Strona 1 z 3
L297 - L298 grzanie
: 22 lis 2005, 09:16
autor: mag32
Witam.
Problem mam następujący.
Podłączyłem wg. aplikacji producenta układy L297 i L298 steruje je za pomocą ATMega128. Podaje na wejście L297 poszczegulne stany sterujące a na wyjściach uzyskuje odpowiednie przebiegi.
Jednak, silnik podłączony do L298 nie obraca się tylko stoi w miejścu ale płynie przez niego prąd oraz scalak L298 niesamowicie się grzeje. Odłączyłem cały obwód wyjściowy z diodami włącznie i nadal L298 po załączeniu zasilania 33V grzeje się strasznie, płynie przez niego około 2 A. Dopiero gdy odłączyłem od obwodu wszystkie wyjścia, również rezystory 0R68 wtedy przestał płnąć prąd i przestał się grzać układ.
Podpowiedzcie co może być źle i co sprawdzić ? naprawdę nie wiem gdzie szukać dziury.
Aha, na Vref L297 mam zakres regulacji od 0 do 0,9 V. Jednak ustawienie tej wartości nie ma wpływu na grzasnie się L298.
: 22 lis 2005, 14:58
autor: mumin
Skoro wszystkie przebiegi są OK prąd płynie a silniki się nie kręcą to stawiam na źle podłączone silniki lub uszkodzone, zwarte. Osobiście stawiałbym na pierwszą opcję.
: 22 lis 2005, 20:31
autor: mag32
Skoro wszystkie przebiegi są OK prąd płynie a silniki się nie kręcą to stawiam na źle podłączone silniki lub uszkodzone, zwarte. Osobiście stawiałbym na pierwszą opcję.
Wszystkie przebiegi są OK, silnik ma 4 druty i raczej się ich nie da źle podłączyć. obwody są 2. Problem polega na tym, że nawet po odłączeniu silnika, scalak nadal się grzeje, gdyż prąd płynie w obwodzie rezystoów. Ciągle nie mam pojęcia dlaczego.
: 22 lis 2005, 23:19
autor: bogdan_p
może zrób tak podłącz rezystory i podaj sygnał L na oba wejścia EN , jeżeli nadal będzie płynął prąd to masz uszkodzony L298
zobacz dokumentacje :
http://elenota.iele.polsl.gliwice.pl/pd ... s/1773.pdf
: 22 lis 2005, 23:34
autor: markcomp77
najlepiej byłoby sprawdzić silnik na działającym sterowniku...
a sterownik z działającym silnikiem
jeśli TO nie jest możliwe... to można silnik sprawdzić statycznie
tj. sprawdzić każdą z cewek osobno przy prądzie znamionowym... sprawdzić moment za pomocą jakiejś dźwigni - czy mocno trzyma.. to już jakiś test
przełączając po koleji do zasilnia 1 i 2 cewkę można wymusić krok
a sterownik.. cóż - warto się zastanowić jak działa
nota aplikacyjna do przeglądnięcia
oto typowe połączenie l297 z l298
mag32 pisze:Wszystkie przebiegi są OK, silnik ma 4 druty i raczej się ich nie da źle podłączyć. obwody są 2. Problem polega na tym, że nawet po odłączeniu silnika, scalak nadal się grzeje, gdyż prąd płynie w obwodzie rezystoów. Ciągle nie mam pojęcia dlaczego.
prąd w obwodzie rezystorów nie powinien płynąć przy braku obciążenia... zwłaszcza po odłączeniu wysokiego zasilania

L298+297
: 22 lis 2005, 23:56
autor: Ski Man
Może diody są uszkodzone (zwarte) lub odwrotnie wlutowane.
: 23 lis 2005, 00:02
autor: senior
Dobrym zabezpieczeniem układu L298 jest odpowiednia kolejność załączenia
zasilania.
Najpierw winno załączyć się zasilanie obwodów logiki L297/298 a dopiero potem
obwodu silnika.
Pozdrawiam.
Senior.
: 23 lis 2005, 08:12
autor: mag32
najlepiej byłoby sprawdzić silnik na działającym sterowniku...
a sterownik z działającym silnikiem Wink
jeśli TO nie jest możliwe... to można silnik sprawdzić statycznie
tj. sprawdzić każdą z cewek osobno przy prądzie znamionowym... sprawdzić moment za pomocą jakiejś dźwigni - czy mocno trzyma.. to już jakiś test
przełączając po koleji do zasilnia 1 i 2 cewkę można wymusić krok
działa, sprawdziłem, trzyma i to dosyć pożądnie.
a sterownik.. cóż - warto się zastanowić jak działa
nota aplikacyjna do przeglądnięcia
oto typowe połączenie l297 z l298
dokładnie tak jest zmontowane, czyli wg. tej noty.
prąd w obwodzie rezystorów nie powinien płynąć przy braku obciążenia... zwłaszcza po odłączeniu wysokiego zasilania
no i nie płynie, L298 grzeje się tylko po załączeniu 33V, ale również gdy nie ma silnika i diód w obwodzie, czyli wyjścia wiszą w powietrzu A-D & Inch.
Dobrym zabezpieczeniem układu L298 jest odpowiednia kolejność załączenia
zasilania.
Najpierw winno załączyć się zasilanie obwodów logiki L297/298 a dopiero potem
obwodu silnika.
Tak właśnie robię, 33V załącza się dopiero po ustabilizowaniu się pracy całości, co sprawdza procek po uruchomieniu i załącza PK.
może zrób tak podłącz rezystory i podaj sygnał L na oba wejścia EN , jeżeli nadal będzie płynął prąd to masz uszkodzony L298
Zaraz to sprawdzę.
: 23 lis 2005, 08:23
autor: mumin
Jeżeli prąd płynie przy odpiętym silniku to - sprawdz diody d1-d4 (poprawność podłączenia, czy nie mają zwarcia) jeżeli są dobre to masz walnięty układ niestety.
Silnik cztero przewodowy można podłączyć żle, jedno z uzwojeń odwrotnie i już silnik stoi.
Pozdrawiam
: 23 lis 2005, 10:36
autor: mag32
Więc, podsumowując.
Podłączyłem wejścia L298 ABCD Inh1 Inh2 pod Mase, Silnik wraz z Diodami jest całkowicie odpięty od Wyjść tegoż układu, po podaniu na układ 33V - około bo to niestabilizowane, Prąd nadal płynie między Zasilaniem a rezystorami czyli od 4 nogi do 1 i 15.
Można zatem wnioskować, że układ L298 jest uszkodzony.
Zatem, moje pytanie, co mogło spowodować uszkodzenie ?
Jak następnym razem się przed nim zabezpieczyć ?
W jaki sposób i w jakiej kolejności uruchamiać poszczegulne układy aby nie doszło do przypadkowego uszkodzenia ?