Jak liczy się siłę silników ?
-
Autor tematu - Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 937
- Rejestracja: 22 lis 2013, 12:54
- Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki
Jak liczy się siłę silników ?
Witam, otóż mam zamiar stworzyć pierwszą frezarkę CNC. Mam zamiar frezować tylko w drewnie. Jako podstawę wykorzystam korpus takiej frezarki
Do tego wałki liniowe i śruby kulowe o skuku 5mm. Przeczytawszy to i owo jako płytę główną zamierzam wykorzystać zelrp'a. Przychodzi jednak problem z doborem silników. Nie wiem za bardzo jak policzyć ile może pociągnąć silnik mający np. 2Nm. Chciałbym przynajmniej po 2mm zbierać w obróbce zgrubnej bez obaw że silnik pogubi kroki i zrobić to z jakimś przyzwoitym posuwem. Wiadomo że co nieco zależy od stępienia i średnicy freza, tarcia na śrubach i wałkach, gatunku drewna.
Może ktoś pokazać na przykładach jak się liczy ile może pociągnąć silnik o danym momencie ? wiem też że sprzedawcy to podłe gnoje i często podają moment trzymający a nie obrotowy ale pomińmy to i przyjmijmy że jeśli jest napisane 2 Nm to tak faktycznie jest. Nie chciałbym wydać kasy i zobaczyć że silnik mający 2 Nm ma problemy z frezowaniem sosny
Do tego wałki liniowe i śruby kulowe o skuku 5mm. Przeczytawszy to i owo jako płytę główną zamierzam wykorzystać zelrp'a. Przychodzi jednak problem z doborem silników. Nie wiem za bardzo jak policzyć ile może pociągnąć silnik mający np. 2Nm. Chciałbym przynajmniej po 2mm zbierać w obróbce zgrubnej bez obaw że silnik pogubi kroki i zrobić to z jakimś przyzwoitym posuwem. Wiadomo że co nieco zależy od stępienia i średnicy freza, tarcia na śrubach i wałkach, gatunku drewna.
Może ktoś pokazać na przykładach jak się liczy ile może pociągnąć silnik o danym momencie ? wiem też że sprzedawcy to podłe gnoje i często podają moment trzymający a nie obrotowy ale pomińmy to i przyjmijmy że jeśli jest napisane 2 Nm to tak faktycznie jest. Nie chciałbym wydać kasy i zobaczyć że silnik mający 2 Nm ma problemy z frezowaniem sosny
Tagi:
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 11624
- Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
- Lokalizacja: Skępe
Myślę, że na tych stronach znajdzie kolega potrzebne informacje i wzory(wg różnych źródeł), w tym na moc skrawania
(Moc skrawania netto (Pc) kW​)
http://www.sandvik.coromant.com/pl-pl/k ... fault.aspx
http://www.darmet.com.pl/pl/informacje- ... metal.html
http://www.kfilipowicz.zut.edu.pl/Progr ... dstawy.pdf
https://www.cnc.info.pl//files/doborfrezowanie1_116.pdf
a moment silnika/moc liczony wg przekształceń wzoru (trzeba znać moment lub moc + obroty znamionowe lub stosowane silnika)
Mo= 9550 x P/n lub P=(Mo x n)/9550
P-moc w kW 1kW=1.36KM
n-obroty [obr/min]
Mo-moment obrotowy Nm
lub P=(Mo x n)/716,2
gdzie
P - moc w KM (1KM=0,733kW)
M - moment w kGm (1kGm=9,8068Nm)
n- prędkość obrotowa obr/min
(Moc skrawania netto (Pc) kW​)
http://www.sandvik.coromant.com/pl-pl/k ... fault.aspx
http://www.darmet.com.pl/pl/informacje- ... metal.html
http://www.kfilipowicz.zut.edu.pl/Progr ... dstawy.pdf
https://www.cnc.info.pl//files/doborfrezowanie1_116.pdf
a moment silnika/moc liczony wg przekształceń wzoru (trzeba znać moment lub moc + obroty znamionowe lub stosowane silnika)
Mo= 9550 x P/n lub P=(Mo x n)/9550
P-moc w kW 1kW=1.36KM
n-obroty [obr/min]
Mo-moment obrotowy Nm
lub P=(Mo x n)/716,2
gdzie
P - moc w KM (1KM=0,733kW)
M - moment w kGm (1kGm=9,8068Nm)
n- prędkość obrotowa obr/min
pozdrawiam,
Roman
Roman
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 523
- Rejestracja: 15 sie 2004, 23:24
- Lokalizacja: Poznań
Trochę się zagalopowałeś kolego ze swoimi osądami.wiem też że sprzedawcy to podłe gnoje i często podają moment trzymający a nie obrotowy ale pomińmy to i przyjmijmy że jeśli jest napisane 2 Nm to tak faktycznie jest.
