Strona 1 z 1

Jaie silniniki do poryszania ramieniem robota

: 31 mar 2009, 20:55
autor: nelik1987
Witam buduję ramię robota i mam problem z wyborem silnika i krotności momentu trzymającego do prawidłowego działa ramienia.

ale od początku. Na razie dobieram silnik do poruszania końcową częścią ramienia oznaczoną na rysunku, z obiczeń wyszło mi że minimalna wartość momentu jaki muszę przyłożyć by utrzymać końcówkę z poziomie wraz z obciążeniem 100g wynosi 0,25Nm

jak widać zastosowane zostaną przekładnie na paskach zębatych o przełożeniu i=2,25 więc minimalny moment do utrzymania końcówki wynosi 0,25Nm/2,25=0,111

teraz moje pytanie jaką krotność momentu wybrać. Przez krotność momentu rozumiem wartość przez którą trzeba przemnożyć te 0,111Nm by dobrać silnik aby końcówka poruszała się swobodnie, nie chodzi o to że koniec ma bardzo szybko się obracać i przyspieszać niewiadomo jak szybko ale tak by było to w granicach rozsądku, jest to model ramienia do laboratorium więc nie musi to działać bardzo szybko. Jak na razie do obliczeń założyłem krotność momentu =5 nie wiem czy to nie za mało

Drugie pytanie dotyczy doboru silników, jeżeli będę miał wynik przykładowo 0,7Nm to jaki silnik zastosować, jest to lekka konstrukcja wiec wcale nie piszcie mi o silnikach 2-3Nm także fundusze mam ograniczone, i lepiej do takich zastosowań wybrać silnik uni czy bipolarny? bo w katalogu znalazłem 2 identyczne silniki o takim samym momencie trzymającym ale są w wersjach bipolarny i unipolarny jaki wybrać i dlaczego? o sterowanie nie ma co się martwić będzie zrealizowane na procesorze. na co zwrócić uwagę duża czy mała indukcyjność do takich zastosowań?


Obrazek

: 31 mar 2009, 23:14
autor: andula
a dlaczego nie silniki małe silniki dc z wbudowaną przekładnią , o sporym momencie , tylko duże cieżkie krokowe?

: 31 mar 2009, 23:21
autor: nelik1987
bo jest to projekt ramienia na silnikach krokowych

: 31 mar 2009, 23:29
autor: borek86
a wiesz czym różni sie unipolarny od bipolarnego?? unipolarny ma cewke zdzielonym uzwojeniem, bipolarny tego nie ma, dlatego uważam że unipolarny bo w razie czego może pracować jako bipolarny. piszesz że mają te same parametry, wiec nic nie tracisz

: 31 mar 2009, 23:43
autor: nelik1987
no jak zbudowane są silniki i jak działają to wiem,

: 01 kwie 2009, 00:12
autor: paulg
nelik1987 pisze:i lepiej do takich zastosowań wybrać silnik uni czy bipolarny? bo w katalogu znalazłem 2 identyczne silniki o takim samym momencie trzymającym ale są w wersjach bipolarny i unipolarny jaki wybrać i dlaczego?
Kolega zapytał , otrzymał odpowiedź który , to czemu się czepia ?

Wyliczenia momentu ok , ale silnik tylko na postoju będzie miał te 0,7Nm , przy większej prędkości moment znacznie spadnie , co będzie mogło mieć wpływ na gubienie kroków.
Warto dać ciut większe silniki , lub większe przełożenie aby mieć zapas momentu.
W takim zastosowaniu przełożenie 1do10 , lub większe byłoby wskazane.
Pozdrawiam