Silnik krokowy - moment a prędkość

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.

Autor tematu
ambrox7
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 7
Rejestracja: 25 gru 2013, 12:40
Lokalizacja: Tarnów

Silnik krokowy - moment a prędkość

#1

Post napisał: ambrox7 » 09 lut 2016, 18:20

Witam,
Przeczytałem w swoim życiu już sporo o silnikach krokowych ich budowie i sterowaniu, lecz ktoś mnie kiedyś zapytał dlaczego jego moment maleje wraz z wzrostem obrotów i nie potrafiłem na to odpowiedzieć.

Jeśli odpowiedź na moje pytanie znajduje się w któryś z zamieszczonych postów w dziale to proszę wybaczyć ale nie znalazłem... ;/



Tagi:


ajt
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 126
Rejestracja: 23 sty 2009, 19:21
Lokalizacja: Radom

#2

Post napisał: ajt » 09 lut 2016, 20:14

Czy odpowiedź jest w postach, tego nie wiem, ale spróbuję na pytanie odpowiedzieć tak:
Uzwojenia faz silnika, z elektrycznego punktu widzenia, są cewkami. Cewka ma to do siebie, że jeśli zasilimy ją jakimś napięciem, to natężenie prądu płynącego przez nią narasta stopniowo od zera do jakiejś wartości ustalonej. Dopiero wtedy jak prąd osiągnie określoną wartość (podawaną zwykle w parametrach silnika, jako prąd znamionowy fazy), moment będzie równy maksymalnemu.
Tymczasem, gdy silnik się szybko kręci, to ledwie prąd w jednym uzwojeniu osiągnie ułamek wartości maksymalnej, już trzeba zrobić kolejny krok, czyli wyłączyć jedną fazę i włączyć kolejną. Więc im szybciej silnik się kręci, tym mniejszą wartość osiąga natężenie prądu i tym samym tym mniejszy jest moment.
Właśnie dlatego sterownik jest zwykle zasilany dużo większym napięciem, niż napięcie znamionowe silnika. Większe napięcie to szybszy wzrost prądu w uzwojeniach, tym samym większy moment przy danej prędkości. Nie eliminuje to samego zjawiska spadku momentu wraz z prędkością, ale umożliwia osiągnięcie większych prędkości.
Oczywiście sterownik dba również o to, by natężenie prądu nie było zbyt duże, gdy silnik kręci się wolno lub stoi w miejscu.


Autor tematu
ambrox7
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 7
Rejestracja: 25 gru 2013, 12:40
Lokalizacja: Tarnów

#3

Post napisał: ambrox7 » 09 lut 2016, 21:21

Dzięki wielkie właśnie o taka odpowiedź mi chodziło pytanie niby proste ale się zamotałem ;P
Podsumowując moment dynamiczny w funkcji prędkości zależy od częstotliwości impulsów sterujących oraz od stalej czasowej cewek silnika.

Zastanawia mnie jeszcze sprawa podziału mikro-kroku. Wiem, że energia wzbudzenia dla jednego kroku maleje wraz z wzrostem podziału ale jak to ma się do momentu silnika. Niestety nigdy nie znalazłem charakterystyki opisującej to, a nie wydaje mi się by nie miało to wpływu na jego moment...


mc2kwacz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2920
Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
Lokalizacja: gdzieś

#4

Post napisał: mc2kwacz » 12 lut 2016, 21:41

ajt pisze:Nie eliminuje to samego zjawiska spadku momentu wraz z prędkością, ale umożliwia osiągnięcie większych prędkości.
Eliminuje :) Właśnie stąd możliwość osiągnięcia większych prędkości obrotowych :)
ambrox7 pisze:Zastanawia mnie jeszcze sprawa podziału mikro-kroku. Wiem, że energia wzbudzenia dla jednego kroku maleje wraz z wzrostem podziału ale jak to ma się do momentu silnika. Niestety nigdy nie znalazłem charakterystyki opisującej to, a nie wydaje mi się by nie miało to wpływu na jego moment
Nie znalazłeś bo to silnie zależy od konstrukcji drivera a DOBRE DYNAMICZNIE sterowanie mikrokrokowe nie jest sprawą prostą, wręcz przeciwnie. Wbrew pozorom.


ajt
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 126
Rejestracja: 23 sty 2009, 19:21
Lokalizacja: Radom

#5

Post napisał: ajt » 12 lut 2016, 23:46

mc2kwacz pisze:
ajt pisze:Nie eliminuje to samego zjawiska spadku momentu wraz z prędkością, ale umożliwia osiągnięcie większych prędkości.
Eliminuje :) Właśnie stąd możliwość osiągnięcia większych prędkości obrotowych :)
No właśnie zjawiska jako takiego nie eliminuje, tyle że zaczyna się to dawać we znaki później, przy większych prędkościach :)


mc2kwacz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2920
Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
Lokalizacja: gdzieś

#6

Post napisał: mc2kwacz » 13 lut 2016, 00:05

Jeśli rozpatrujemy to teoretycznie, bo żadne inne podejście nie ma sensu, to właśnie - eliminuje. A jeśli na upartego podchodzimy do tego "praktycznie", czyli ograniczając się do wiedzy szczątkowej, to przy KAŻDEJ prędkości większej od zerowej daje się to we znaki :)

Awatar użytkownika

noel20
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1395
Rejestracja: 02 lip 2010, 07:15
Lokalizacja: Białystok

#7

Post napisał: noel20 » 13 lut 2016, 12:57

mc2kwacz pisze:Jeśli rozpatrujemy to teoretycznie, bo żadne inne podejście nie ma sensu, to właśnie - eliminuje. A jeśli na upartego podchodzimy do tego "praktycznie", czyli ograniczając się do wiedzy szczątkowej, to przy KAŻDEJ prędkości większej od zerowej daje się to we znaki :)
Przecież właśnie jest odwrotnie. Praktycznie przy odpowiednio dużym napięciu do pewnych obrotów użytecznych tego zjawiska nie odczujemy, ale teoretycznie (i z resztą jakbyś zobaczył przebieg prądu na oscyloskopie) to już od najniższych prędkości zjawisko i tak występuje.


Damiano903
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 9
Rejestracja: 12 lut 2014, 19:23
Lokalizacja: Okolice Łańcuta

#8

Post napisał: Damiano903 » 25 lut 2016, 21:11

Witam,
Mam pewien problem z silnikami krokowymi 3Nm 3A gdy działają na sucho (bez sprzężenia ze śrubą pociągową) to przy posuwie 1500mm/min silnik kręci się kilka sekund po czym zatrzymuje się i buczy a o wyższych prędkościach nawet nie ruszy. Próbowałem wszystkich ustawień i to nic nie daje ;(

-Sterownik: 3x pojedynczy tb6560
http://www.amazon.com/SainSmart-Router- ... B0093Y88SK

-Zasilacz impulsowy 24V 8A

Pomoże mi ktoś co to może być czy to wina tych sterowników?


Damiano903
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 9
Rejestracja: 12 lut 2014, 19:23
Lokalizacja: Okolice Łańcuta

#9

Post napisał: Damiano903 » 28 lut 2016, 13:57

Nikt nie pomoże? :cry:

Awatar użytkownika

zacharius
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2560
Rejestracja: 04 paź 2007, 01:32
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#10

Post napisał: zacharius » 28 lut 2016, 14:12

za mało danych żeby pomoc.
Nie otrzymasz koni wyścigowych krzyżując dwa osły

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”