Serwo-enkodery sposobem na wady pracy silników krokowych

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.

ma555rek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1214
Rejestracja: 15 paź 2007, 00:45
Lokalizacja: nie ważne

#131

Post napisał: ma555rek » 14 sie 2013, 18:31

ezbig pisze:bo naciska się go w sytuacjach awaryjnych
np stępienie narzędzia, wymiana i dalej na niezgubionych nastawach.
Wam wyraźnie logika się kłania.
Jeden chce luzować trajektorię żeby kroków nie gubić gdy stosować będzie silniki które krok mają gubić a drugi wciska grzyba aby stracić ustawienia zamiast ratować się przed sytuacją grożącą tym zgubieniem. Elita kraju w rozbudowie?
Chyba wiecznej.


Pasjonat

Tagi:


ezbig
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 28
Posty: 2103
Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
Lokalizacja: mazowieckie

#132

Post napisał: ezbig » 14 sie 2013, 18:40

mc2kwacz pisze:Jeśli e-stop nie jest sprzężony z enable sterowników osi, to maszyna staje, ale to nie znaczy, że sterowniki nie pracują. Pracują cały czas utrzymując ostatni mikrokrok. Ampery płyną przez uzwojenia i dzięki temu os silnika się samoistnie nie obraca do położenia "magnetycznego", czyli w kierunku pełnego kroku. I teraz, jeśli w układzie będzie kompensator i jeśli również nie zostanie wyłączony e-stopem, to oś może jechać. Sytuacja wygląda następująco: kompensator nawala, bo coś się dzieje z enkoderem na przykład. Widzisz sytuację i wciskasz e-stop. Osie stają, ale ta uszkodzona jedzie dalej, z szybkością zadana przez kompensator. Jeśli nie zdążysz wyłączyć prądu, to pojedzie aż do oporu.
Nie musisz mi tłumaczyć co się kiedy dzieje. Eenable jest wykorzystywane przez mach-a i linuxCNC, bo e-stop w tym sterowaniu działa programowo. Wciskasz e-stop, program odcina sterowniki i kompensator już nic nie skompensuje. Mam nadzieję, że to jest uwzględnione w urządzeniu, ale myślę że autor skoro ma frezarkę, to wziął to pod uwagę, bo jak nie, to wtedy faktycznie po e-stop maszyna stanie, a po odblokowaniu pójdzie dalej o te zgubione kroki. Uszkodzenie zupełne kompensatora, tak żeby kompensował bez potrzeby to tak jak złapanie gumy, może się zdarzyć, ale czy z tego powodu instalujesz w samochodzie zabezpieczenie w postaci automatycznie wyskakującego koła zapasowego? Nie zatrzymujesz się i wymieniasz je ręcznie.


kamar
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 32
Posty: 16237
Rejestracja: 18 wrz 2010, 06:17
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

#133

Post napisał: kamar » 14 sie 2013, 18:48

ma555rek pisze:stępienie narzędzia, wymiana i dalej na niezgubionych nastawach.
Wam wyraźnie logika się kłania.
.
Oj kłania, się kłania - przerwanie technologiczne E-stopem :) tego to jeszcze nie grali.


ezbig
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 28
Posty: 2103
Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
Lokalizacja: mazowieckie

#134

Post napisał: ezbig » 14 sie 2013, 18:50

ma555rek, e-stop po to jest dużym czerwonym grzybem, nie dlatego że tak jest ładniej, tylko to ma być widoczny przycisk zatrzymania awaryjnego. Może w jakichś profesjonalnych systemach możesz sobie po e-stop-ie ruszyć maszyną bez bazowania i kontynuować pracę, ale w mach-u czy linuxCNC chyba od tego jest pauza. Po e-stop-ie raczej będziesz musiał bazować żeby trafić idealnie w to samo miejsce (ja nigdy tak nie robiłem, ale też nigdy po e-stop-ie nie miałem kontynuacji tylko robotę od nowa).

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 28
Posty: 7870
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

#135

Post napisał: tuxcnc » 14 sie 2013, 19:13

Cóż, kilka razy użyłem E-stopa i były to sytuacje po których mowy nawet nie było o wznawianiu obróbki.
Typowo grzyba się używa gdy maszyna idzie na kolizję albo widać że zacznie obróbkę w złym miejscu.
To może być spowodowane np. błędnie ustawionym offsetem.
Jak frez zaczyna wiercić stół, to chyba po zatrzymaniu nie puszcza się maszyny dalej ?

