Przeróbka Krokowca na prądnice

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.

Autor tematu
larry075
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 6
Posty: 11
Rejestracja: 08 lut 2010, 23:06
Lokalizacja: Radomsko

Przeróbka Krokowca na prądnice

#1

Post napisał: larry075 » 08 lut 2010, 23:12

Witam, mam silnik krokowy, nie najmniejszy. Zrobiłem do niego przekładnie skośną aby mógł pracować jaką prądnica. Wychodzi z niego 6przewodów, znudziło mi się kręcenie tylko po to aby świeciły się diody (mam ich 5) a w planach mam ładowanie małego akumulatorka, i tu pojawia się problem. Do ładowania (czy stabilizacji) musze mieć napięcie stałe. Uzwojenia są ze sobą połączone (jest ich 4 z odczepami). Chciałbym rozebrać silnik, wylutowac płytke na której sa ścieżki łączące uzwojenia, wytrawić drugą z tą drobną zmianą iż każde uzwojnie wyprowadził bym na zewnątrz bez łączenia ich ze sobą. Każde uzwojenie wymagało by wyprostowania. Wtedy uzyskał bym 4-ry oddzielne napięcia? Czy mój "pomysł" ma prawo bytu w praktyce?

Chciałem dodać że szukałem w internecie i innych forach i nie znalazłem odpowiedzi



Tagi:

Awatar użytkownika

markcomp77
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 3975
Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
Lokalizacja: k/w-wy
Kontakt:

#2

Post napisał: markcomp77 » 08 lut 2010, 23:45

jeśli to silnik dwu fazowy (6 przewodów - to pewnie połączenie unipolarne)
więc po prostu można utworzyć prostownik dwu fazowy... lub dwa prostowniki jednofazowe - i ładować jeden kondensator C

co do napięcia - to będzie ono zależało od wielu czynników...
aby nadawało się do ładowania akumulatora musi mieć określona wartość, właściwą dla danego akumulatora (dla 12V samochodowego.. ok. 14V dla ładowania)

można zrobić układ załączający C (ładowany kondensator) do akumulatora gdy napięcie na nim będzie większe niż 13V.. odłączane przy 12V
a dołączana grzałka do tracenia energii gdy napięcie przekroczy maksymalną wartość bezpieczną ładowania...
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm


Autor tematu
larry075
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 6
Posty: 11
Rejestracja: 08 lut 2010, 23:06
Lokalizacja: Radomsko

#3

Post napisał: larry075 » 09 lut 2010, 07:02

jeśli to silnik dwu fazowy (6 przewodów - to pewnie połączenie unipolarne)
więc po prostu można utworzyć prostownik dwu fazowy... lub dwa prostowniki jednofazowe - i ładować jeden kondensator C
Mógłbyś mi to rozrysować? Masz na myśli podobny prostownik do samochodowego alternatora? Tyle że tam jest 3j fazowy z 6cioma diodami.


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#4

Post napisał: Leoo » 09 lut 2010, 16:21

markcomp77 pisze:można zrobić układ załączający C (ładowany kondensator) do akumulatora gdy napięcie na nim będzie większe niż 13V.. odłączane przy 12V
a dołączana grzałka do tracenia energii gdy napięcie przekroczy maksymalną wartość bezpieczną ładowania...
Można też odłączyć silnik zamiast grzać otoczenie.

Pytanko do Autora:
Czym będzie napędzana tytułowa "prądnica"?


Autor tematu
larry075
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 6
Posty: 11
Rejestracja: 08 lut 2010, 23:06
Lokalizacja: Radomsko

#5

Post napisał: larry075 » 09 lut 2010, 17:31

Prądnica jest napędzana siłą mięśni, malutka korbka z łożyskiem poprzez przekładnie o zębach skośnych pod kątem 90stopni na ten wlaśnie silniczek krokowy. Urządzenie zrobione w celach naukowych i jako zabawka. Chciałbym go użyć do ładowania akumulatora od komórki z którego będą zasilane diody ozdabiające całe urządzenia (obudowe wykonałem z plexi). Z okazji że nie uzyskałem odpowiedzi na moje pytanie a projekt jest poważną konstrukcją, rozebrałem owy silniczek, wylutowałem płytke na których były połączenia uzwojeń i wszystkie końcówki wyprowadziłem na zewnątrz, skręciłem silnik i ustawiłem osiowość wirnika (magnesu) po czym doszedłem do tego:

Obrazek

Połączenie uzwojeń w środku robi zwarcie, gdy podłącze ledy pod połówke jednego uzwojenia świecą ale bardzo pulsują.
Czy moge uzwojenia połączyć szeregowo?

