Dlaczego nie chodzi silnik?
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 5
- Posty: 7
- Rejestracja: 20 sie 2008, 17:43
- Lokalizacja: katowice
Dlaczego nie chodzi silnik?
To tak mam zlozony sam sterownik cnc. Na internecie znalazlem schemat generatora (oparty na 555 ). Problem w tym ze podpinam silnik ( z drukarki) i nawet niedrgnie. I tu mam pytanie czy gdyby silnik byl zle podpiety to drgnie lub nie. Dodam ze silnik sprawny, generator tez sprawdzalem za pomoca diody i uklad generuje impulsy, oraz diody w sterownikach swieca. Pozdrawiam
Tagi:
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 5
- Posty: 7
- Rejestracja: 20 sie 2008, 17:43
- Lokalizacja: katowice
Sterowniki ssk-bo1 zasilanie ciagne z trafa 24V silnik PM55L-048 podlaczenie calosci czego sterowniki do plyty glownej itp itd czy wyprowadzen silnika? Po za tym zadalem pytanie czy silnik zle podlaczony zadziala, na to pytanie sadze nie potrzeba wiedziec jakie zasilanie oraz jak podlaczony.
[ Dodano: 2008-08-26, 20:11 ]
Mierzylem napiecie na zaciskach sterownikow (ABCD) i bylo po 15V a napiecie mam 35V po wyprostowaniu. W ostatnim sterowniku spalil sie l298 i automatycznie na 2 pozostalych sterownikach na wyjsciu pokazalo sie napiecie 35V ale tylko na AiC a na BiD zero. Pytanie brzmi czy tak ma byc. Zaznacyam ze nie podpinam do niego zadnego ukladu lub kaputera.
[ Dodano: 2008-08-26, 20:11 ]
Mierzylem napiecie na zaciskach sterownikow (ABCD) i bylo po 15V a napiecie mam 35V po wyprostowaniu. W ostatnim sterowniku spalil sie l298 i automatycznie na 2 pozostalych sterownikach na wyjsciu pokazalo sie napiecie 35V ale tylko na AiC a na BiD zero. Pytanie brzmi czy tak ma byc. Zaznacyam ze nie podpinam do niego zadnego ukladu lub kaputera.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 2788
- Rejestracja: 15 sty 2006, 18:34
- Lokalizacja: Wrocław
Odpowiedź na Twoje pytanie: na dwoje babka wróżyła. Silnik który chcesz uruchomić ma 6 wyprowadzeń i może być użyty zarówno jako bipolarny, jak i unipolarny. To czym się stanie, zależy od odpowiedniego użycia jego wyprowadzeń. Sterownik ssk-b01 służy do sterowania silnikami bipolarnymi do których podaje zasilanie na cewki czterema przewodami. Żeby więc nie testować wszystkich możliwych kombinacji połączeń i przy okazji pozbawić sterownik zdrowia, lepiej ruszyć mózgownicą, sięgnąć po omomierz i najpierw zidentyfikować styki na silniku. Następnie wykorzystać tylko cztery z nich (po dwa na jedną cewkę silnika) Takie dwie pary przewodów reprezentujące oddzielne cewki silnika należy dopiero podpiąć do sterownika. Między jedną parą a drugą nie może być galwanicznego połączenia. Mierz tak długo aż będziesz miał pewność że tak jest i że na obu parach przewodów masz tę samą oporność.
Potem trzeba ustawić w sterowniku wielkość prądu na fazę. Dopiero wówczas jest szansa że silnik drgnie. Napisałeś że zasilasz sterownik z transformatora 24V. Mam nadzieję że to przejęzyczenie i między transformatorem a sterownikiem dałeś jednak prostownik
Na marginesie- dlaczego walczysz akurat z takim silnikiem? Jest on katalogowo zasilany napięciem 24V , mocy ma malusio a na dodatek wykonuje zaledwie 48 kroków na obrót. Chyba że jest to Twoje pierwsze zapoznanie się z silnikami krokowymi a cała zabawa służy jedynie nauce.
Potem trzeba ustawić w sterowniku wielkość prądu na fazę. Dopiero wówczas jest szansa że silnik drgnie. Napisałeś że zasilasz sterownik z transformatora 24V. Mam nadzieję że to przejęzyczenie i między transformatorem a sterownikiem dałeś jednak prostownik

-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 5
- Posty: 7
- Rejestracja: 20 sie 2008, 17:43
- Lokalizacja: katowice
Widze znikomosc czytania pytan. Jezeli posiadam nazwe sterownika szukam danych katalogowych i tam mam podane wszystko na tacy. Nastepnie poco tlumaczyc metode jak co podlanczac jezeli wszystko jest opisane. Co do 24V to jest napiecie trafa po wyprostowaniu i podbiciu na diodach dale 36V. Prosze czytac pytania i odpowiadac na nie. Co do silnika lepiej sprawdzic uklad na silniku z demobilu
[ Dodano: 2008-08-26, 21:09 ]
I sprawdzic ze uklad jest poprawnie zmatowany i czesci sprawne niz ryzykowac ugotowanie silnika za 100 zl.