.


kamar
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 32
Posty: 16237
Rejestracja: 18 wrz 2010, 06:17
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

#136

Post napisał: kamar » 14 sie 2013, 19:19

I do takich sytuacji jest Esc na klawiaturze a nie grzyb.
Grzyba używam przynajmniej raz dziennie ale u mnie robi za wyłącznik fajrantowy.
Przynajmniej wiem że działa :)


ma555rek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1214
Rejestracja: 15 paź 2007, 00:45
Lokalizacja: nie ważne

#137

Post napisał: ma555rek » 14 sie 2013, 20:07

ezbig pisze:ma być widoczny przycisk zatrzymania awaryjnego
Dziwnie chcecie awaryjnie zatrzymywać maszynę puszczając ją luzem.
E stop ma zatrzymać czyli system tak reaguje aby szkody nie powiększać.
W przypadku napędu krokowego ma być stop pełną zdolnością tego napędu.
Dla windy zaproponujecie awaryjne odcinanie zawiesia?
Plączecie logikę inżynierowie przyczynę i skutek.
Kol. Kamar, w ubiegłym wieku, przy rozwoju iindustrializacji kraju gdy elektrykę do wsi ciągneli to zerwanie kabla było jedynym sposobem E stopu bo chłopi na uszkodzonej instalacji mieli 99% wypadków. I tak się to we krwi utrwaliło że Stop znaczy wyłącz prąd.
To prymitywne myślenie.
Pasjonat


kamar
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 32
Posty: 16237
Rejestracja: 18 wrz 2010, 06:17
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

#138

Post napisał: kamar » 14 sie 2013, 20:19

ma555rek pisze: To prymitywne myślenie.
Tyle że ten chłopski rozum bije jenteligentów na głowę funkcjonalnością :)


mc2kwacz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 25
Posty: 2920
Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
Lokalizacja: gdzieś

#139

Post napisał: mc2kwacz » 14 sie 2013, 20:29

Nie ma się co spierać o szczegóły. Podstawowa funkcja EMERGENCY stop wynika z nazwy i jest jednoznaczna - wyłącznik bezpieczeństwa. bezpieczeństwa i maszyny i obsługi. Tyle musi zadziałać. Reszta zależy od specyfiki maszyny i od rodzaju maszyny. W porządnej obrabiarce z porządnym sterowaniem, a nie jakimś wyrobie amatorsko-rzemieślniczym z dostawionym w wózku na kółkach pecetem, trzepiącym osiami przez porty równoległe, oprócz e-stopu jest wyłącznik główny, przycisk wstrzymania, startu, poruszania osiami itp.
W rozwiązaniu uproszczonym amatorskim, e-stop może być równie dobrze pauzą co i wyłącznikiem zasilania. Podstawowa funkcja działa, reszta jest kwestią umowy i wygody, czy potem trzeba bazować czy nie i czy pozostają ręczne posuwy czy maszyna jest martwa.
Logicznie rozumując, bezpieczniej jest gdy posuwy ręczne są możliwe. Ale pod warunkiem, że to nie obniży poziomu pewności zadziałania funkcji stop. Czyli, jeśli ktoś na pewno nie wie jak top rozwiązać, żeby było niezawodnie, to najlepiej nich grzyb po prostu wyłącza prąd.
U siebie zrobiłem tak, że jest wystający i świecący e-stop tuż pod nosem operatora. Żeby w chwili decyzji nie zgłupieć i nawet klepnięciem ręki na ślepo uruchomić. Oprócz tego pauza, już normalna, czyli zagłębiona - na błędy mniejszego kalibru czy wymianę narzędzia. Ale tuż obok na ściance bocznej, też sięgalny dłonią, jest wyłącznik zasilania całości, sterowany grzybem. To już na wypadek gdyby automatyka zawiodła albo coś zaczęło ciec albo dymić.

Ezbig, dla mnie to gubienie kroków jest (z)łapaniem gumy a nie awaria jakiejś przystawki. Jeśli założymy, że ta przystawka cały czas pracuje i czynnie uczestniczy w pracy, to staje się integralną częścią sterowania a nie zabezpieczeniem. A jeśli tak, i jeśli na dodatek bardzo poważnie podnosi ryzyko awarii systemu, to całość łącznie z przystawką należy objąć systemem bezpieczeństwa.
kamar pisze:chłopski rozum bije jenteligentów na głowę funkcjonalnością :)
Jakieś ukryte kompleksy u faceta z wieczną warstwą smaru (czy może raczej rdzy) pod paznokciami? :???:


diodas1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 14
Posty: 2788
Rejestracja: 15 sty 2006, 18:34
Lokalizacja: Wrocław

#140

Post napisał: diodas1 » 14 sie 2013, 20:57

Co słychać w "eleganckim" świecie?

Ciekawe gdzie ulokowany jest grzyb E-stop w tym automacie:
[youtube][/youtube]

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”