Strona 1 z 2
Czy mogą być różne silniki?
: 17 sty 2010, 16:12
autor: rafalz_32
Witam,
Jestem nowy na forum i nawy w cnc.

Jednak bardzo chce wykonać małą frezarkę cnc. Konstrukcja z bramą ruchomą napędzaną przez dwa silniki. Pole pracy około 200x250.
Moje pytanie jest następujące, czy mogę zastosować różne silniki? To znaczy do napędu bramy oczywiście dwa "identyczne" ale czy pozostałe dwa mogą być inne? Jak to się przedstawia przy kalibracji urządzenia?
Będę bardzo wdzięczny za każdą informację.
: 17 sty 2010, 16:19
autor: koala.g
W programie do sterowania wszystko się ustawia.
Liczbę obrotów na cm likwidację luzów etc.
: 17 sty 2010, 16:21
autor: kszumek
Witam
tak możesz zastosować różne silniki w osiach
jednak musisz wiedzieć jakie będą tego następstwa
najsłabszy silnik spowolni ci całą maszynę
pozdrawiam
: 17 sty 2010, 16:22
autor: rafalz_32
Decodrew, dzięki bardzo. Jeszcze tylko powiedz mi proszę czy te ustawienia są dla każdej osi indywidualnie?
: 17 sty 2010, 19:31
autor: krzysiekgrab
We wszystkich programach do sterowania z jakimi pracowałem ustawienia są oddzielne dla każdej osi. IMO do napędu bramy też można dać dwa różne silniki. Przydałoby się, żeby miały taką samą liczbę kroków, ale i to przy pomocy programu możemy obejść. Ja przynajmniej nie widzę przeciwwskazań, wiadomo maszyna będzie tak szybko pracować jak jej najsłabszy silnik na to pozwoli.
: 17 sty 2010, 20:57
autor: rafalz_32
Ok, dzięki za wypowiedzi, a jeżeli do napędu bramy zastosuje takie same silniki to czy mogę podpiąć je pod jeden sterownik? Ewentualnie dwa sterowniki ale pod tym samym portem sygnałowym? Bo też gdzieś takie rozwiązanie widziałem.
: 17 sty 2010, 22:24
autor: Leoo
Nie należy stosować odrębnych silników do napędu bramy, gdyż to prosta droga do utraty geometrii.
: 18 sty 2010, 08:28
autor: krzysiekgrab
Jeden sterownik na dwa silniki raczej odpada. Natomiast sterowanie równolegle sterowników jak najbardziej może być.
Nie należy stosować odrębnych silników do napędu bramy, gdyż to prosta droga do utraty geometrii.
Dlaczego? Np. w machu możemy ustawić odpowiednią wartość stepper(liczba kroków silnika na posuw 1mm), więc silniki będą wysterowane w odpowiedni sposób. jest coś czego nie widzę??:)
: 18 sty 2010, 10:17
autor: Leoo
krzysiekgrab pisze:Jeden sterownik na dwa silniki raczej odpada
Jeśli dwa silniki są identyczne, wówczas można je włączyć do jednego sterownika o ile jego sumaryczna wydajność prądowa będzie wystarczająca.
krzysiekgrab pisze:Np. w machu możemy ustawić odpowiednią wartość stepper(liczba kroków silnika na posuw 1mm), więc silniki będą wysterowane w odpowiedni sposób. jest coś czego nie widzę??:)
Jeśli z jakichś powodów np. lewa część bramy zostanie na chwilę przyblokowana podczas pracy wówczas nastąpi jej przekoszenie, gdyż silnik zgubi krok. Taka sytuacja pozostanie niezauważona do czasu pomiaru wykonanych detali.
W drugim przypadku, kiedy sterowanie jest wyłączone, można ręcznie obrócić osią jednego z silników a po włączeniu efekt będzie taki jak poprzednio.
Żeby uniknąć w/w problemów należy obie śruby połączyć mechanicznie np. pasem zębatym.
: 18 sty 2010, 12:51
autor: krzysiekgrab
Jeśli dwa silniki są identyczne, wówczas można je włączyć do jednego sterownika o ile jego sumaryczna wydajność prądowa będzie wystarczająca.
kiedyś podłączyłem 2 silniki 1006A do sterownika B03 i się kręciły, ale gdy przyhamowałem jeden z nich to drugi dostał drgawek.
Natomiast co do napędzania bramy, to przepraszam ale nie doczytałem o co koledze chodziło. Tutaj się zgadzam z kolegą, że najlepiej jest połączyć obie śruby np. za pomocą paska. Widziałem rozwiązania, że napęd obu śrub był realizowany jednym silnikiem.