Problem z precyzyjnym zatrzymaniem silnika krokowego

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.

Autor tematu
ajacques
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 12 kwie 2014, 09:43
Lokalizacja: Opole

Problem z precyzyjnym zatrzymaniem silnika krokowego

#1

Post napisał: ajacques » 12 kwie 2014, 10:06

Witam,
Wykonałem stół obrotowy napędzany krokowcem.
Zastosowałem przekładnię pasową o przełożeniu 1,8 co daje mi 360 kroków (720 półkroków).

Dla przykładu.
Steruję silnik poprzez Atmega16 (tranzystory Buz11, silnik 7,4V 1A 0,96Nm)
Zatrzymuję silnik 10 razy na obrót (jeden cykl 72 półkroki)
No i wszystko się zgadza jest dobrze ale...
Sprawdzam zatrzymanie poprzez grawerowanie laserem na stole i co się okazuje,
zatrzymanie nie jest precyzyjne.
Zatrzymanie waha się w okolicy około 0,4 mm, a czasami skoczy nawet o 0,8 mm.
Silnik nie traci kroków bo po kilkunastu obrotach przesunięcie nie narasta.

Zastosowałem sposób sterowania na 36 kroków do przodu, chwila postoju, potem dwa półkroki do tyłu (1 krok) co wyeliminowało błąd przesuniecia o 0,8mm ale dalej pozostaje 0,4mm.


Czy krokowcem da się wysterować idealne pasowanie?


Pozdrawiam
Andrzej Żak



Tagi:


mc2kwacz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2920
Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
Lokalizacja: gdzieś

#2

Post napisał: mc2kwacz » 12 kwie 2014, 14:57

W przekładni na pasek zębaty możesz mieć niewielka histerezę albo błąd przesunięcia (jeśli zestaw koła-pasek jest marnej jakości). Dlatego powinieneś zastosować paski i koła które dają ten błąd minimalny.
Bardzo marne silniki mogą też mieć nierównomierne kroki, ale to jest jakieś tam małe przesunięcie w ramach jednego kroku. U Ciebie prawdopodobnie niezauważalne.

Wszelkie błędy wykraczające poza histerezę i luz paska na kołach, to są błędy sterowania. Czyli albo błędna ilość kroków albo gubienie kroków.

Oczywiście jeszcze inne luzy, nieosiowość, brak sztywności.


Autor tematu
ajacques
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 12 kwie 2014, 09:43
Lokalizacja: Opole

#3

Post napisał: ajacques » 12 kwie 2014, 16:10

mc2kwacz dzięki za szybką odpowiedź.

Siedziałem dziś nad tym i to oczym piszesz to było to.
Silnik nie tracił kroków ale niestety przekładnia pasowa nie zdała w tym momencie egzaminu, faktycznie luzy itp. mają duży wpływ.
Wykonałem na szybko przełożenie 26 zębów silnik i 300 zębów koło.
Wyciąłem koło z pleksy laserem CO2.
Przekładnia zębata o tak dużym przełożeniu zagrała idealnie :)
Zatrzymanie koła zrobiłem poprzez koło podziałowe z czujnikiem szczelinowym co wyeliminuje ewentualne przeskoki krokowca i sterowanie silnika jest prostsze poprzez start/stop.

Kończę temat.

Pozdrawiam
Andrzej Żak
Pozdrawiam
Andrzej Żak

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”