j22 pisze: ↑02 lip 2022, 20:23
przekładnią planetarną 5:1
Najprawdopodobniej będziesz niemile zaskoczony.
To jest przekładnia planetarna jednostopniowa, a takie mają przełożenie nie będące liczbą całkowitą.
Na przykład 1:3.71 albo 1:5.18...
Do tego dochodzi luz nawrotny...
Oczywiście takie silniki też się nadają do użytku, ale dopóki nie pomierzysz, to nie będziesz wiedział co kupiłeś.
Sam pomiar jest banalnie prosty, ale bardzo czasochłonny.
Po prostu rysujesz flamastrem kreskę przez oś i obudowę, robisz pełny obrót zadając pewną liczbę kroków i sprawdzasz czy kreski się pokrywają.
Potem robisz to samo, tylko zadajesz dziesięć albo sto obrotów, wtedy błąd mnoży się przez liczbę obrotów.
Trochę trudniej zmierzyć luz nawrotny, ale to też jest możliwe domowym sposobem, na przykład montując miniaturowy laser poprzecznie do osi silnika. Oczywiście silnik musi być do czegoś solidnie przykręcony. Potem zadajesz np. 100 kroków do przodu, zaznaczasz gdzie pada plamka lasera, robisz znowu 100 kroków do przodu i 100 do tyłu. Teoretycznie plamka nie ma prawa wrócić w poprzednie położenie, ale cuda się zdarzają - nowa przekładnia z lekkim napięciem może być praktycznie bezluzowa.