Strona 1 z 2

Budowa układu do tworzenia charakterystyk silników krokowych

: 11 lis 2010, 12:05
autor: matisob
Buduje stanowisko do badania charakterystyki silnika krokowego. Część sterownia mam już zrobioną. Zastanawiam się nad tym jak obciążać silnik. Macie może jakieś pomysły? Pozdrawiam.

: 11 lis 2010, 12:26
autor: pukury
witam.
myślę że masz zamiar obciążać znanym momentem .
wcale to nie takie proste - trzeba by jakoś ustalić charakterystykę tego " sztucznego " obciążenia .
robiliśmy swojego czasu hamownię do silników modelarskich i jako obciążenie występował silnik dc ( jako prądnica ) i odpowiednie rezystory .
tu to się raczej by nie sprawdziło - obroty .
prawdę powiedziawszy to przychodzi mi do głowy tylko hydrauliczna pompa zębata i regulowany dławik .
posiadając silnik o znanej charakterystyce można dojść co i jak .
albo zrobić jakiś elektromagnetyczna obciążenie - ale to sprawa nie taka prosta .
oczywiście zostaje szpulka i sznurek z ciężarkiem - ale to trochę " fajans "
pozdrawiam .

: 11 lis 2010, 13:12
autor: Ciowiec
A może hamulec elektromagnetyczny ??? Pojawiają się czasem na allegro za niewielką kasę - można zmieniać moment hamowania regulując napięcie zasilania....No i koszty duużo mniejsze niż np. hydrauliczna pompa, itp..

np. ten:

http://allegro.pl/hamulec-elektromagnet ... 65104.html
24V, 1,4Nm, 11W
50zł

: 11 lis 2010, 13:20
autor: pukury
witam.
tylko że hamulec magnetyczny może mieć problem - albo jedziemy - albo stoimy .
takie ma zadanie w silnikach elektrycznych .
są oczywiście sprzęgła elektromagnetyczne .
czy cena pompy itp jest taka wielka ?
chyba nie - pompa od malucha ze szrotu , parę rurek , manometr i zawór .
o puszce i 1l oleju nie ma co wspominać .
w zamian otrzymujemy możliwość dokładnego " dozowania " obciążenia i odczyt ma manometrze ( odpowiednio wyskalowanym ) momentu obciążającego .
myslę że powinno zadziałać .
inną sprawą jest kwestia mocy pobieranej - przy zasilaniu " czoperem " wcale nie jest prosto zmierzyć prą pobierany - wbrew pozorom .
pozdrawiam .

: 11 lis 2010, 13:25
autor: pltmaxnc
Trochę było na ten temat w wątku
https://www.cnc.info.pl/topics65/czy-op ... isterezowy
Szukałem w Polsce użytkownika testera firmy Magtrol ale niestety najbliższy w Niemczech.

: 11 lis 2010, 13:32
autor: pukury
witam.
z pewnością istnieją metody " nieco " doskonalsze niż amatorskie :lol:
tym nie mniej - raczej musimy się poruszać w zakresie możliwości i technicznych i finansowych .
chyba że nie musimy .
obciążenia cierne mają zaletę - prostotę i wadę - musimy dokładnie znać parametry cierne .
ale ich nie znamy .
pompa załatwia wszystko - jest za to nieporęczna .
pozdrawiam .

: 11 lis 2010, 17:16
autor: pasierbo
U mnie na uczelni jest takie urządzenie<czyjaś praca dyplomowa). Moment jest mierzony w ten sposób, że do wału jest przykręcony jeden koniec podłużnej cienkiej blaszki. Drugi koniec jest na stałe umocowany do obudowy. Na blaszce jest przyklejony tensometr. Gdy silnik działa momentem to blaszka jest wyginana razem z tym tensometrem i dokonywany jest pomiar. Nie wiem jak to cechowali ale coś tam pokazuje. Być może policzyli zależność ugięcia tego od momentu i się zgadzało mniej więcej. Raczej chodziło o dydaktyczne pokazanie charakterystyki silnika niż precyzyjny pomiar ale nie twierdze że to nie może być dokładne. Silniczek jest podpięty jeden malutki na stałe a wyniki w mNm. Wyniki mają dosyć spory rozrzut ale po dodaniu linii trendu w excelu to nawet przypominało charakterystykę silnika krokowego.

: 11 lis 2010, 17:48
autor: pukury
witam.
przy zastosowaniu pompy można by badać i inne parametry .
np. wzrost temperatury w funkcji obciążenia , spadek momentu , dynamikę silnika przy określonym obciążeniu i pewnie inne .
pozdrawiam .

: 11 lis 2010, 20:33
autor: Leoo
Natomiast ja radzę użyć zwykłego silnika prądu stałego z regulatorem obrotów. W zależności od wielkości badanego silnika, może nawet wystarczyć dwukierunkowy napęd od wiertarki akumulatorowej. Użycie drogiego, tensometrycznego czujnika momentu obrotowego (z możliwością podłączenia do PC) ma uzasadnienie przy dużej liczbie pomiarów. Tak na szybko można zrobić siłomierz skrętny z prostego odcinka drutu sprężynowego o dobranej średnicy (np. 2mm). Jeden koniec drutu kotwiczymy do platformy pomiarowej, na drugim końcu mocujemy wskazówkę i oś silnika obciążającego. Drugą stronę osi silnika obciążającego łączymy z badanym silnikiem i w zasadzie to wszystko.
Siła hamowania będzie zależała od wielkości prądu płynącego w przeciwnym kierunku, którą będziemy regulować potencjometrem.
Wskazówkę dobrze będzie wyposażyć w układ pamiętający jej maksymalne wskazanie. Wystarczy prosty układ cierny, jak w miernikach grubości lakieru.

: 16 gru 2010, 10:59
autor: matisob
Dziękuje bardzo za wszystkie odpowiedzi. Są bardzo przydatne. Orientujecie się może gdzie można kupić tani czujnik momentu podobny do tego: http://www.wobit.com.pl/produkty/czujni ... omentu.php (silnik ma 0,5N). Tutaj ten czujnik kosztuje 700 euro :( Dokładność może być mała byleby zasada działania była podobna (żebym mógł go zamontować pomiędzy obciążeniem a silnikiem krokowym).