Napęd pasowy i silnik 13Nm?
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 19
- Rejestracja: 20 wrz 2013, 00:42
- Lokalizacja: Rzeszów
Napęd pasowy i silnik 13Nm?
Panowie posiadam tego typu napęd w tworzonej obrabiarce:
I ile bym nie szukał nie wiem jak się zabrać za obliczenie czy silnik krokowy 13Nm 5A 5V, będzie w stanie płynnie poruszać bramą ważącą około 300kg, jeśli ktoś będzie w stanie udzielić mi takowej informacji lub nakierować jak to wyliczyć, będę wdzięczny
Parametry:
- silnik krokowy 13Nm 5A 5V, przełożenie 3:1 na wałek napędowy jak na rysunku (3x13Nm)
- zasilanie: mostek, trafo 1,2kW 70V, kondensatory 2x10000uF 100v równolegle, bezpieczniki
- sterownik MA860H do +110VDC, zasilany z zasilacza prądem po wyprostowaniu 98,7VDC (70*1,41)
Parametry jakie planuje ustawić:
f =2500Hz
mikrokok podział: 1/4
ilość kroków silnika na obrót wałka napędowego: 200*4(mikrokrok)*3(przełożenie) = 2400
obroty wałka napędowego na sek: 2400/2500 = 1,041666667
obroty wałka napędowego na minute: 1,041666667*60 = 62,5 obr/min
Posów bramy na min: 22*8*62,5 = 11000mm/min
Czy ten silnik z tym sterownikiem i zasilaniem będzie w stanie osiągnąć posów 11000mm/min w przebiegach? W jaki sposób to obliczyć?
Pozdrawiam
Dawid
I ile bym nie szukał nie wiem jak się zabrać za obliczenie czy silnik krokowy 13Nm 5A 5V, będzie w stanie płynnie poruszać bramą ważącą około 300kg, jeśli ktoś będzie w stanie udzielić mi takowej informacji lub nakierować jak to wyliczyć, będę wdzięczny
Parametry:
- silnik krokowy 13Nm 5A 5V, przełożenie 3:1 na wałek napędowy jak na rysunku (3x13Nm)
- zasilanie: mostek, trafo 1,2kW 70V, kondensatory 2x10000uF 100v równolegle, bezpieczniki
- sterownik MA860H do +110VDC, zasilany z zasilacza prądem po wyprostowaniu 98,7VDC (70*1,41)
Parametry jakie planuje ustawić:
f =2500Hz
mikrokok podział: 1/4
ilość kroków silnika na obrót wałka napędowego: 200*4(mikrokrok)*3(przełożenie) = 2400
obroty wałka napędowego na sek: 2400/2500 = 1,041666667
obroty wałka napędowego na minute: 1,041666667*60 = 62,5 obr/min
Posów bramy na min: 22*8*62,5 = 11000mm/min
Czy ten silnik z tym sterownikiem i zasilaniem będzie w stanie osiągnąć posów 11000mm/min w przebiegach? W jaki sposób to obliczyć?
Pozdrawiam
Dawid
Ostatnio zmieniony 03 kwie 2016, 21:47 przez TubkaNoBaka, łącznie zmieniany 2 razy.
Tagi:
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 523
- Rejestracja: 15 sie 2004, 23:24
- Lokalizacja: Poznań
Brame 100 kg takim silnikiem bujałem do prędkości 30m/min. Więcej komp nie traktował.
Ale dziś dał bym hybryde z enkoderem od lead Shine.
Gdy byś chciał serwo to musisz dać przekładnie planetarną bo inaczej moment bezwładności i sprężystości da układ rezonansu i nie ustawiasz serwa. Uruchamiane taka zabawkę na serwie baldora.
Ale dziś dał bym hybryde z enkoderem od lead Shine.
Gdy byś chciał serwo to musisz dać przekładnie planetarną bo inaczej moment bezwładności i sprężystości da układ rezonansu i nie ustawiasz serwa. Uruchamiane taka zabawkę na serwie baldora.
Apeluje o wpisywanie lokalizacji w profil! Czasem okazuje się że mieszkamy po sąsiedzku. Jako pasjonaci, hobbyści możemy sobie pomóc nie tylko anonimowo przez forum....
