Strona 1 z 1

Silnik Krokowy i maxymalny ciężar - pytanie

: 12 paź 2011, 12:22
autor: Nerod
Witam

Obliczyłem że na moją Z wynosi około 16 kg, silnik korkowy w niej ma 1.9Nm.
Mam obawy jeżeli chodzi o wydajności silnika i czy wytrzyma te kilka lat w użytku przy takim obciążeniu.
Czy waszym zdaniem to jest na "styk" czy lepiej zamienić na 3,0 Nm ?
Jak jest z silnikami krokowymi i tymi granicami one są faktyczne czy można je wręcz naginać do góry ?


Proszę o pomoc w dylemacie

Pozdrawiam

: 12 paź 2011, 13:58
autor: ezbig
Nie podałeś najistotniejszego faktu - co przenosi napęd na oś Z - śruba, pasek zębaty, listwa? Czy masz tam przekładnię czy jest to 1:1? Jeśli 1:1 i śruba to, w/g tabeli na stronie sponsora forum, masz siłę od 98 do 228kg (dla śruby od 22x5 do 10x2).

: 12 paź 2011, 15:48
autor: ursus_arctos
Generalnie siła gwintu to q*2*pi*M/d
gdzie q - sprawność gwintu, M - moment, d - skok gwintu
dla śruby trapezowej q to ok. 0.5; dla kulowej - nawet 0.9

Wychodzi, że dla trapezowej 2mm będzie prawie 300kg.

Tyle, że ten moment to moment trzymający - jak silnik zacznie się kręcić szybciej, to będzie słabszy. U mnie jest tak:
silnik 0.7Nm, śruba trapezowa d=2mm
mogę na zetce podnieść kilkadziesiąt kg jak się kręci powolutku, ale niewiele ponad 10kg kiedy się kręci 600rpm.