Silnik i sterownik do slidera

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.

Autor tematu
Xamil
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 3
Rejestracja: 15 mar 2013, 08:16
Lokalizacja: Sława

Silnik i sterownik do slidera

#1

Post napisał: Xamil » 07 sty 2015, 18:46

Witam, tworzę właśnie "slider" do filmowania. Zrobiłem go z dwóch prętów oraz łożysk liniowych, to których zamocowałem podstawę. "Wózek" chcę napędzić przy pomocy silnika krokowego, a napęd przenieść przy pomocy paska zębatego. Sam slider mam już zrobiony, pozostaje jednak część elektryczna. Wózek musi przesuwać się bardzo powoli (nawet 2 obroty silnika na minutę). Ze względu na to, że slider musi pracować "w plenerze", musi być zasilany z baterii lub akumulatora (akurat mam akumulator żelowy 12V).

Posiadam silnik MINEBEA 23LM-C302-05 (1.3V, 3.9A, 0.38Ohm, 8 przewodów) jednak w tym temacie jestem kompletnie zielony.

Czy moglibyście pomóc mi w doborze sterownika do w/w silnika lub całkiem nowego kompletu? Całość musi mieć siłę podciągnąć wózek + aparat w pionie (waga max myślę 3kg)

Rysunek poglądowy "slidera" poniżej.

Obrazek



Tagi:


diodas1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2788
Rejestracja: 15 sty 2006, 18:34
Lokalizacja: Wrocław

#2

Post napisał: diodas1 » 08 sty 2015, 01:23

Zacznij może od odciążenia mechanizmu. Wystarczy zamontować na górze (rozumiem że prowadnice będą stały pionowo) bloczek linowy , przerzucić przez niego linkę której jeden koniec będzie zamocowany do ruchomego wózka z aparatem fotograficznym a drugi obciążysz tak żeby zrównoważyć ich masę (Aparatu, ruchomej platformy itd). Wówczas nie będziesz musiał martwić się wagą aparatu a do napędu wystarczy słabiutki silniczek. Taki który poradzi sobie z oporami tarcia. Skoro chcesz pracować w plenerze to lepiej żeby elektronika nie wysysała za szybko prądu z akumulatora


avatar
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 208
Rejestracja: 23 cze 2004, 09:44
Lokalizacja: Gdansk

#3

Post napisał: avatar » 08 sty 2015, 06:28

Jak to ma działać w plenerze to lepiej jest użyć silnika tradycyjnego - szczotkowego DC z jakaś przekładnią - obroty 1 rpm do uzyskania bez problemu no i bardziej ekonomiczne jako całość (baterii/aku starczy na dłużej)
"Everything should be made as simple as possible, but not one bit simpler."
Albert Einstein


Autor tematu
Xamil
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 3
Rejestracja: 15 mar 2013, 08:16
Lokalizacja: Sława

#4

Post napisał: Xamil » 08 sty 2015, 16:02

Ma to działać nie tylko w pionie ale w dowolnej pozycji. Właściwie dokładnie w pionie to nigdy. Chodzi o to, że slidera chciałbym oprzeć o drzewo pod kątem np. 60 stopni.

Przykładowe rozwiązanie które znalazłem w Internecie:


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 7608
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#5

Post napisał: pukury » 08 sty 2015, 16:43

witam.
tylko że na filmiku jest silnik DC z przekładnią a nie krokowy.
robiłem takie coś tylko do cięższej kamery i silnik krokowy wytwarzał drgania .
mam szynę na 1250mm z silnikiem krokowym - drga .
nie przerabiam na DC bo nie mam poco - ale jak bym chciał robić takie ujęcia to tylko DC .
co innego " time lapse " typu - start - stop - ujęcie - start i tak dalej.
pomijając drażliwą kwestie zasilania - silnik krokowy o odpowiednim momencie że sporo.
no i nie bez znaczenia jest to że jak silnik traci zasilanie to kamera zjeżdża sobie .
pozdrawiam.
Mane Tekel Fares


Autor tematu
Xamil
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 3
Rejestracja: 15 mar 2013, 08:16
Lokalizacja: Sława

#6

Post napisał: Xamil » 08 sty 2015, 17:15

Dziękuję za odpowiedź. Właśnie znalazłem silniki 12V z przekładniami (różne wartości prędkości: od 20 do 0,4 na minutę). Przykładowy silnik jest zasilany napięciem 12VDC i wtedy osiąga 8 obrotów na minutę. Można go zasilić już od 2VDC i wtedy osiąga prędkość 2 obroty na minutę. Tylko jak mam regulować napięcie podawane na silnik z akumulatora?

Awatar użytkownika

Yogi_
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 759
Rejestracja: 13 sty 2010, 08:07
Lokalizacja: Braniewo

#7

Post napisał: Yogi_ » 08 sty 2015, 17:22

Witam :-)
Kol. pukury słusznie prawi.
Możesz zastosować coś takiego:

Obrazek
Prędkość obrotowa: 11 obrotów na minutę bez obciążenia, 8 obr. z pełnym obciążeniem przy momencie obrotowym 10 kg.cm i poborze prądu 0,11 A. Oddawana moc mechaniczna około 0,5 W. Bez obciążenia pobór prądu 0,02A. Zmiana kierunku obrotów poprzez odwrócenie biegunów napięcia zasilania. Duży zakres regulacji prędkości obrotowej poprzez dobór napięcia w granicach 1,5...24 V. Przy 3 V około 2 obrotu na min, pobór prądu około 7-10 mA.
Sterowany:

Obrazek
Regulator może na wyrost, ale w razie "W" wystarczy zmienić silnik.
Pozdrawiam
Krzysiek


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 7608
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#8

Post napisał: pukury » 08 sty 2015, 17:37

witam.
regulacja - jak Kol. napisał " łagodny start i cicha praca " :shock:
pozdrawiam.
Mane Tekel Fares

Awatar użytkownika

Yogi_
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 759
Rejestracja: 13 sty 2010, 08:07
Lokalizacja: Braniewo

#9

Post napisał: Yogi_ » 08 sty 2015, 19:56

pukury pisze:regulacja - jak Kol. napisał " łagodny start i cicha praca " :shock:
To nie moje a z aukcji :-)
- regulacja częstotliwości - pozwala dobrać częstotliwość najbardziej optymalną do sterowanego odbiornika
To chyba chodzi o "cichość" w sensie, że można ustawić częstotliwość taką, przy której silnik nie wpada w drgania.
- softstart - zapewniający łagodny start silnika bez zrywania po włączeniu
W pdf-ie jest, że 1,5 s od 0V do ustawionego.
Pozdrawiam
Krzysiek

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”