[ Dodano: 2008-08-26, 21:09 ]
I sprawdzic ze uklad jest poprawnie zmatowany i czesci sprawne niz ryzykowac ugotowanie silnika za 100 zl.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 2788
- Rejestracja: 15 sty 2006, 18:34
- Lokalizacja: Wrocław
Ryzykant z Ciebie że od razu uruchamiasz wszystko a być może coś namieszałeś w połączeniach sterowników. Normalnie każdy sterownik żyje swoim życiem i nie powinny nawzajem wpływać na siebie, chyba że przez zbyt mało wydajny zasilacz. Przyjrzyj się schematowi układu L298 (BLOCK DIAGRAM) na stronie http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/1773.pdf Może to Ci pomoże w zrozumieniu działania całego układu, ewentualnie w znalezieniu przyczyny takiego rozkładu napięć jaki podałeś. Układ L298 mógł Ci zemrzeć jeżeli źle łącząc silnik spowodowałeś zwarcie na którejś parze sygnałów wyjściowych ze sterownika albo od razu był ustawiony zbyt duży prąd na fazę. Chociaż ta druga przyczyna jest mało prawdopodobna przy tym silniku. Układ czoperowania odpowiedzialny za ustalanie prądu na fazę działa dlatego że obciążeniem dla mostków tranzystorów w L298 jest indukcyjność uzwojeń silnika krokowego. Jeżeli zamiast tej indukcyjności spowodowałeś zwarcie to układ nie miał szansy na ustabilizowanie prądu.
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 523
- Rejestracja: 15 sie 2004, 23:24
- Lokalizacja: Poznań
nowicjusz - odnoszę wrażenie że troszeczkę się irytujesz.
Prosimy jako forumowicze o jak najwięcej danych bo zawsze niemal diabeł tkwi w szczególe. Im więcej powiesz tym większe prawdopodobieństwo że coś się żuci w oczy.
Druga sprawa w kwestii wyjaśnienia jak Ty konkretnie to połączyłeś: my wiemy jak to powinno być w teorii (w praktyce zresztą też bo sporo właśnie tych silników używałem sterując je zarówno unipolarnie jak i bipolarnie). Ale twój układ nie działa więc jest gdzieś rozbieżność między teorią a twoją praktyką.
Tyle tytułem uzupełnienia.
Tak jak już wyżej napisano silnik może ruszyć albo i nie i niema receptury. Ale nawet błędnie podłączony (kolejność faz i kierunek) nie spali sterownika (sprawdzone w praktyce) Silnik po prostu się zaczopuje i to jest wyczuwalne.
Napisz proszę czy twój silnik ma 6 wyprowadzeń czy 5. I czy na pewno środkowe wyprowadzenia cewek nie są z mostkowane (bo występowały takie silniki pod tym oznaczeniem).
Prosimy jako forumowicze o jak najwięcej danych bo zawsze niemal diabeł tkwi w szczególe. Im więcej powiesz tym większe prawdopodobieństwo że coś się żuci w oczy.
Druga sprawa w kwestii wyjaśnienia jak Ty konkretnie to połączyłeś: my wiemy jak to powinno być w teorii (w praktyce zresztą też bo sporo właśnie tych silników używałem sterując je zarówno unipolarnie jak i bipolarnie). Ale twój układ nie działa więc jest gdzieś rozbieżność między teorią a twoją praktyką.
Tyle tytułem uzupełnienia.
Tak jak już wyżej napisano silnik może ruszyć albo i nie i niema receptury. Ale nawet błędnie podłączony (kolejność faz i kierunek) nie spali sterownika (sprawdzone w praktyce) Silnik po prostu się zaczopuje i to jest wyczuwalne.
Napisz proszę czy twój silnik ma 6 wyprowadzeń czy 5. I czy na pewno środkowe wyprowadzenia cewek nie są z mostkowane (bo występowały takie silniki pod tym oznaczeniem).
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 731
- Rejestracja: 01 mar 2008, 18:08
- Lokalizacja: Warszawa
nowicjusz pisze:I tu mam pytanie czy gdyby silnik byl zle podpiety to drgnie lub nie.
-dziwne podejście...nowicjusz pisze:Nastepnie poco tlumaczyc metode jak co podlanczac jezeli wszystko jest opisane.
diodas1 bardzo konkretnie i zrozumiale odpowiada, ale widać do Ciebie nic nie trafia.
Z Twojego postu, zapytania ("czy silnik zle podlaczony zadziala,") wynika, że podłączyłeś silnik na zasadzie "a może się uda" nie , sprawdzając par cewek w silniku i posadziłeś sterownik. Na mało konkretne pytanie można dać tylko mało konkretną odpowiedź.
