Strona 1 z 2

Jak zmierzyć moment siły?

: 05 paź 2005, 16:01
autor: markcomp77
Witam!

jak w praktyce podejść do zmierzenia momentu siły silnika?
(statycznego... i dynamicznego)

czekam na propozycje... mi przyszedł na myśl układ z zawieszonym na ramieniu odważnikiem.

: 05 paź 2005, 16:28
autor: wekar
Witam.
Wydaje mi się że z odważnikiem i ramieniem możesz sprawdzić moment statyczny.
Dynamiczny natomiast podobnie ale trzeba zastosować koło na wale silnika o znanym promieniu (a nie ramię), na jego obwodzie przymocować linkę a na niej powiesić odważnik i zwijaćl inkę a tym samym podnosić odważnik.
Powinno w jakiś przybliżony sposób podać wartości momentu po przeliczeniu.

Pzdr

: 05 paź 2005, 16:43
autor: markcomp77
wekar pisze:Wydaje mi się że z odważnikiem i ramieniem możesz sprawdzić moment statyczny.
Dynamiczny natomiast podobnie ale trzeba zastosować koło na wale silnika o znanym promieniu (a nie ramię), na jego obwodzie przymocować linkę a na niej powiesić odważnik i zwijaćl inkę a tym samym podnosić odważnik.
Powinno w jakiś przybliżony sposób podać wartości momentu po przeliczeniu.
przy danym obciążniku zwiększać szybkość - aż silnik zacznie tracić kroki...
a następnie zastosować kolejny odważnik... itd - tylko jak dużo musi być tej linki przy dużej szybkości ;)

:idea: chyba łatwiej byłoby (tylko jak wyskalować) - stworzyć hamulec - poprzez zwiększanie siły tarcia.... uzyskiwać moment hamujący

[ Dodano: 2005-10-05, 16:47 ]
a hamulec wyskalować za pomocą - układu z ramieniem ;)

: 05 paź 2005, 16:58
autor: webserver
markcomp77 pisze:przy danym obciążniku zwiększać szybkość - aż silnik zacznie tracić kroki...
a następnie zastosować kolejny odważnik... itd - tylko jak dużo musi być tej linki przy dużej szybkości

chyba łatwiej byłoby (tylko jak wyskalować) - stworzyć hamulec - poprzez zwiększanie siły tarcia.... uzyskiwać moment hamujący

[ Dodano: 2005-10-05, 16:47 ]
a hamulec wyskalować za pomocą - układu z ramieniem
nie latwiej znalesc dokumentacje do slinka :wink:

: 05 paź 2005, 17:00
autor: markcomp77
webserver pisze:nie latwiej znalesc dokumentacje do slinka
dokumentacja jest znana - idzie o miarodajną kontrolę parametrów silników...

: 05 paź 2005, 17:42
autor: anoda
może nawijać linkę na stożek. Im dalej od wierzchołka tym bardziej rośnie moment obciążenia. Należy jedynie uwzględnić siły bezwladności - masa obciąźżeniowa przyspiesza.
A może hamulec elektrodynamiczny? Ale on nie wywołuje momentu statycznego.

: 05 paź 2005, 17:50
autor: markcomp77
a jak wygląda taki pomiar zgodnie z normami?

: 05 paź 2005, 18:19
autor: pukury
witam !! jak to wygląda zgodnie z normami ? tego niewiadomo !! to tajne jest pewnie ! :D :D :D . myślę że można by zbudowac coś na kształt hamowni - silnk prądu stałego ( będący w tej chwili prądnicą ) połączony z osią badanego silnika , i bciążany przez odpowiednio dobrane oporniki . przez pomiar prądu można ( pośrednio ) wywnioskować o momencie silnika . podobnie zrobiliśmy dawnymi czasy hamownie do silników modelarskich . pozdrawiam !!

: 05 paź 2005, 19:48
autor: senior
Witam.

Myślę że do pomiaru momentu można zastosowac ramię mocowane z jednego końca tarciowo z osią silnika (docisk regulowany) .
Drugi koniec ramienia doczepić do sprężyny .
Zmieniając siłę zacisku na wałku zmieniać się będzie wydłużenie sprężyny .

pozdrawiam.
Senior

: 05 paź 2005, 22:32
autor: lisow1
np. kluczem dynamometrycznym jeżeli chodzi o opory na śrubie