Sterowanie dwoma silnikami

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.

Autor tematu
RambuS
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 1
Posty: 40
Rejestracja: 23 sie 2005, 13:22
Lokalizacja: Wrocław

Sterowanie dwoma silnikami

#1

Post napisał: RambuS » 12 sie 2007, 13:34

Witam,
z góry przepraszam, bo pamiętam, że temat był już kiedyś wałkowany, ale ja go znaleźć nie mogę...

Chodzi mi o sterowanie dwoma silnikami, a dokładniej dwoma sterownikami, które wysterowałyby dwa silniki. Układ taki poruszałby dość dużą bramą w osi X na odcinku ok. 6m. W planie jest zastosowanie listw zębatych po obu stronach bramy i dwóch silników napędzających ją. Zastosowanie jednego po jednej stronie mogłoby prowadzić do ukosowanie bramy, a rozwiązanie z śrubą napędową na środku odpada w moim przypadku.

Moje pytanie brzmi, czy taki układ miałby racje bytu? Czy któryś z silników nie zacznie gubić kroków, przy nie symetrycznym obciążeniu (obciążeniem maszyny będzie praktycznie tylko sama brama - maszyna ma obrabiać styropian)? Czy trzeba dodać jakiś układ przed rozdzieleniem sygnału (wydolność prądowa poru LPT)? I czy ktoś już testował tego typu rozwiązanie?

Tu jest przykład podobnego rozwiązania:



Tagi:


fenix3627
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 171
Rejestracja: 01 lut 2006, 15:54
Lokalizacja: Szczytno

#2

Post napisał: fenix3627 » 12 sie 2007, 14:02

Ja mam tak zrobioną maszynkę a obrabiam twarde drewno i nie widzę żadnego problemu, po prostu rozdzieliłem (bez żadnych elementów) sygnały step i dir na dwa sterowniki i wszystko działa.


olo_3
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1249
Rejestracja: 31 sie 2004, 22:25
Lokalizacja: EU

#3

Post napisał: olo_3 » 12 sie 2007, 17:50

hehe,
zawrotna szybkość (ta z filmu), jak zrobisz tak jak kolega radzi (czyli zwyczajnie mostkujesz w sterownikach step, dir enable), i podłączysz mocne silnik (najlepiej 5f) powinno działać, możeś spróbować połączyć osie silników wałem napędowym (to jeszcze zależy jak będą zamocowane silnik) w celu ich wzajemnej synchronizacji (tyko przypadku silników krokowych).


osobiście myślę ze brama będzie się kantować, nazwijmy umownie dopuszczalnie - ale rozumiem ze mikronów nie będziesz szukal ma 6m ?


jak się boisz o lpt możesz puścić przez na przykład 7414 i 6N137 - lpt będzie bardzo słabo obciążany , ponadto większość nowoczesnych komputerów ma 3,3V na lpt
Zwątpienie jest oznaką, że podążasz w dobrym kierunku.

Awatar użytkownika

bartuss1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 8363
Rejestracja: 05 kwie 2006, 17:37
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Kontakt:

#4

Post napisał: bartuss1 » 12 sie 2007, 20:10

ten gostek na filmiku wygląda na Chinczyka :D

co do kantowania bramy - wszystko zalezy od dokładności po pierwsze mechanicznej luzu miedzyzębnego (zakładając że brama jest sztywna w stosunku do prowadnic) i po drugie opóznienia sterowników ...
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”