Strona 1 z 2

Pomoc w rozpoznaniu silnika

: 27 paź 2012, 19:06
autor: SindbadZeglarz
Odzyskałem silnik z Plotera.
Oznaczenia na korpusie:
Raleigh N.C USA
1.13.043.502
24VDC 1693
384-224

Ale nie mogę znaleźć jakiejś DTR-ki do niego.
Czy ktoś mógłby pomoc ?
Jak go zasilić jak zasterować ??

Do korpusu dochodzą jakby 2 kable:
1) Czerwony- Czarny - pewnie zasilanie. (wchodzą na korpus).

2) Biały, Zielony,czerwony, Czarny(jakby niżej pod korpus) - chyba do zliczania obrotów silnika :) Jest tam kolo z podzialka itp.

Ktoś coś podpowie? ile ten silnik ma uciągu? itp ?

Jakby była DTR-ka bylbym w domu.
Dzieki I czekam na dobrą duszyczkę.

: 27 paź 2012, 19:21
autor: tuxcnc
Z tymi kablami to możesz mieć rację.
Tylko tutaj nie ma jasnowidzów, a Ty nawet zdjęcia nie wkleiłeś.
A te cyferki to prędzej numer serii niż oznaczenie typu, ale oczywiście mogę się mylić.

.

: 27 paź 2012, 20:05
autor: SindbadZeglarz
Już dołanczam zdjęcia:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Chyba jednak te 4 kabelki do zliczania obrotów były, ew. do określania polożenia.

Jakoś to się to zliczanie wykorzystać - czy dać sobie spokój.

Najważniejsze dla mnie to jak zrobić płynne sterowanie prędkością obrotową (wolniej-szybciej).

Z góry dzięki.

: 27 paź 2012, 20:13
autor: tuxcnc
HEDS-9100 to typowy enkoder optyczny, opis znajdziesz w Googlach bez problemu.
A silnik jak silnik, na specjalnie mocny nie wygląda, zależy do czego chciałbyś użyć.

.

: 27 paź 2012, 20:37
autor: dudis69
tuxcnc pisze:Tylko tutaj nie ma jasnowidzów, a Ty nawet zdjęcia nie wkleiłeś.
Racja, nawet nie napisałeś czy wyjąłeś go z Hapka. Co to ma być... zgaduj, zgadula :mrgreen:
Skoro rozbebeszyłeś ploter, to zapewne wiesz jaki to był model.
Napisz więc do serwisu, niech Ci podadzą specyfikacje techniczną tego napędu.
SindbadZeglarz pisze:Ktoś coś podpowie? ile ten silnik ma uciągu?
W "PZL Rzeszów" mają nowoczesną hamownię, to Ci go pomierzą :mrgreen:
Zasilaj go najlepiej nominalnym napięciem stałym 24V.
Miłych lotów....
A tak na poważnie to jest silnik Buehler, więc może nie szukałeś tam gdzie trzeba.

: 27 paź 2012, 22:02
autor: SindbadZeglarz
Sławku dziekuję za sugestie dotyczące napięcia. Jest to dużo wnosząca informacja do wątku.

Bardziej interesowałoby mnie jednak to jaką moc ten silnik oferuje. (ile N/cm)
Jaki prąd ma znamionowy itp.

Nie wiem ostatnio nie mam szczęścia do szukania.
Wyciagnąłem ten silnik z plotera, ktory 15 lat stał w pudełku w czelusciach magazynowych.
Texas Instrument z USA. Firma juz nie istnieje, albo ją ktoś kupił itp.

Jakby ktoś na coś natrafił byłbym wdzięczny za wszelkie sugestie coś wnoszące.