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 1214
- Rejestracja: 15 paź 2007, 00:45
- Lokalizacja: nie ważne
Re: Napęd pasowy i silnik 13Nm?
osiągnąć może i więcej o ile opory ruchu nie bedą duże.TubkaNoBaka pisze:będzie w stanie osiągnąć posów 11000mm/min w przebiegach
Ale te oczekiwane 11m/s osiągniesz po 3 s. O ile coś nie bedzie hamować.
A opory jednak są.
Mnap=Ms x i = 13Nm * 3=33Nm
ramie napedowe r= 30*8/Π*2=38,2mm
F pasa=Mnap/r=33Nm/0,0382=863,87N
przyspieszenie bramy F=m*a →a=F/m=863,87N/300kG=2,87m/s2
czas osiagnięcia prędkości
V=a*t→t=V/a=11[m/s]/2,87[m/s2]=3,83[s]
Opss, nie 3 s tylko 4.
No raczej nie pojeździsz takim napędem.
Albo bzdury napisałem.
Pasjonat
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 19
- Rejestracja: 20 wrz 2013, 00:42
- Lokalizacja: Rzeszów
Re: Napęd pasowy i silnik 13Nm?
Opory przy przejazdach na pewno będą i przy zwykłych silnikach krokowych ten moment 13Nm przy 2500pps, jest nie do osiągnięcia, przy hybrydowych prędzej.ma555rek pisze:osiągnąć może i więcej o ile opory ruchu nie bedą duże.TubkaNoBaka pisze:będzie w stanie osiągnąć posów 11000mm/min w przebiegach
Ale te oczekiwane 11m/s osiągniesz po 3 s. O ile coś nie bedzie hamować.
A opory jednak są.
Mnap=Ms x i = 13Nm * 3=33Nm
ramie napedowe r= 30*8/Π*2=38,2mm
F pasa=Mnap/r=33Nm/0,0382=863,87N
przyspieszenie bramy F=m*a →a=F/m=863,87N/300kG=2,87m/s2
czas osiagnięcia prędkości
V=a*t→t=V/a=11[m/s]/2,87[m/s2]=3,83[s]
Opss, nie 3 s tylko 4.
No raczej nie pojeździsz takim napędem.
Albo bzdury napisałem.
Dokładnie zsumowana waga bramy to 252kg jest to spora różnica względem bramy 100-kilowej, jednak mam pewne wątpliwości co do obliczeń, w obliczeniach zostało przyjęte 11m/s a nie powinno być 11m/min (11 000mm=11m)?
W obliczeniu promienia ramienia napędowego ilość zębów zamiast 30 to 22, ale to wiele nie zmieni.
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 19
- Rejestracja: 20 wrz 2013, 00:42
- Lokalizacja: Rzeszów
Mnap=Ms x i = 13Nm * 3=33Nmma555rek pisze:No to jeszcze raz oops bo faktycznie powinny być minuty a nie sek (czyli 0,18m/s zamiast 11)
Ale to taka dziwna prędkość te [m/min] wiec z przyzwyczajenia te sekundy.
[ Dodano: 2016-04-04, 12:23 ]
możesz więc zamiast 13Nm wstawić 4 i też wystarczy
ramie napędowe r= 22*8/Π*2=28,02mm
F pasa=Mnap/r=33Nm/0,02802=1 177 N
przyspieszenie bramy F=m*a →a=F/m=1177N/252kG=4,67m/s2
czas osiągnięcia prędkości
V=a*t→t=V/a=0,18[m/s]/4,67[m/s2]=0,038[s]
Dziękuje za odpowiedz
Jeszcze pytanie jak mam interpretować wyniki i na ich podstawie dobierać silnik?
Czy chodzi o czas osiągnięcia zadanej prędkości przez silnik?
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 1214
- Rejestracja: 15 paź 2007, 00:45
- Lokalizacja: nie ważne
Pytałeś czy 13 Nm popędzi 300kG z prędkością 11m/min. To zależy od oporów ruchu i tylko od tego.
Jeżeli opory będą bardzo małe to napęd też może być mały lub wręcz prawie zerowy.
No bo tak:
łożyska liniowe na kulkach wiec toczenie z zerowym oporem to i siła też zerowa
Jedynym oporem jest zginanie pasa i bezwładność którą trzeba rozpędzić ale przy zerowych oporach każda, nawet najmniejsza siła rozpędzi każdą masę. kwestia czasu. Wiec nie o to chodzi.
