Nie tylko obciążenia i nie tylko wrażenie - silnik po prostu zatrzymuje się w konkretnych pozycjach (mówię tu o takich najprostszych silnikach). Możliwe jest zrobienie silnika, który tego efektu mieć nie będzie - pytanie, czy serwo DC jest takim właśnie silnikiem, czy po prostu ma wirnik podzielony na dużo części (i odpowiednio "gęsty" komutator). Oczywiście cały czas mowa o silnikach z magnesami stałymi.Wrażenie że silnika prądu stałego ma kroki jak krokówka jest wrażeniem (bo domyślam się że chodzi o to że jak się palcami wałem kręci to jest wyczuwalna zmiana obciążenia).
modelarski bezszczotkowiec udający silnik krokowy
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 2083
- Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
- Lokalizacja: Warszawa / Lublin
Tagi:
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 577
- Rejestracja: 12 mar 2006, 21:46
- Lokalizacja: Kraków/Olkusz
Specjalna budowa siników do zastosowań jako serwo dotyczy raczej niskiego momentu bezwładności czyli wydłużonego wirnika bądź wirnika bez rdzenia (wirnik talerzowy) daje to dobre osiągi dynamiczne. Ilość pól komutatora zależy (tak mi się wydaje) od napięcia zasilania (chyba jest jakaś maksymalna wartość napięcia pomiędzy działkami komutatora).
Silnik ze sterownikiem PID jako układ regulacji pozycji (regulacja ma sprzężenie zwrotne, w odróżnieniu od sterowania które go nie ma) będzie przy odpowiednio dobranych parametrach PID utrzymywał w stanie zatrzymanym silnika pozycję w granicy +/- 1 działka enkodera nie zależnie od "krokowego" efektu.
Ten efekt kroków występuje po wyłączeniu zasilania silnika. Silnik w układ serwo jest cały czas tak zasilany żeby jego pozycja była najbliższa zadanej. Jak silnik stoi w takim układzie to wcale nie znaczy że nie płynie przez niego prąd (prąd ten przeciwstawia się momentom jakie działają na silnik ). W związku z czyn ww. efekt nie ma ŻADNEGO ZNACZENIA.
Silnik ze sterownikiem PID jako układ regulacji pozycji (regulacja ma sprzężenie zwrotne, w odróżnieniu od sterowania które go nie ma) będzie przy odpowiednio dobranych parametrach PID utrzymywał w stanie zatrzymanym silnika pozycję w granicy +/- 1 działka enkodera nie zależnie od "krokowego" efektu.
Ten efekt kroków występuje po wyłączeniu zasilania silnika. Silnik w układ serwo jest cały czas tak zasilany żeby jego pozycja była najbliższa zadanej. Jak silnik stoi w takim układzie to wcale nie znaczy że nie płynie przez niego prąd (prąd ten przeciwstawia się momentom jakie działają na silnik ). W związku z czyn ww. efekt nie ma ŻADNEGO ZNACZENIA.