Strona 1 z 1

zbyt mała prędkość silnika krokowego

: 24 cze 2017, 17:02
autor: krokowyplc
Dzień dobry wszystkim użytkownikom. Mam problem z silnikiem krokowym z którym nie potrafię sobie poradzić.
Otóż silnik bipolarny 0,5A, 12A jest podłączony do sterownika M5256. Zasilanie tego sterownika jest od 9-40V. Ja go zasilam z zasilacza stabilizowanego 0-31V.
Impulsy są podawane z PLC. Sterownik pracuje przy 1600 imp/obrót. Jak podam tak impulsy że jest jeden obrót na sekundę czyli 60 obr/min to jest ok. Gdy zwiększam ilość impulsów słychać ze silnik chce jechać szybciej ale stoi. Gdy ustawiam ok 120 obr/min to jest jeszcze w miarę. Z zasilacza jest podawane 24V. Myślałem, że jak podam 30V to będzie lepiej ale po podaniu 30V nawet przy 120obr/min jest źle, silnik stoi, a jak podam 17V to silnik się jako tako obraca. Gdzie tkwi błąd? Proszę o pomoc:( :cry: Na zasilaczu jak silnik pracuje to pokazuje ok 0,07A wydaje mi się, że jest to za mało.

: 24 cze 2017, 22:18
autor: ajt
Zadbałeś na tym plc o tak zwaną rampę, czyli rozpędzanie silnika (i hamowanie też)?

: 25 cze 2017, 21:16
autor: krokowyplc
Tak zrobiłem. Też ustawiałem ją na dłuższą i nic nie pomogło. Ale jeszcze raz przestawię może różnice były za małe. O to Ci chodziło czy o coś innego?

: 26 cze 2017, 08:55
autor: zacharius
imho, ten silnik jest do czego innego, za duże napięcie za mały prąd.
do dynamicznych obracań dobiera się silniki o niskich napięciach nominalnych i wysokich prądach. np 2V 4A na silniku i zasila się sterownik 24-36v albo i więcej.
po prostu chopper w sterowniku nie jest w stanie napompować uzwojenia silnika o stosunkowo wysokiej oporności przez co prąd nie nadąża narastać zgodnie z oczekiwaniami i silnik się rozsynchronizowywuje.
to tak mówiąc prostym językiem

: 27 cze 2017, 14:14
autor: krokowyplc
Oporność uzwojeń to 25Ω a indukcyjność 46mH. Czyli, żeby ten silnik "biegał" bym musiał kupić sterownik o wyższym napięciu?

Dziwi mnie jedna sprawa: Przy ustawieniu 130obr/m silnik na 30V wogóle nie reaguje a przy 17V reaguje. Wyższe napięcie większy prąd to dlaczego nie działa?

: 27 cze 2017, 15:38
autor: zacharius
"biegające" silniki maja opór uzwojenia na poziomie <2oma, a indukcyjność ~1,4-6mH
po prostu nie nadąża narastać prąd w cewkach na tyle szybko na ile potrzeba, fizyki niestety nie oszuka.

: 27 cze 2017, 22:21
autor: krokowyplc
A jak wytłumaczysz zjawisko, że przy 30 V się nie kręci w ogóle a przy 17 V się kręci? :grin:

: 28 cze 2017, 05:44
autor: zacharius
Nie mam doktoratu z fizyki i nie chce go robić.
natomiast jakieś lektury o prawie Ohma, polu magnetycznym i reaktancji cewki polecam
daleko nie trza chodzić choćby na stronę wiki o cewkach:
"Dla prądu o pulsacji różnej od zera wykazuje inną wartość oporu nazywaną reaktancją. Reaktancja jest tym większa, im większa jest indukcyjność i pulsacja prądu."

można zrobić prosty test który nie do końca jest prawidłowy ale za to dość poglądowy.
wpinamy amperomierz przed sterownikiem i mierzymy trzy wartości prądu
1. w postoju kiedy silnik stoi i trzyma
2. prąd przy obrotach kiedy się obraca
3. prąd przy obrotach kiedy już się nie chce obracać

porównujemy i robimy konkluzje z tego