Jak zdjąć enkoder z silnika GR80x80
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 376
- Rejestracja: 17 lip 2011, 20:27
- Lokalizacja: Świdnica
Jak zdjąć enkoder z silnika GR80x80
Witam ostatnio na "ALEDROGO" w cenie silnika krokowego trafił mi się servomotor Dunkermotoren GR80x80 : Znamionowe napięcie zasilania [VDC] 40 Znamionowa prędkość [obr./min.] 3100 Znamionowy moment [Ncm] 62 Znamionowy prąd [A]6 Moment startowy Ncm] 612 Prąd startowy [A] 51 Moc silnika [W] 240 Niestety w tym silniku szwankuje hamulec który rozłącza po podaniu napięcia 24v Raz działa bardzo dobrze servo chodzi cichutko raz coś tam ociera hamulec się grzeje tak jakby niedokońca się wyłączał. Postanowiłem rozebrać servo i odblokować hamulec albo wymontować ale pojawił się PROBLEM niewiem jak zdjąć z osi tarcze enkodera. Enkoder na servie to RE30-2-500. Tarcza jest bardzo delikatna. Może macie jakieś pomysły ?
Tagi:
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 2347
- Rejestracja: 28 sty 2007, 16:12
- Lokalizacja: Łódź
Kup spiralę 400W ( albo drut oporowy tak około 0,3mm)
Zdejmij pokrywę enkodera, iglakiem natnij dwa naprzeciwległe rowki w mosiężnym pierścieniu który dociska listek tarczy. Rowki delikatne ale na tyle głębokie abyś pewnie mógł złapać pierścień obcęgami.
Odpowiednio małe obcęgi zeszlifuj czołowo aby linia zacisku szczęk była na czole obcęgów.
Drut oprowy nawiń kilkoma zwojami na pierścieniu - zmieści Ci się około 6-10 zw. Końce drutu uchwycone do czegokolwiek - np gwoździa i sprężynki i drut napięty. Uchwyty po to abyś miał rece wolne do łapania pierścienia. Dobrze gdy silnik jest przykręcony czołowo do blachy a ta w imadle. Albo jakkolwiek byle nie latał po stole.
Teraz podajesz napięcie - takie aby swobodny drut przed nawinięciem łapał kolor ciemnej wiśni - wcześniej zrób próbę dla określonego odcinka drutu. I wygrzej go aby pokrył się lekko tlenkiem, mniej będzie zwierany przez kontakt z mosiądzem.
Chwila grzania, chwyt obcęgami i delikatnie z pokreceniem ( po to rowki) pciągnąć i Voila
Tylko to jest operacja jednorazowa więc ostrożnie.
To samo możesz zrobić odpowiednio ukształtowanym grotem zwarciówki - podobnie jak induktor dwa zwoje które nasuwasz na pierścionek.
A jak wynik będzie że nie wyszło ( bo wszystko można spieprzyć
) to zdejmij go choćby flexem i kup nową tarczę lub cały enkoder( chyba coś koło 120zł) - założyć znacznie łatwiej bo na klej.
Zdejmij pokrywę enkodera, iglakiem natnij dwa naprzeciwległe rowki w mosiężnym pierścieniu który dociska listek tarczy. Rowki delikatne ale na tyle głębokie abyś pewnie mógł złapać pierścień obcęgami.
Odpowiednio małe obcęgi zeszlifuj czołowo aby linia zacisku szczęk była na czole obcęgów.
Drut oprowy nawiń kilkoma zwojami na pierścieniu - zmieści Ci się około 6-10 zw. Końce drutu uchwycone do czegokolwiek - np gwoździa i sprężynki i drut napięty. Uchwyty po to abyś miał rece wolne do łapania pierścienia. Dobrze gdy silnik jest przykręcony czołowo do blachy a ta w imadle. Albo jakkolwiek byle nie latał po stole.
Teraz podajesz napięcie - takie aby swobodny drut przed nawinięciem łapał kolor ciemnej wiśni - wcześniej zrób próbę dla określonego odcinka drutu. I wygrzej go aby pokrył się lekko tlenkiem, mniej będzie zwierany przez kontakt z mosiądzem.
Chwila grzania, chwyt obcęgami i delikatnie z pokreceniem ( po to rowki) pciągnąć i Voila
Tylko to jest operacja jednorazowa więc ostrożnie.
To samo możesz zrobić odpowiednio ukształtowanym grotem zwarciówki - podobnie jak induktor dwa zwoje które nasuwasz na pierścionek.
A jak wynik będzie że nie wyszło ( bo wszystko można spieprzyć

