Strona 1 z 1

Parametry silnika, dobór trafa.

: 04 gru 2005, 18:54
autor: PETERS
Czas na elektronikę. A więc tak, zasilacze już robiłem, mam o tym pojęcie, ale były to zasilacze audio. W CNC powstaje mały problem, mam 3 silniki 0,55Nm ,prąd 1,4A na fazę , napięcie 3,5V ,rezystancja 2,5 Ohm/faze -do tego sterownik CHAOSA. Jak się dobiera napięcie, bo gdzieś w archiwum znalazłem, że napięcie silnika x10 i tego właśnie niewiem - dlaczego razy 10, w takim wypadku trzeba ograniczyć prąd, ale do jakiej wartości, do tych 1,4A?? W domu mam 2 trafa toroidalne: 1sze trafo do halogenów 12V 100W i 2gie symetryczne 2x24V 250W. Pewnie to 2gie się nada, za mostkiem i kondensatorami otrzymam 33,8V , tylko niewiem czy można w trafie symetrycznym używać tylko jednego uzwojenia (2gie pozostawało by nie obciążone)??

Napiszcie mi proszę, nie o samej konstrukcji, bo schematy już znalazłem, tylko nad doborem parametrów w stosunku do posiadanych silników, bo nigdzie nie znalazłem konkretnej odpowiedzi. Dla mnie to jeżeli silnik jest na 3,5V to dał bym mu te 3,5V i ograniczył prąd w sterowniku do 1,4A, ale w praktyce widzę, że to się jakoś inaczej dobiera :o

: 04 gru 2005, 19:43
autor: markcomp77
to rodzaj sterownika decyduje jaki ma być zasilacz

jeśli jest to sterownik oparty na l297/8 - to realizuje on jak inne sterowniki PWM (czopery) sterowanie przepływem prądu przez cewki silnika metodą impulsową.

efekt jest podobny jak przy zasilaczach o regulacji impulsowej (też PWM)... wysoka efektywność ...

sterownie silnika wysokim napięciem jest bardzo korzytne - bo powodujemy szybkie "nałądowanie" cewki pradem - a to oznacza moźliwą większą prędkośc silnika :)

napięcie zasilacza powinno mieć wartość o pare woltów miejszą niż warośc maksymalna sterownika... w tym przypadku 24 zmienne spełnia ten warunek po wyprostowaniu

ważne aby kondensator filtrujący miał bardzo dużą wartość - np. 40.000uF
to coś co podobnie działa jak akumulator w instalcji elektryczjej samochodu

podobne rozważania są prowadzane na:
FAQ: ZASILACZ SILNIKA KROKOWEGO
http://*/viewtopic.php?t=16