: 28 paź 2012, 00:54
autor: dudis69
SindbadZeglarz pisze:Sławku dziekuję za sugestie dotyczące napięcia. Jest to dużo wnosząca informacja do wątku
Ależ SindbadzieZeglarzu toż to żaden problem, nawet się nie spociłem....
No wiesz... możesz podpiąć 9V i też się zakręci. :wink:
O ile jesteś spostrzegawczy z ponad 40k użytkowników tego forum wypowiedział się tylko tuxcnc, i ja.
Dostajesz takie odpowiedzi jakie stawiasz pytania. Nikt tu nie pisze esejów.
SindbadZeglarz pisze:Bardziej interesowałoby mnie jednak to jaką moc ten silnik oferuje. (ile N/cm)
Jaki prąd ma znamionowy itp.
Wiesz gdzie tkwi problem...., że to ty masz ten napęd. A skoro już go masz, to podłącz silnik pod zasilacz i zmierz amperomierzem jaki prąd pobiera bez obciążenia, dalej popróbuj to zatrzymać paluchami i obserwuj wskazanie. Silnik nie weźmie więcej prądu niż może przetrawić. Potem jakiś wzorek na Waty (P=U*I) i będziesz wiedział o wiele więcej niż przed sześcioma godzinami. :mrgreen:
A..., chodziło Ci o moment obrotowy dla tego napędu, wyrażoną w Nm. Przytwierdź jeden koniec metrowego ramienia do zębatki na której chcesz wyk. pomiar, na drugim końcu zaczep najzwyklejszą wagę hakową i zapodaj nominalne 24V. Będziesz mądrzejszy o kolejne doświadczenie.
Skoro nic nie możesz znaleźć, to pójdź w inną stronę...
... buehler motor belt gear, buehler drive axis, buehler gear drive... i jeżeli tutaj nie znajdziesz podobnego rozwiązania które zaspokoiły by twoją ciekawość, nie dostaniesz satysfakcjonującej Cię odpowiedzi od serwisu, podając numer katalogowy części, ten z kropeczkami, to daj sobie spokój z tym:
SindbadZeglarz pisze:Raleigh N.C USA
1.13.043.502
24VDC 1693
384-224

: 28 paź 2012, 07:37
autor: SindbadZeglarz
Dzieki Sławku, za odpowiedz.
Muszę się przyznać do winy, ale również zwrócić ci uwagę, że nie każdy
siedzi w tym temacie od zawsze. Ja takie obliczenia robilem chyba
w technikum, 100lat temu. Czas wrócić do podstaw :)
Nie ma co kruszyć kopii.
W sumie to od przejrzenia watków powiniem zacząć, od poczytania.

Sorry...inaczej powinnienem zacząć przygodę z tym forum.

Ale dzieki, za naprowadzenie.
Do firmy napisalem,zeby przeslala mi DTRke.

A takie pytanie: Myślisz, że na silnikach DC można osiągnąć płynną regulację obrotów od np. bliskiej zera do nominalnych ? Czy lepiej iść w krokowe ?
Prostymi słowami chce sobię zrobic slider do GoPro ew. lustrzanki

P.S. Jakbyś potrzebował coś się dowiedzieć o mainframe,unix to sluze pomoca.
Ale nie kruszmy kopii.

: 28 paź 2012, 07:59
autor: tuxcnc
Silniki DC bardzo łatwo i przyjemnie poddają się regulacji obrotów, zarówno regulacją napięcia, PWM czy bardziej zaawansowanymi technikami.
Problemy zaczynają się dopiero przy zmiennych prędkościach, zmiennych obciężeniach i oczywiście precyzyjnym pozycjonowaniu.
Enkoder Ci sie nie przyda, ale go nie psuj, bo nowy kosztuje 10 USD.
Przy stałym obciążeniu i stałej prędkości wystarczy najprostszy układ, sporo tego znajdziesz na Allegro.

.

: 28 paź 2012, 13:52
autor: dudis69
SindbadZeglarz pisze: płynną regulację obrotów od np. bliskiej zera do nominalnych
tuxcnc pisze: zarówno regulacją napięcia, PWM
http://www.google.pl/search?q=regulator ... 40&bih=775
SindbadZeglarz pisze: chce sobię zrobic slider
Od tego trzeba było zacząć :wink:
Może jakiś prosty AVT1314 dla małych krokowców :idea:
http://ep.com.pl/files/5123.pdf