-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 376
- Rejestracja: 17 lip 2011, 20:27
- Lokalizacja: Świdnica
Dzięki za odpowiedż (punkcik poszedł a i pomysł wpadł). Czyli pierścień mosiężny powinien dać się ściągnąć na gorąco. Dobrze, że wczoraj nierozwaliłem tego enkodera - a mnie kusiło
. Wezne tak jak mówisz natne pierścień a zamiast drutu oporowego wezne miedziany drut 0,5 mm w emali i podłącze to do lutownicy 100W i reszta tak jak mówisz. Jak coś podziałam to się pochwale.

-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 7735
- Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
- Lokalizacja: kraków
witam.
straszne metody - kombinerki itp .
jak Ci naprawdę zależy na enkoderze to musisz zrobić ściągacz - do tego .
dawno temu próbowałem tak ściągać kółka na paski zębate z silników ( grzanie , itp ) - załatwiłem silnik .
i stwierdziłem że podobny nakład czasu jak takie zabiegi poświęcę na zrobienie ściągacza - i mam spokój .
zrób może jakąś fotkę tego czegoś .
pozdrawiam .
straszne metody - kombinerki itp .
jak Ci naprawdę zależy na enkoderze to musisz zrobić ściągacz - do tego .
dawno temu próbowałem tak ściągać kółka na paski zębate z silników ( grzanie , itp ) - załatwiłem silnik .
i stwierdziłem że podobny nakład czasu jak takie zabiegi poświęcę na zrobienie ściągacza - i mam spokój .
zrób może jakąś fotkę tego czegoś .
pozdrawiam .
Mane Tekel Fares
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 7735
- Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
- Lokalizacja: kraków
witam.
ależ nie twierdzę że nie da się tak !
sam ściągałem ( usiłowałem ) ściągać enkoder .
ręce mi się nie trzęsą - ale jeden " zgrabny " ruch i tarczka w kawałki ( była szklana ) .
nie bolało za bardzo - silnik poszedł do wiertarki pcb .
w drugim od razu piłką uchlastałem ośkę - barbarzyństwo
ale co robić jak konieczność przyszła ?
chodzi mi raczej o zasadę - lepiej ściągaczem .
pozdrawiam .
ależ nie twierdzę że nie da się tak !
sam ściągałem ( usiłowałem ) ściągać enkoder .
ręce mi się nie trzęsą - ale jeden " zgrabny " ruch i tarczka w kawałki ( była szklana ) .
nie bolało za bardzo - silnik poszedł do wiertarki pcb .
w drugim od razu piłką uchlastałem ośkę - barbarzyństwo

ale co robić jak konieczność przyszła ?

chodzi mi raczej o zasadę - lepiej ściągaczem .
pozdrawiam .
Mane Tekel Fares
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 376
- Rejestracja: 17 lip 2011, 20:27
- Lokalizacja: Świdnica
Nacięcie widoczne na fotce niżej pomogło. Ściągnięcie delikatnej blaszki enkodera - makabra ! najchętniej zamontował bym nową. Przepiłowałem jescze jeden pierścień zaciskowy z tulei aluminiowej i hamulec wyszedł bez większych problemów. (temat na inny post niedopatrzyłem się wady hamulca) Ogólnie jestem zadowolony z zakupu tego serwa powinno dać rade
Czeka mnie jeszcze raz rozbiórka tego - nie przykleiłem tarczy enkodera.


