Strona 1 z 3

Sterownik silnika krokowego

: 25 sie 2011, 17:37
autor: romek543
Witam

Zrobiłem taki schemacik sterownika silnika krokowego opartego na mosfetach:

Obrazek

Silniczek jest na 35v, 3,3A

Mam pytanie...
Czy będzie on miał prawo działać?
A jeśli nie, to dlaczego?

Pozdrawiam
romek

: 25 sie 2011, 19:37
autor: micro
Dioda LED nie zaświeci w tym układzie.
Silnik może ruszyć, ale unipolarny.

: 25 sie 2011, 22:10
autor: romek543
Heh
Rzeczywiście z diodą się machnąłem... :D
Silnik jest unipolarny
Ale pisząc, że "może" zadziałać co masz na myśli?
Jest jakaś szansa, że układ nie zatrybi?

: 25 sie 2011, 23:39
autor: tuxcnc
To są mosfety dużej mocy.
Mają napięcie sterujące 12V i pojemność bramki 3nF.
Tiny nie da ani dobrego napięcia, ani dobrego prądu żeby je wysterować.
Jakoś to może działać przy małym prądzie wyjściowym.

.

: 25 sie 2011, 23:45
autor: romek543
Czyli wystarczy zmienić mosfety na takie, które otwierają się przy np 5v?

EDIT:
A gdzie w dokumentacji znalazłeś, że te mosfety otwierają się przy 12v?
Bo szukam, szukam i znaleźć nie mogę

: 27 sie 2011, 19:33
autor: micro
Tranzystory mają duży Rds, (przy 4V5 12 mOhm).
Przydałaby się też jakaś kontrola płynącego prądu przez uzwojenie silnika.

: 27 sie 2011, 20:00
autor: romek543
Dobrze, a więc czy mogłyby być np. IRF5305PbF?:
http://pdf.dzsc.com/F53/IRF5305PBF.pdf
Rds ma tylko 0.06Ohm
Tylko one otwierają się chyba przy 10v

IRLB3036PBF ma Rds max 2,4mOhm, ale za to otwiera się już przy 4,5v:
http://www.irf.com/product-info/datashe ... 036pbf.pdf
Czy 2,4mOhm to nie będzie za dużo?

I jaką kontrolę prądu masz na myśli - pomiar poprzez ADC, jakaś dioda?

: 27 sie 2011, 20:13
autor: pukury
witam.
obawiam się że przy tego rodzaju sterownikach w grę wchodzi zmiana napięcia zasilania silników i ( lub ) rezystory redukujące prąd .
dla mnie to sensu większego niema .
takie stery są ok dla silników zasianych 12 - 24V ( od drukarek np . ) .
przecież biorąc wszystko pod uwagę to lepie zrobić standardowe na l297/298 .
wyjdzie trochę drożej ale - odpadają problemy z zasilaniem silników .
poza tym zyskujesz na dynamice .
czasami zbyt głęboka redukcja kosztów powoduje uniemożliwienie efektywnej pracy .
ale żyjemy w wolnym kraju i każdy ma prawo ściągać na siebie kłopoty :lol:
pozdrawiam .

: 27 sie 2011, 20:33
autor: romek543
Nie jest czasem tak, że układy l297 i 298 bardziej pasują do silników bipolarnych?
I dlaczego jest potrzeba zmiany napięcia zasilania silników?

: 27 sie 2011, 21:09
autor: pukury
witam.
niby tak ale - chodzi raczej o l298 ( mostek H x 2 ) .
l297 stosowany jest i do takich i do takich .
tym nie mniej silnik unipolarny da się sterować z tego układu - l298 .
poszukaj po forum jest sporo pytań ( i odpowiedzi ) na ten temat .
co do napięcia - jak przekroczysz napięcie znamionowe ( przy sterowniku bez " czopera " ) , to przez cewki popłynie prąd o wartości takiej że je zniszczy .
to tak w uproszczeniu - po co pisać to co już wiele razy było wyjaśniane - poszukaj .
zrobisz jak zechcesz .
pozdrawiam .