Rezystancja uzwojeń silnika krokowego.

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.

Autor tematu
jarbia
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 10
Posty: 371
Rejestracja: 22 sie 2012, 13:21
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Rezystancja uzwojeń silnika krokowego.

#1

Post napisał: jarbia » 15 lut 2014, 16:33

Mam problem z układem silnik krokowy + sterowanie . Silnik SONCEBOZ 6500R744 1,4 A/ph 4 przewody.
Zmierzyłem kilka razy rezystancje uzwojeń jedno ma 2,52 oma drugie 2,42 oma .
Nie wiem jakie powinny być te rezystancje .
Silnik raz spalił driver ,po wymianie scalaka układ niby działa ,ale nie stabilnie ,dziwne stuki i prawdopodobnie gubi kroki (śruba kulowa z nakrętką OK )
Wiem ,że nie zaleca się rozbierania tych silników ,ale i tak inaczej nic nie sprawdzę ,bo nie mam drugiego na podstawkę ,więc go rozkręciłem w środku nic niepokojącego nie widzę .
8 cewek ,żadnych przetarć ,upaleń chyba , że wewnątrz cewek .
Układ jak na rys .
Jakieś rady ?

Obrazek



Tagi:


pltmaxnc
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1342
Rejestracja: 13 sie 2004, 13:58
Lokalizacja: warszawa

#2

Post napisał: pltmaxnc » 15 lut 2014, 16:58

Najprawdopodobniej jest kilka zwartych zwojów , stąd różnica w rezystancji.
Taki silnik tylko do wymiany .

Najczęściej powodem jest przegrzanie silnika lub niedokładnie zalane lakierem " lużne" zwoje , które drgając przy pracy przecieraja emalię i zwierają się ze sobą.
Spróbuj podłaczyć inny silnik o podobnych parametrach pod ten sterownik żeby się upewnić że jest sprawny.


Autor tematu
jarbia
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 10
Posty: 371
Rejestracja: 22 sie 2012, 13:21
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

#3

Post napisał: jarbia » 15 lut 2014, 17:17

Niestety nie da się prosto podłączyć innego silnika ,bo nie mam zastępczego poza tym jest to specjalistyczny sprzęt i przeróbka nie wchodzi w grę .
Też myślę ,że mogą być zwarte zwoje ale nie mam pewności ,dlatego tu zapytałem o te rezystancje ,czy muszą być idealnie równe.
Podłączenie podobnego silnika mi niewiele da , bo na ''sucho'' ten niby też pracuje i nie wyczuję czy poprawnie .
A może ktoś ma do sprzedania taki silnik?

pozdr.


pltmaxnc
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1342
Rejestracja: 13 sie 2004, 13:58
Lokalizacja: warszawa

#4

Post napisał: pltmaxnc » 15 lut 2014, 17:45

To typowy silnik z flanszą 56mm , nie będzie kłopotu ze znalezieniem zamiennika ....
http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=VIV ... 4&_sacat=0


pi_ciu
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 3
Posty: 51
Rejestracja: 22 paź 2012, 09:43
Lokalizacja: Poznan

#5

Post napisał: pi_ciu » 15 lut 2014, 18:03

Pomierz kolego indukcyjność uzwojeń, bardziej wiarygodny pomiar.
A najlepiej podaj na poszczególne uzwojenia napięcie np. 2V i pomierz prądy, powinny być równe.


Autor tematu
jarbia
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 10
Posty: 371
Rejestracja: 22 sie 2012, 13:21
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

#6

Post napisał: jarbia » 15 lut 2014, 18:38

Dzięki za info .
Jeden z linka jest parametrami jak mój tylko pewnie nie ma otworu w osi ,ale sprawdzę .

Kol. Pi-ciu pewnie przy takiej różnicy rezystancji prąd też będzie różny .Nie wiem tylko na ile mogą się różnić parametry obu uzwojeń ?

pozdr.


pi_ciu
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 3
Posty: 51
Rejestracja: 22 paź 2012, 09:43
Lokalizacja: Poznan

#7

Post napisał: pi_ciu » 15 lut 2014, 20:06

Zmierzyłem kilka razy rezystancje uzwojeń jedno ma 2,52 oma drugie 2,42 oma
A może róznica wynika z dokładności samego miernika, przecież to tylko 4%, to są "dość małe" wartości.
Indukcyjność powinna pokazać ewentualne zwarcie w uzwojeniu a prąd już na pewno.

[ Dodano: 2014-02-15, 20:12 ]
Czy wzrost prądu o 4% może spalić układ???


Autor tematu
jarbia
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 10
Posty: 371
Rejestracja: 22 sie 2012, 13:21
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

#8

Post napisał: jarbia » 15 lut 2014, 23:32

pi_ciu pisze:A może róznica wynika z dokładności samego miernika, przecież to tylko 4%, to są "dość małe" wartości.
To jest pomiar porównawczy więc niedokładność miernika jest mniej istotna, bo chodzi o różnicę.
Indukcyjności nie pomierzę bo nie mam mostka i nie wiem jakie te wartości powinny być .
Jeden z układów sterownika się spalił ale nie wiadomo z jakiej przyczyny -niekoniecznie to było winą silnika .Może uszkodzenia były skutkiem jakiegoś chwilowego przeciążenia mechanicznego w maszynie .
Po pierwszej awarii zacinała się w jednym miejscu śruba kulowa .Przeczyściłem i nasmarowałem ją i jest teraz OK. Tak jak pisałem układ działa ale niestabilnie więc jeszcze jest coś nie tak, ale nie pali scalaka.
Spróbuję jeszcze pomierzyć te prądy.
pozdr.


mc2kwacz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2920
Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
Lokalizacja: gdzieś

#9

Post napisał: mc2kwacz » 15 lut 2014, 23:51

TYLKO pomiar indukcyjności, przy tak małej różnicy w oporze.


Autor tematu
jarbia
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 10
Posty: 371
Rejestracja: 22 sie 2012, 13:21
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

#10

Post napisał: jarbia » 16 lut 2014, 00:06

mc2kwacz pisze:TYLKO pomiar indukcyjności, przy tak małej różnicy w oporze.
Tylko jakie są dopuszczalne różnice aby uznać ,że silnik jest uszkodzony ?
pozdr.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”