Strona 1 z 1

Identyfikacja silnika krokowego

: 23 wrz 2016, 20:56
autor: klami85
Padł mi silnik krokowy jednej osi w maszynie (ploter laserowy ULS).
Serwis zażyczył sobie 1500PLN netto za sam silnik co jest totalnym przegięciem.
U producenta plotera w USA 5x taniej, ale do tego przesyłka i czas oczekiwania...
Potrzebuje znaleźć zamiennik. Niestety na silniku nie ma żadnych oznaczeń.
Podejrzewam, że może to być produkcja na zamówienie za sprawą trochę nietypowej obudowy, dość krótkiej osi, mocowania na śruby z gwintem calowym i fabrycznie wykonanymi otworami do przykręcenia radiatora.

Wymiarowo silnik jest zgodny z NEMA17 o długości 38mm, rozdzielczość 400 kroków na obrót, bipolarny 4 przewodowy, rezystancja cewki 1,4Ω (zmierzona)
Ploter daje napięcie na silnik 48V. Nie mam niestety możliwości regulacji prądu.


Na szybko podpiąłem jako zamiennik 42HM40-1684 1,6A, moment trzymający 3.3kg/cm, rezystancja cewki 1,65Ω.
Działa, ale nie daje się rozpędzić do prędkości tego oryginalnego i mocno się grzeje nawet bez obciążenia. Podejrzewam, że sterownik nie ogranicza prądu na postoju.
Na pewno jego moment trzymający jest sporo większy niż oryginalnego.
Jakieś sugestie jak dobrać lepszy zamiennik?

Obrazek

: 24 wrz 2016, 19:26
autor: pltmaxnc
Powinien działać z nowym silnikiem , ale.....
Odnośnie obrotów...
czy ten zamiennik podczas prób był zamontowany w ploterze a oś podłączona do poruszanych elementów?
Silnik krokowy pracujący bez obciążenia i sztywnego zamocowania może nie osiągać właściwych obrotów z powodu rezonansów.
Odnośnie grzania....
zastosowanie radiatora w poprzednim silniku nie było przypadkowe , zapewne też bardzo się grzał .
Zjawisko grzania jest normalne , silnik może mieć 60 - 80 stopni C , czyli nie można go utrzymać w ręku.
Jeżeli jest trochę więcej miejsca , można zamontować silnik 17HM19-2004S , ma taką samoą rezystancję uzwojeń jak oryginał.
http://www.omc-stepperonline.com/09deg- ... p-122.html

: 25 wrz 2016, 17:17
autor: klami85
Oczywiście testowałem zamiennik po zamontowaniu w ploterze.
Problemem jest pewnie rampa, trzeba by go wolniej rozpędzać, żeby mógł osiągnąć większe prędkości obrotowe, ale nie mam na to wpływu.
Jedyne co ustawiam w programie sterującym to szybkość osi napędzanej tym silnikiem.
Rampę producent dostosował do charakterystyki oryginalnego silnika.
Jego parametrów nie podał, więc pewnie większość użytkowników w tej sytuacji zwyczajnie przepłaca kupując oryginalny silnik.
W każdym razie przetestuje jeszcze ten 17HM19-2004S.