Strona 1 z 1

Problemy z silnikami krokowymi

: 11 lis 2010, 19:20
autor: matisob
Witam, piszę małe opracowanko na temat amatorskiej techniki cnc i mam pytanie do kolegów. Co sprawiło wam najwięcej problemu w silnikach krokowych? (wady, zalety zastosowania tych silników w waszych maszynach)

: 12 lis 2010, 17:24
autor: mateuszkx80
Cześć.
Według mnie wadą wszystkich silników krokowych jest to, że wyprowadzenia są nieujednolicone tzn. cewki nie mają jednakowego koloru dla wszystkich silników (według mnie powinni się dogadać i stworzyć takie same kolory dla poszczególnych par cewek).

Z kolei dużą zaletą jest to, że próby podłączania nawet źle podpiętego silnika do sterownika nie spowoduje spalenie jednej czy drugie rzeczy.

A tak w ogóle to proponowałbym zajrzeć do wikipedii, o to co ona pisze :grin:

Zastosowania

Silniki krokowe są stosowane wszędzie tam, gdzie kluczowe znaczenie ma możliwość precyzyjnego sterowania ruchem:

* w szeroko rozumianej automatyce – w mechanicznych urządzeniach regulacyjnych (np. automatycznych zaworach);
* w urządzeniach pomiarowych np. zegarach elektronicznych do przesuwania wskazówek;
* w robotyce – do sterowania ruchem ramion robotów, kół w automatycznych wózkach widłowych itp.;
* w drukarkach igłowych i atramentowych oraz ploterach – do sterowania ruchem głowicy drukującej/igły i przesuwu papieru/folii;
* w napędach CD/DVD – do sterowania ruchem głowicy czytającej zawierającej laser;
* w samochodach – odpowiada za obroty na biegu jałowym.

Zalety i wady silników krokowych [
Zalety:

1. Kąt obrotu silnika jest proporcjonalny do ilości impulsów wejściowych.
2. Silnik pracuje z pełnym momentem w stanie spoczynku (o ile uzwojenia są zasilane).
3. Precyzyjne pozycjonowanie i powtarzalność ruchu - dobre silniki krokowe mają dokładność ok. 3 - 5% kroku i błąd ten nie kumuluje się z kroku na krok.
4. Możliwość bardzo szybkiego rozbiegu, hamowania i zmiany kierunku.
5. Niezawodne - ze względu na brak szczotek. żywotność silnika zależy zatem tylko od żywotności łożysk.
6. Zależność obrotów silnika od dyskretnych impulsów umożliwia sterowanie w pętli otwartej, przez co silnik krokowy jest łatwiejszy i tańszy w sterowaniu.
7. Możliwość osiągnięcia bardzo niskich prędkości synchronicznych obrotów z obciążeniem umocowanym bezpośrednio na osi.
8. Szeroki zakres prędkości obrotowych uzyskiwany dzięki temu, że prędkość jest proporcjonalna do częstotliwości impulsów wejściowych.
9. Jedną z najbardziej znaczących zalet silnika krokowego jest możliwość dokładnego sterowania w pętli otwartej. Praca w pętli otwartej oznacza, że nie potrzeba sprzężenia zwrotnego - informacji o położeniu. Takie sterowanie eliminuje potrzebę stosowania kosztownych urządzeń sprzężenia zwrotnego, takich jak enkodery optoelektroniczne. Pozycje znajduje się zliczając impulsy wejściowe.


Wady:

1. Rezonanse mechaniczne pojawiające się przy niewłaściwym sterowaniu.
2. Trudności przy pracy z bardzo dużymi prędkościami.
3. W praktyce małe maksymalne obroty: rzędu kilku-kilkuset obrotów na minutę.
4. Występuje zjawisko gubienia kroków
5. Duży pobór prądu
6. Duża emisja ciepła