Strona 1 z 1

Jak zdjąć enkoder z silnika GR80x80

: 07 paź 2011, 18:05
autor: AOLEK
Witam ostatnio na "ALEDROGO" w cenie silnika krokowego trafił mi się servomotor Dunkermotoren GR80x80 : Znamionowe napięcie zasilania [VDC] 40 Znamionowa prędkość [obr./min.] 3100 Znamionowy moment [Ncm] 62 Znamionowy prąd [A]6 Moment startowy Ncm] 612 Prąd startowy [A] 51 Moc silnika [W] 240 Niestety w tym silniku szwankuje hamulec który rozłącza po podaniu napięcia 24v Raz działa bardzo dobrze servo chodzi cichutko raz coś tam ociera hamulec się grzeje tak jakby niedokońca się wyłączał. Postanowiłem rozebrać servo i odblokować hamulec albo wymontować ale pojawił się PROBLEM niewiem jak zdjąć z osi tarcze enkodera. Enkoder na servie to RE30-2-500. Tarcza jest bardzo delikatna. Może macie jakieś pomysły ?

: 07 paź 2011, 22:32
autor: qqaz
Kup spiralę 400W ( albo drut oporowy tak około 0,3mm)
Zdejmij pokrywę enkodera, iglakiem natnij dwa naprzeciwległe rowki w mosiężnym pierścieniu który dociska listek tarczy. Rowki delikatne ale na tyle głębokie abyś pewnie mógł złapać pierścień obcęgami.
Odpowiednio małe obcęgi zeszlifuj czołowo aby linia zacisku szczęk była na czole obcęgów.
Drut oprowy nawiń kilkoma zwojami na pierścieniu - zmieści Ci się około 6-10 zw. Końce drutu uchwycone do czegokolwiek - np gwoździa i sprężynki i drut napięty. Uchwyty po to abyś miał rece wolne do łapania pierścienia. Dobrze gdy silnik jest przykręcony czołowo do blachy a ta w imadle. Albo jakkolwiek byle nie latał po stole.
Teraz podajesz napięcie - takie aby swobodny drut przed nawinięciem łapał kolor ciemnej wiśni - wcześniej zrób próbę dla określonego odcinka drutu. I wygrzej go aby pokrył się lekko tlenkiem, mniej będzie zwierany przez kontakt z mosiądzem.
Chwila grzania, chwyt obcęgami i delikatnie z pokreceniem ( po to rowki) pciągnąć i Voila
Tylko to jest operacja jednorazowa więc ostrożnie.
To samo możesz zrobić odpowiednio ukształtowanym grotem zwarciówki - podobnie jak induktor dwa zwoje które nasuwasz na pierścionek.
A jak wynik będzie że nie wyszło ( bo wszystko można spieprzyć :wink: ) to zdejmij go choćby flexem i kup nową tarczę lub cały enkoder( chyba coś koło 120zł) - założyć znacznie łatwiej bo na klej.

: 08 paź 2011, 08:17
autor: AOLEK
Dzięki za odpowiedż (punkcik poszedł a i pomysł wpadł). Czyli pierścień mosiężny powinien dać się ściągnąć na gorąco. Dobrze, że wczoraj nierozwaliłem tego enkodera - a mnie kusiło :). Wezne tak jak mówisz natne pierścień a zamiast drutu oporowego wezne miedziany drut 0,5 mm w emali i podłącze to do lutownicy 100W i reszta tak jak mówisz. Jak coś podziałam to się pochwale.

: 08 paź 2011, 09:19
autor: qqaz
Aluminiowa tarcza hamulca też jest mocowana obkurczeniem cieplnym pierścienia stalowego.
Tu już tak łatwo nie pójdzie. Tym bardziej że zamierzasz zamocować to ponownie. Raczej czarno widzę.

: 08 paź 2011, 18:21
autor: AOLEK
Niestety BRAK SUKCESU !!! omało by się skończyło totalnym niepowodzeniem lekko wygiołem tarczee naszczęście nie na nacięciach :cry: Metoda termiczno siłowa zawiodła wszystko jest z mosiądzu. W poniedziałek spróbuje naciąć dremelem z tarczą diamentową powinien podejść.

: 08 paź 2011, 19:55
autor: pukury
witam.
straszne metody - kombinerki itp .
jak Ci naprawdę zależy na enkoderze to musisz zrobić ściągacz - do tego .
dawno temu próbowałem tak ściągać kółka na paski zębate z silników ( grzanie , itp ) - załatwiłem silnik .
i stwierdziłem że podobny nakład czasu jak takie zabiegi poświęcę na zrobienie ściągacza - i mam spokój .
zrób może jakąś fotkę tego czegoś .
pozdrawiam .

: 08 paź 2011, 22:51
autor: qqaz
Pukury, kolego kochanieńki, ja to zdjąłem, własnie tak. Tylko może miałem luźniejszy egzemplarz, może mniej mi się ręce trzęsły bo potrzebny był silnik bez enkodera ( całość za długa). Może grubszym drutem grzałem i wyższą temperaturę miałem. Wiele tych może być mogło. :wink:

: 08 paź 2011, 23:45
autor: pukury
witam.
ależ nie twierdzę że nie da się tak !
sam ściągałem ( usiłowałem ) ściągać enkoder .
ręce mi się nie trzęsą - ale jeden " zgrabny " ruch i tarczka w kawałki ( była szklana ) .
nie bolało za bardzo - silnik poszedł do wiertarki pcb .
w drugim od razu piłką uchlastałem ośkę - barbarzyństwo :shock:
ale co robić jak konieczność przyszła ? :lol:
chodzi mi raczej o zasadę - lepiej ściągaczem .
pozdrawiam .

: 19 paź 2011, 18:52
autor: AOLEK
Nacięcie widoczne na fotce niżej pomogło. Ściągnięcie delikatnej blaszki enkodera - makabra ! najchętniej zamontował bym nową. Przepiłowałem jescze jeden pierścień zaciskowy z tulei aluminiowej i hamulec wyszedł bez większych problemów. (temat na inny post niedopatrzyłem się wady hamulca) Ogólnie jestem zadowolony z zakupu tego serwa powinno dać rade :lol: Czeka mnie jeszcze raz rozbiórka tego - nie przykleiłem tarczy enkodera.

Obrazek