Stanowisko do badania silnika krokowego

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.

Autor tematu
ambrox7
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 7
Rejestracja: 25 gru 2013, 12:40
Lokalizacja: Tarnów

Stanowisko do badania silnika krokowego

#1

Post napisał: ambrox7 » 20 paź 2015, 19:14

Witam
Mam za zadanie zbudowanie stanowiska do badania silnika krokowego.
Aktualnie jestem na etapie pomyślunku :) Na wale silnika planuje zamontować śrubę trapezowa i na końcu enkoder (niestety mam do dyspozycji silnik z wałem wyprowadzonym po jednej stronie), do tego jakaś poglądowa skala.
Do rzeczy, jak sama nazwa ćwiczenia mówi trzeba go zbadać, a mianowicie moment trzymający, moment obrotowy, wyznaczyć charakterystyki itp.

Problem polega na tym jak najlepiej estetycznie i sprawnie to zrobić, odnośnie momentu trzymającego myślałem żeby zamontować "jakieś" ramie, do niego zakładać ciężarki i sprawdzać na enkoderze kiedy puści. Jest to rozwiązanie trochę niepraktyczne, gdyż trzeba by było to ramie jakoś odkręcać.
Kolejny problem to jak mierzyć moment obrotowy zadając różne predkości. Pomysł jest taki żeby na śrubie zamontować stalowa tarcze i elektromagnes którym zadamy pewien opór i również obserwować na enkoderze czy silnik zgubi kroki.

Szukam lepszych rozwiązań tych problemów, wiec czekam na ciekawe pomysły :mrgreen:



Tagi:

Awatar użytkownika

adam Fx
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 5562
Rejestracja: 04 lip 2004, 16:03
Lokalizacja: Gliwice

#2

Post napisał: adam Fx » 20 paź 2015, 20:18

Niech silnik nawija linkę na tarcze a na końcu linki wieszaj ciężar - sprawdzisz tak moment statyczny i dynamiczny ... tak myślę :wink:
sorki za wszystkie błędy ... (dyslektyk) :?
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos


pltmaxnc
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1345
Rejestracja: 13 sie 2004, 13:58
Lokalizacja: warszawa

#3

Post napisał: pltmaxnc » 20 paź 2015, 21:51

Magtrol robi takie urządzenia

http://www.magtrol.com/motortest/microdyne.html

To są bardzo proste urządzenia w których najistotniejszym podzespołem jest zespół hamulców o odpowiednich charakterystykach.
zajrzyj do tych tematów ....jest odrobina wiedzy.

https://www.cnc.info.pl/topics65/budowa ... ht=magtrol

https://www.cnc.info.pl/topics65/czy-op ... ht=magtrol
Załączniki
magtrol.JPG
magtrol.JPG (21.02 KiB) Przejrzano 2220 razy


edenlubawa
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 116
Rejestracja: 23 sie 2015, 10:58
Lokalizacja: Lubawa

#4

Post napisał: edenlubawa » 20 paź 2015, 22:01

W moim technikum badaliśmy co prawda silniki indukcyjne, ale metoda też powinna się sprawdzić w silnikach krokowych. Na wale silnika zamontowane było coś w rodzaju hamulca elektromagnetycznego. Jeśli ktoś będzie chciał, to mogę szerzej omówić badanie ;)


Autor tematu
ambrox7
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 7
Rejestracja: 25 gru 2013, 12:40
Lokalizacja: Tarnów

#5

Post napisał: ambrox7 » 21 paź 2015, 00:15

Pomysł z linka i ciężarkiem dobry bo prosty heh ale jako że to praca inżynierska mile widziane by było ustawianie momentu oporowego programowo.

Z kolei firma Magtrol i pomysł z dynamometrycznym hamulcem histerezowym mogłoby przekroczyć budżet :wink:

Najbardziej przystępny pomysł wydaje sie hamulec elektromagnetyczny, myślę że zarówno moment statyczny jak i dynamiczny uda się okreslić. Swego czasu miałem ćwiczenie chyba z silnika indukcyjnego klatkowego i tam na wale maszyny zamontowana była stalowa tarcza i obok niej dwie cewki pełniące funkcje elektromagnesu. Mógłby sie ktoś mądrzejszy wypowiedzieć czy ma to prawo działać :smile:
Fajnie by było jakby kolega edenlubawa jak to wyglądało we wspomnianym technikum. Byłbym bardzo wdzięczny :razz:

Dodam również, że układ bedzie pracował na SSK-B03 oraz sterowniku firmy Allen-Bradley Micro820 dobrze by było gdyby sie udało sterować obciążeniem za pomocą wspomnianego sterownika. Cała obsługa będzie napisana w LabView.

Awatar użytkownika

FDSA
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 678
Rejestracja: 26 gru 2010, 18:38
Lokalizacja: Południe
Kontakt:

#6

Post napisał: FDSA » 21 paź 2015, 10:16

Jak praca inżynierska to może by tak ponieść poziom? Proponuję miernik momentu wykonany na tensometrze w stylu sprzęgło kłowe i tensometr na ramieniu. Mając sygnał z tensometru możesz stwrować hamulcem elektromagnetycznym. Elektronika do tego dość prosta. Moment zadawany choćby PWM em wiec każda forma programowa do zrealizowania. Do tego przy odpowiednio precyzyjnym wykonaniu i szybkich pomiarach bedzie można badać chwilowe zmiany momentu w zależności od stopnia przkrecenia na pojedynczym kroku.

Nie wiem czy nie dałoby się storzyć czegoś takiego.... zakładasz na silnik dużą znaną masę. Aby jej bezwładność obrotowa była wieksza to bardzo dużej średnicy. Na obwodzie naniesiesz sobie znaczniki i dostaniesz bardzo dokładny enkoder optyczny. Rozpędzasz to koło zamachowe przy użyciu badanego silnika na zasadzie.... enkoder podał informację ze kolejny krok się zapozycjonował to przełaczam na następny. Takie maksymalne rozpędzanie jakie jest możliwe. Z pierwszej pochodnej prędkości koła zamachowego i jego bezwładności prosto policzysz moment. Dostaniesz dokładny wykres momentu wzgledem predkości obrotowej za jednym rozpędzeniem ;-)

Tylko laborki nudne bo załatwiasz badanie silnika w 30 sekund hehe

Pozdrawiam
FDSA

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”