synchronizacja silników na jednej osi

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.

Autor tematu
beowolf
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 318
Rejestracja: 06 kwie 2008, 09:46
Lokalizacja: Rzeszów

synchronizacja silników na jednej osi

#1

Post napisał: beowolf » 08 wrz 2014, 09:00

Witam.
Znalazłem taki film na youtube:

Jak widać, gość w osi Y ma dwa silniki i generalnie na jego filmach widać, że maszyna działa całkiem fajnie. I tu moje pytanie - tyle się mówi o synchronizacji silników napędzających jedną oś i jej prostopadłości. Tutaj (z tego co widzę) zastosowane są silniki krokowe, w których synchronizacji raczej nie ma. Czy da się zrobić dobrą maszynę, w której jedną oś napędzają dwa silniki nie synchronizując ich w jakiś specjalny sposób?
Pozdrawiam



Tagi:

Awatar użytkownika

bartuss1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 8458
Rejestracja: 05 kwie 2006, 17:37
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Kontakt:

#2

Post napisał: bartuss1 » 08 wrz 2014, 10:59

da sie
wystarczy w machu ustawic takie same parametry dla silników, oś dodatkową nazwać np A, a potem ustawić ją jako oś podrzędną dla np X, zrobiłem tak kiedys plazmę, działa w fabryce tłumikow.
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign


Autor tematu
beowolf
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 318
Rejestracja: 06 kwie 2008, 09:46
Lokalizacja: Rzeszów

#3

Post napisał: beowolf » 08 wrz 2014, 12:01

no to super. A jeśli chodzi o geometrię bramy? Jeśli jeden silnik np. zgubi kroki a drugi będzie pracował to przez krótki okres ten jeden działający silnik ruszy bramę po swojej stronie. O małą wartość, ale ruszy. Ten temat chyba kiedyś był poruszany. Wówczas wystarczy ustawić jeszcze raz jej geometrię (obracając śrubą bez połączenia z silnikiem) i powinno być ok?


mc2kwacz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 2920
Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
Lokalizacja: gdzieś

#4

Post napisał: mc2kwacz » 08 wrz 2014, 12:49

No więc właśnie sam sobie odpowiedziałeś. Nie da się w SPOSÓB BARDZO PROSTY rozwiązać tego problemu w sposób poprawny a nie BYLE JAKI.
Sposób byle jaki masz podany wyżej.
Sposób poprawny, czyli nie prowadzący do naprężeń w konstrukcji i piłowania śrub kulowych, wymaga po pierwsze serwonapędów, po drugie sterowania i czujników które je będzie odpowiednio kontrolować.

Awatar użytkownika

bartuss1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 8458
Rejestracja: 05 kwie 2006, 17:37
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Kontakt:

#5

Post napisał: bartuss1 » 08 wrz 2014, 14:13

sposób poprzedni był na listwach zębatych :P od 2007 do 2014 troche czasu minęło i jakos to ponoć działa
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign


ma555rek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1214
Rejestracja: 15 paź 2007, 00:45
Lokalizacja: nie ważne

#6

Post napisał: ma555rek » 08 wrz 2014, 14:20

bartuss1 pisze:da sie
wystarczy w machu ustawic takie same parametry dla silników, oś dodatkową nazwać np A, a potem ustawić ją jako oś podrzędną dla np X, zrobiłem tak kiedys plazmę, działa w fabryce tłumikow.
Te pierdoły o podrzednosci osi, synchronizacji, nazewnictwie że oś A czy Beta czy inne teoretyzowanie o kernelach sprowadzają się do praktycznie pędzenie sterownika kilku silników ze wspólnego żródła impulsów.
Nawet jest pewniejsze podpięcie ich do jednego STEP bo szansa na awarię nierównoległości biegu sprowadza się wtedy tylko do możliwości wystapienia awarii na samym sterowniku jednego z silników. Czyli eliminujesz bład sterowania.
Tym bardziej że nie masz żadnego potwierdzeniea pozycji czytanej przez sterowanie wiec rozbudowa logiki sterowania proponowana przez Bartussa mija się z sensem technicznym.
Krótko mówiąc podepnij oba sterowniki do jednego pinu.

[ Dodano: 2014-09-08, 14:23 ]
sposób poprzedni był na listwach zębatych
ciemna masa ze mnie bo żadnego zwiazku listew ze sterowaniem silnika dojrzeć nie mogę.
Widać Tuman.
Pasjonat


mc2kwacz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 2920
Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
Lokalizacja: gdzieś

#7

Post napisał: mc2kwacz » 08 wrz 2014, 17:27

Pewnie chodziło o to, że różnica "paru kroków w te czy wewete" na takich napędach nie robi demolki. A z wyciętego detalu też raczej nikt strzelał nie będzie ;) I krzywy tłumik da się zamocować w samochodzie bez problemu. Niejeden samochód i tak bardziej krzywy od tego tłumika :lol:

Awatar użytkownika

bartuss1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 8458
Rejestracja: 05 kwie 2006, 17:37
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Kontakt:

#8

Post napisał: bartuss1 » 08 wrz 2014, 20:55

o hoho, zaczynają sie glupie odzywki, dzieciaki troche urosly i swirują po drugiej stronie monitora
a teraz sens osi podrzędnej skonfrontuj z pomyslodawcą tegoż, czyli markcompem
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign


251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 4440
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

#9

Post napisał: 251mz » 08 wrz 2014, 21:17

Kolego mc2kwacz, jeśli nie masz doświadczenia to nie zajmuj stanowiska.
A przepraszam...
Psze mondrzały i nadęty teoretyk.
Po pierwsze dobrze dobrany silnik krokowy nie zgubi kroków.
Po drugie mach działa dobrze z osią podrzędną
Po trzecie mach na początku pracy bazuje oś nadrzędną i podrzędną.
I wszystko działa jak potrzeba!

Skąd to wiem?
Bo popełniłem kiedyś maszynę z 2ma krokowcami na jednej osi.
Sprzęt potrafił przepracować całą zmianę i odchyłki ŻADNEJ nie było.

I tyle uważam w temacie...

ma555rek,
Co do podpięcia do wspólnego źródła sygnału nie jest to możliwe, ze względu na potrzebę synchronizacji osi przed rozpoczęciem pracy oraz po estopie.


mc2kwacz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 2920
Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
Lokalizacja: gdzieś

#10

Post napisał: mc2kwacz » 08 wrz 2014, 22:54

A jak jednak zgubi? Kwestionujesz sens stosowania serwomechanizmów? Domniemywam więc że jesteś specjalistą od automatyki, którego wiedza i doświadczenie kładzie na łopaty wiedzę i doświadczenie konstruktorów od Siemensa, Heidenhaina, Fanuca, Mazaka itd.
Cieniasy, nie wiedzieli że wystarczy "dobrać dobrze silniki" i się męczą z zaawansowaną automatyką, regulatorami i innymi zbędnymi rzeczami z którymi tylko kłopot. I ignorują macha, bezczelni!
Co do podpięcia do wspólnego źródła sygnału nie jest to możliwe, ze względu na potrzebę synchronizacji osi przed rozpoczęciem pracy oraz po estopie.
Mała korekta, którą rozwiąże niezawodnie prosty hardware. A zaraz potem już zwykłe zwarcie sygnałów. Ale nadal jest to rozwiązanie ubogie jakościowo i żaden automatyk (prawdziwy) by na coś takiego nie poszedł.
Tak tak, wiem że to forum dla amatorów cnc, nie musicie przypominać :)

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”