Zastanów się jak pracuje napęd w maszynie cnc a później odpowiedz sobie co dała by ci informacja o obr/min.
Przy silnikach krokowych podaje się moment trzymający bo to jest parametr dzięki któremu jest je najłatwiej porównać.
Jeśli twój napęd ma pracowa z prękością 500mm/min a masz śrubę o skoku 5mm to znaczy że silnik będzie musiał pracowac z prędkością 100obr/min. Teraz wystarczy sięgną do karty katalogowej silnika i zobaczyc wykres zależności Nm/rpm. I masz dpowiedź.
Wiesz już jakim momentem będzie dysponował twój silnik przy pracy na takich obrotach.
Zwróc jeszcze uwagę na fakt iż wykresy rysowane są do konkretnej wartości zasilania i mikrokroku oraz podłączenia cewek silnika.
I jak już obejrzysz ten magiczny wykres to zobaczysz skąd bierze się moment trzymając - początek wykreu dla zerowej prędkości.
Apeluje o wpisywanie lokalizacji w profil! Czasem okazuje się że mieszkamy po sąsiedzku. Jako pasjonaci, hobbyści możemy sobie pomóc nie tylko anonimowo przez forum....
-
Autor tematu - Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 937
- Rejestracja: 22 lis 2013, 12:54
- Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki
Nie mówię, że każdy sprzedawca taki jest ale co niektórzy są po prostu śmieszni. Do dziś pamiętam jak pytałem o tuleję redukcyjną morse 5/4. Wedle pana sprzedawcy taka tuleja kosztuje 200 złotych ponieważ jest z dobrej stali nie to co tuleje konkurencji. Teraz szukam silników między innymi na allegro i też się widzi silniki bez opisu albo podane co najwyżej zasilanie. Więc z rozpędu napisałem co napisałem...
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 2920
- Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
- Lokalizacja: gdzieś
Niektóre silniki na Allegro są z rozbiórki i nie ma do nich danych.
Zapewne większość sprzedających silniki na Allegro nie zna się na nich więcej niż to co udało się im gdzieś wyczytać w kąciku radioamatora (oby).
Katalogowy moment to moment trzymający, który jest RÓWNY momentowy na dowolnych obrotach pod warunkiem zastosowania IDEALNEGO zasilania, czyli takiego które potrafi całkowicie zniwelować indukcyjność uzwojeń - nieskończenie wysokie napięcie zasilające. Ponieważ drivery są zasilane napięciem dalekim od nieskończenie wysokiego a i silnik by czegoś takiego nie tolerował, i do tego metoda wymuszenia prądu pozostawia zwykle bardzo wiele do życzenia, dlatego moment spada w funkcji obrotów. I dlatego właśnie wykresy są dla konkretnych warunków zasilania (powinien być też podany rodzaj drivera).
Zapewne większość sprzedających silniki na Allegro nie zna się na nich więcej niż to co udało się im gdzieś wyczytać w kąciku radioamatora (oby).
Katalogowy moment to moment trzymający, który jest RÓWNY momentowy na dowolnych obrotach pod warunkiem zastosowania IDEALNEGO zasilania, czyli takiego które potrafi całkowicie zniwelować indukcyjność uzwojeń - nieskończenie wysokie napięcie zasilające. Ponieważ drivery są zasilane napięciem dalekim od nieskończenie wysokiego a i silnik by czegoś takiego nie tolerował, i do tego metoda wymuszenia prądu pozostawia zwykle bardzo wiele do życzenia, dlatego moment spada w funkcji obrotów. I dlatego właśnie wykresy są dla konkretnych warunków zasilania (powinien być też podany rodzaj drivera).