetnianie czy cos innego?

Bylbym wdzieczny - garbus tez :)

k.
Użyj stali do nawęglania (np. 16HG , 20HG , 18HGM , 18HGT , 18H2N2 , 15HN).
... tylko kolega ma jeden problem - bez frezarki obwiedniowej się nie obejdzie!!!.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”