Strona 1 z 4

Ciepłe/lekko gorące krokowce - co robię źle?

: 27 lis 2013, 16:26
autor: Krako
Witam kolegów.

mam taki zestaw:
-3 PCS Stepper Motors 57BYGH115-003 115mm 3A 30kg-cm(425 oz-in)

-3 PC Stepper Motor Drivers DQ542MA 4.2A 50V 128 microsteps

-1PC Power Supply :350W 36V

Obrazek
amperaż ustawiony na 3,76/2,69

Napięcie na zasilaczu ustawione mniej więcej 1/2 pokrętełka.

: 27 lis 2013, 16:46
autor: zacharius
wszystkim się grzeją nie jesteś wyjątkiem :razz:
mogą się grzać podczas pracy, zależy tylko do ilu się grzeją u ciebie.
jak do około 60 stopni to jeszcze wporzo, wiadomo lepiej żeby były chłodniejsze.
ale jak parzą to cosik nie za bardzo jest. spróbuj przestawić na 3,31 albo 2,84 peak. zobaczysz co się będzie działo.
u mnie na tych JK1545 co mam w ogole nie mam okreslenia peak i RMS dla prądu

tak na marginesie to cos spora indukcyjność na tych silnikach bo aż 9mH
np odpowiedniki JK57H112-3004 i 4202 (tylko że 112mm a nie 115) to maja 6,8 i 3,8 mH

: 27 lis 2013, 17:23
autor: Krako
No grzeją się tak że można dotknąć ale przy dłuższym trzymaniu jest to dyskonfortowe i lekko parzą. Nie mam termometru Więc nie powiem ile dokładnie maja.

Sorry, jestem trochę noga z elektroniką i tą indukcyjnością więc nie będę zabierał głosu w tej sprawie :P

: 27 lis 2013, 18:27
autor: tuxcnc
Silnik krokowy powinien wytrzymać jakieś 150 °C.
Oczywiście jeśli smar z łożysk nie wypłynie.

.

: 27 lis 2013, 18:32
autor: zacharius
przestaw na te 3,31 powinno coś pomóc.
generalnie jak się nagrzewają powiedzmy do tych 50-60 stopni przy pracy i podczas dłuższych prac temperatura dalej nie rośnie to zostaw tak jak jest, nic im nie będzie.
jak miałem w wersji trapezy silniki po 0,5Nm tez się grzały strasznie, teraz mam 2ki i ledwo ciepłe są

: 27 lis 2013, 18:44
autor: 251mz
Krako pisze:No grzeją się tak że można dotknąć ale przy dłuższym trzymaniu jest to dyskonfortowe i lekko parzą.
Nic nie rób , tak może być.
Jak parzą po przytrzymaniu z 5 sekund to mają około 60stC.
Tak zostaw i będzie git...

Następna sprawa to czy masz ustawioną redukcję prądu na postoju?

: 27 lis 2013, 18:45
autor: noel20
Korespondowałem kiedyś z człowiekiem pewnym, który buduje sterowniki do silników krokowych i napisał mi raz, że tylko jeden producent silników podaje prąd rms. Reszta podaje peak.
W teorii więc powinieneś przynajmniej jeden stopień zmniejszyć prąd. Ale jeżeli po kilku sekundach mocnego trzymania silniki parzą to mają nie więcej niż 60*, a z mojego krótkiego doświadczenia wiem, że do 80 mogą spokojnie pracować. Zmniejszać więc nie musisz.
Ale coś mi się kiedyś o uszy obiło, że zwiększanie prądu silnika powyżej znamionowego, momentu już nie zwiększa, bo się rdzeń nasyca i idzie to już w ciepło.
Te ostatnie zdanie to w sumie cytat i niewiele z tych zjawisk rozumiem, więc o szczegóły nie pytajcie

[ Dodano: 2013-11-27, 18:48 ]
251mz razem napisaliśmy to samo i chyba mamy ten sam termometr wbudowany w rękę :P

: 27 lis 2013, 20:38
autor: mc2kwacz
noel20 pisze:Ale coś mi się kiedyś o uszy obiło, że zwiększanie prądu silnika powyżej znamionowego, momentu już nie zwiększa, bo się rdzeń nasyca i idzie to już w ciepło.
Dobrze Ci się obiło. Tak właśnie jest. Proces nie jest oczywiście skokowy.

: 27 lis 2013, 21:28
autor: Krako
okazało się że nie miałem włączanego pół-prądu postojowego :P
Dzięki za porady :)

[ Dodano: 2013-11-27, 21:33 ]
a że jesteśmy przy silnikach to zpaytam jeszcze o podział kroku

mam na paskach oś X
wychodzi że skok śruby =60
dałem w linuxie podział kroku na 5
silnik ma 200kroków na obrót.
na sterowniku ustawiłem 1000 kroków
(czyli wychodzi ze 200 normalnych kroków * 5 mikro = 1000)
Jadę sobie powiedzmy 10mm w programie a oś mi jedzie 20mm
Czym to jest spowodowane?

: 27 lis 2013, 21:40
autor: noel20
Linux w porównaniu do macha ma tą zaletę, że nie trzeba kombinować i liczyć ile jest kroków/mm tylko wpisujesz to co masz na maszynie. Czyli skok śruby (obwód średnicy podziałowej koła pasowego), przełożenie, ile silnik ma kroków i jaki ma mikrokrok ustawiony. I musi wyjść dobrze.
Dwa pytania więc:
Podaj dokładny model koła pasowego, które współpracuje bezpośrednio z pasem
I czy nie masz tam czasem między tym kołem a silnikiem przełożenia jeszcze?