Awatar użytkownika

markcomp77
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 3975
Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
Lokalizacja: k/w-wy
Kontakt:

#6

Post napisał: markcomp77 » 09 lut 2010, 18:26

Leoo pisze:Można też odłączyć silnik zamiast grzać otoczenie.
jeśli ten silnik czerpie energię z wiatru - to ze względów bezpieczeństwa trzeba energię odbierać...

[ Dodano: 2010-02-09, 18:28 ]
larry075 pisze:Czy moge uzwojenia połączyć szeregowo?
tak
będzie wyższe napięcie
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#7

Post napisał: Leoo » 09 lut 2010, 19:43

markcomp77 pisze:Leoo napisał/a:
Można też odłączyć silnik zamiast grzać otoczenie.

jeśli ten silnik czerpie energię z wiatru - to ze względów bezpieczeństwa trzeba energię odbierać...
Kolega sugeruje, że siłownie wiatrowe mają grzałki redukujące BEMF jak serwosterowniki?

Połączenia uzwojeń trzeba dobrać eksperymentalnie. Radzę sprawdzić woltomierzem na zakresie AC napięcie na pojedyńczym uzwojeniu przy przewidywanej prędkości obrotowej. Następnie na podstawie pomiaru, oraz napięcia ładowanej baterii, wybieramy połączenie szeregowe lub równoległe. Należy pamiętać, że "prądnica", obciążona ładowanym akumulatorem będzie obracała się znacznie ciężej.

Awatar użytkownika

markcomp77
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 3975
Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
Lokalizacja: k/w-wy
Kontakt:

#8

Post napisał: markcomp77 » 09 lut 2010, 20:21

Kolega sugeruje, że siłownie wiatrowe mają grzałki redukujące BEMF jak serwosterowniki?
tak
te najprostsze rozwiązania tak mają
oczywiście - nawet jakaś grzałka, czy terma - ma niestety ograniczoną pojemność energetyczną...
no chyba, że zwracamy energię do sieci energetycznej (ale to trzeba mieć umowy zezwolenia)

kwestia synchronizacji z siecią nie jest taka prosta - dla elektrowni wiatrowych...
łatwiej daje się to zrobić przy wodnych - po prostu generator to silnik trzy fazowy włączony do sieci - jak woda dobrze płynie - to prąd z generatora (silnika) idzie do sieci.. a jak woda słabo płynie - to odwrotnie :(
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm


Autor tematu
larry075
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 6
Posty: 11
Rejestracja: 08 lut 2010, 23:06
Lokalizacja: Radomsko

#9

Post napisał: larry075 » 09 lut 2010, 21:38

Połączenia uzwojeń trzeba dobrać eksperymentalnie. Radzę sprawdzić woltomierzem na zakresie AC napięcie na pojedyńczym uzwojeniu przy przewidywanej prędkości obrotowej. Następnie na podstawie pomiaru, oraz napięcia ładowanej baterii, wybieramy połączenie szeregowe lub równoległe. Należy pamiętać, że "prądnica", obciążona ładowanym akumulatorem będzie obracała się znacznie ciężej.
Oto wyniki pomiarów, w zaznaczonym miejscul linią przerywaną połączenia tylko na czas jednego pomiaru którego wynik jest okbok.
Jakie prostowanie w tym wypadku proponujesz? 3x mostek greatza czy jakś inny sposób prostowania?

Obrazek

Przekładnie, łożyska i obudowe wyliczyłem pod prace z pełnym obciążeniem (na zwarciu).

ps. Czy badanie oscyloskopem może ułatwić sprawe? Zasilając diody led na pojedyńczym uzwojeniu widoczna jest znaczna pulsacja prądu


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#10

Post napisał: Leoo » 09 lut 2010, 22:00

markcomp77 pisze:tak
te najprostsze rozwiązania tak mają
oczywiście - nawet jakaś grzałka, czy terma - ma niestety ograniczoną pojemność energetyczną...
no chyba, że zwracamy energię do sieci energetycznej (ale to trzeba mieć umowy zezwolenia)
Dysponuję innymi informacjami.
Duże siłownie zmieniają kąt zaklinowania łopat, małe używają odśrodkowych hamulców aerodynamicznych lub zmieniają kąt zaklinowania płaszczyzny wirnika względem osi wiatru. We wszystkich przypadkach występuje zmniejszenie prędkości obrotowej do bezpiecznej granicy.

Wracając do tematu, podczas pomiarów sekcji II nastąpiła zamiana początku i końca jednego odczepu, dla tego wynik 0V.
Pulsacja prądu jest oczywista. Magnesy wirnika mają naprzemiennie ułożone bieguny.
Teraz zasadnicze pytanie: o jakim akumulatorze rozmawiamy? Ni-Cd, Ni-Mh, Li-Ion, Li-Pol, Li-Fe, ołowiowy, ile cel?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”