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 5
- Posty: 7
- Rejestracja: 20 sie 2008, 17:43
- Lokalizacja: katowice
Diodas 1 masz racje powinienem oddzielnie sprawdzić, widziałem opis tego l298 bo mierzyłem czy dostaje napięcia każdy z tych układów je dostawał.
Leo zmierzę z rana dla pewności i ci podam bo w pracy jestem
Bubels jestem człowiekiem któremu jak coś nie wychodzi irytuje sie jak nie otrzyma odpowiedzi typu tak lub nie tylko czasami okrężnie (i jak sam widzisz jeden twierdzi że sie spali a ty że zaczopuje więc jak człowieka ma troszkę nie szarpnąć). I przepraszam za to wszystkich których uraziłem. Napisałeś ze silnik sie zaczopuje i to jest konkretna odp na moje pytanie dziękuje. Tak jest zmostkowany czyli 5 wyprowadzeń.
Namemartin ty piszesz iż źle podpięty silnik spali sterownik a ktoś wcześniej ze tylko zaczopuje... więc jak zauważyć każdy pisze co innego i nie wiadomo kto mówi poprawnie a pyzatym dodas1 napisał później wypowiedz jak byś zauważył to jego wypowiedz była dopiero po zadaniu mojego pytania czyli wcześniej nikt nie udzielił na nie odpowiedzi. Podaje cale dane zasilaczy to tak trafo 24V 8A po wyprostowaniu 36V trafo do płyty głównej to 12V 4A na brak mocy nie da sie narzekać. Cos jeszcze podać to proszę pytać.
Chciałbym ino teraz by mi ktoś odpowiedział na pytanie czy jeżeli mam do sterownika doprowadzone wyłącznie napięcie to a wyjściach ABCD ma pokazać mi sie jakieś napięcie ? Tak Lub NIE.
[ Dodano: 2008-08-27, 20:44 ]
To tak "Do zacisków i należy
doprowadzić napięcie zasilania 5V.
Wejście . Podanie na to wejście
stanu wysokiego lub pozostawienie jako
niepodłączone załącza silnik. Jeśli na
wejście CLK będą podawane impulsy
taktujące silnik będzie się obracał, jeśli nie będzie impulsówsilnik będzie
trzymał swoim momentem." zrobiłem jak tutaj pisze i okazało sie iż silnik faktycznie sie tak zachowuje, czyli mam sugerować iż wszystko jest ok ? ino nie wiem dlaczego podłączenie wydaje sie prawidłowe sprawdzałem z nota katalogową oraz omomierzem i silnik obraca sie lub trzyma ale piszczy. Czego to może być przyczyna. ( prąd fazy ustawiłem na 0,5A)
Leo zmierzę z rana dla pewności i ci podam bo w pracy jestem
Bubels jestem człowiekiem któremu jak coś nie wychodzi irytuje sie jak nie otrzyma odpowiedzi typu tak lub nie tylko czasami okrężnie (i jak sam widzisz jeden twierdzi że sie spali a ty że zaczopuje więc jak człowieka ma troszkę nie szarpnąć). I przepraszam za to wszystkich których uraziłem. Napisałeś ze silnik sie zaczopuje i to jest konkretna odp na moje pytanie dziękuje. Tak jest zmostkowany czyli 5 wyprowadzeń.
Namemartin ty piszesz iż źle podpięty silnik spali sterownik a ktoś wcześniej ze tylko zaczopuje... więc jak zauważyć każdy pisze co innego i nie wiadomo kto mówi poprawnie a pyzatym dodas1 napisał później wypowiedz jak byś zauważył to jego wypowiedz była dopiero po zadaniu mojego pytania czyli wcześniej nikt nie udzielił na nie odpowiedzi. Podaje cale dane zasilaczy to tak trafo 24V 8A po wyprostowaniu 36V trafo do płyty głównej to 12V 4A na brak mocy nie da sie narzekać. Cos jeszcze podać to proszę pytać.
Chciałbym ino teraz by mi ktoś odpowiedział na pytanie czy jeżeli mam do sterownika doprowadzone wyłącznie napięcie to a wyjściach ABCD ma pokazać mi sie jakieś napięcie ? Tak Lub NIE.
[ Dodano: 2008-08-27, 20:44 ]
To tak "Do zacisków i należy
doprowadzić napięcie zasilania 5V.
Wejście . Podanie na to wejście
stanu wysokiego lub pozostawienie jako
niepodłączone załącza silnik. Jeśli na
wejście CLK będą podawane impulsy
taktujące silnik będzie się obracał, jeśli nie będzie impulsówsilnik będzie
trzymał swoim momentem." zrobiłem jak tutaj pisze i okazało sie iż silnik faktycznie sie tak zachowuje, czyli mam sugerować iż wszystko jest ok ? ino nie wiem dlaczego podłączenie wydaje sie prawidłowe sprawdzałem z nota katalogową oraz omomierzem i silnik obraca sie lub trzyma ale piszczy. Czego to może być przyczyna. ( prąd fazy ustawiłem na 0,5A)