Moment silnika potrzebny jest przy szacowaniu:
opory ruchu+bezwładność bramy w nawrotach przy obróbce+ siły skrawania.
I tu się zastanów jaki jest potrzebny napęd aby obróbka była dynamiczna a nie czy brama bedzie zasuwać w jałowym.
Na marginesie
Duży silnik krokowy z przełożeniem na paskach na ciężką bramę wcale nie musi dać dobrych efektów. Gubienie kroków często wynika z rezonansów w napędzie a nie ze zbyt słabego silnika.
Wstawiasz 13Nm gdzie wystarczy nawet 4 to je wykorzystaj i załóż koło zamachowe na silniku.
Stracisz trochę na momencie silnika w rozpędzaniu ( bo bezwładność) ale zyskasz na sztywności momentu która zwiększy wtedy dynamikę bramy mimo że powinna rozpędzać się wolniej ( z mniejszymi przyspieszeniami) Ale unikasz rezonansów i dlatego przesuwasz zakres praktycznych obciążeń do większych prędkości. Dodatkowo istotna jest obróbka a nie czasy jałowych przejazdów. Jeżeli są uciążliwe to zmień program tak aby je wyeliminować.
Często generując Gkod z CAM'a dostaje się więcej ruchów jałowych niż przejść obróbkowych. Warto wtedy napisać własną trajektorię.
Albo lepiej poznać możliwości CAM'a
PS
Nieuważnie czytasz i analizujesz
3*13Nm=39 a nie 33 jak napisałem
[ Dodano: 2016-04-08, 01:32 ]
A czy nie przesadzasz to siła posuwu w obróbce też jest przydatna.
Potrafisz wyliczyć dla swojej obróbki jaką będziesz miał ją największą?
Jeżeli opory będą bardzo małe to napęd też może być mały lub wręcz prawie zerowy.
No bo tak:
łożyska liniowe na kulkach wiec toczenie z zerowym oporem to i siła też zerowa
Jedynym oporem jest zginanie pasa i bezwładność którą trzeba rozpędzić ale przy zerowych oporach każda, nawet najmniejsza siła rozpędzi każdą masę. kwestia czasu. Wiec nie o to chodzi.
Moment silnika potrzebny jest przy szacowaniu:
opory ruchu+bezwładność bramy w nawrotach przy obróbce+ siły skrawania.
I tu się zastanów jaki jest potrzebny napęd aby obróbka była dynamiczna a nie czy brama bedzie zasuwać w jałowym.
Na marginesie
Duży silnik krokowy z przełożeniem na paskach na ciężką bramę wcale nie musi dać dobrych efektów. Gubienie kroków często wynika z rezonansów w napędzie a nie ze zbyt słabego silnika.
Wstawiasz 13Nm gdzie wystarczy nawet 4 to je wykorzystaj i załóż koło zamachowe na silniku.
Stracisz trochę na momencie silnika w rozpędzaniu ( bo bezwładność) ale zyskasz na sztywności momentu która zwiększy wtedy dynamikę bramy mimo że powinna rozpędzać się wolniej ( z mniejszymi przyspieszeniami) Ale unikasz rezonansów i dlatego przesuwasz zakres praktycznych obciążeń do większych prędkości. Dodatkowo istotna jest obróbka a nie czasy jałowych przejazdów. Jeżeli są uciążliwe to zmień program tak aby je wyeliminować.
Często generując Gkod z CAM'a dostaje się więcej ruchów jałowych niż przejść obróbkowych. Warto wtedy napisać własną trajektorię.
Albo lepiej poznać możliwości CAM'a
PS
Nieuważnie czytasz i analizujesz
3*13Nm=39 a nie 33 jak napisałem
[ Dodano: 2016-04-08, 01:32 ]
silnik zawsze największy jaki się da. Cenowo lub ze względu na gabaryty.TubkaNoBaka pisze: na ich podstawie dobierać silnik?
A czy nie przesadzasz to siła posuwu w obróbce też jest przydatna.
Potrafisz wyliczyć dla swojej obróbki jaką będziesz miał ją największą?
Pasjonat