Koła zębate ISO 6336 i σHlim & σFlim

Pytanie o parametry σHlim & σFlim

Dyskusje na temat elementów przeniesienia napędu oraz przekładni


Autor tematu
marcin.szewski
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 1
Rejestracja: 04 lip 2018, 10:50

Koła zębate ISO 6336 i σHlim & σFlim

#1

Post napisał: marcin.szewski » 16 lip 2018, 12:18

Cześć!
Każdy się pewnie zgodzi że projektowanie przekładni zębatej nie jest proste, w szczególności gdy musimy dać pewność że przeniesie zadane obciążenie. Z pomocą przychodzi przede wszystkim międzynarodowa norma PN-ISO 6336. Na jej podstawie przygotowano sporą część literatury opisujący step-by-step jak przeprowadzić obliczenia, przygotować dokumentację i sprawdzić produkt finalny. Istnieją całkiem dobre moduły do CAD np. Inventor oferuje ciekawy moduł dobierający prawie wszystkie parametry po zadaniu tylko mocy i przełożenia. Są też dostępne kalkulatory postawione na Excelu które znacznie przyśpieszają. Oraz odrębne programy które rozwiązują bardziej złożone układy poprzez obliczenia zgodne z normą, następnie dodają swoje autorskie rozwiązania a także przygotowują i rozwiązują zagadnienie poprzez metodę elementów skończonych (MES). Ale ich cena jest podobno spora. Jak ktoś chce zacząć to polecam zobaczyć coś takiego http://www.zakgear.com/ http://spiralbevel.com/ (tak to głównie EXCEL ale za to jaki!)
Choć bardzo szanuję fascynatów MES który mówią że Ansys, Hyperworks czy inny program by to ogarnął, prawda jest taka że po pierwsze moduły do modelowania zjawisk bardziej zaawansowanych niż statyczna liniówka kosztują krocie, po drugie osób które dobrze zakładają siatkę na najprostsze modele tzw. liniówkę jest jak na lekarstwo, trzecia prawda jest taka że jeśli nie masz w Polsce dobrych zleceń to 75% wpływów idzie na opłacenie licencji rocznej oprogramowania.
Ale do tematu bo mógłbym tak długo:
Chciałbym zapytać praktyków projektowania kół zębatych o dwa dość istotne parametry σHlim & σFlim [MPa]. Są to jedyne parametry materiałowe dla obliczeń wytrzymałości kół zębatych wg. ISO 6336. Co więcej nie zależą liniowo od Re ani Rm. Dla różnych stopów stali jakościowych te parametry są różne.
σHlim wskazuje wskazuje nieograniczoną zmęczeniową wytrzymałość boku zęba oraz σ Flim wskazuje nieograniczoną zmęczeniową wytrzymałość stopy zęba. (przyp. LINK GEARBOX.COM )
Dobrze, skoro norma wymaga podania tych parametrów, zacznijmy poszukiwania.
W polskiej literaturze ciężko szukać jakichkolwiek danych materiałowych, żeby nie powiedzieć że taki spis nie istnieje.
Wśród dostawców stali jakościowych tez brak, jedynie podane są Re Rm + twardości + temperatury hartowania (i tak chwała im za to). Jeśli chodzi i jakieś uogólnione wzory które mogą wskazywać że te wartości to np połowa Re to ja pod tak policzonym projektem nie podpisałbym się. Ale są: PKM EDU
Co do tego miejsca, absolutnie parametr Kd nie jest parametrem σHlim ale daje informacje mniej więcej gdzie wytrzymałość na naciski się znajduje.
Jeśli szukać dalej to na forum:
https://www.researchgate.net/post
Są podane dokładne wartości dla przykładowej stali.
Tu mamy dane dla stali 16MnCr5
Tutaj tez są jakieś dane: https://image.slidesharecdn.com/2-1-140 ... 1404669110
A jeśli chodzi o jakieś wzory których można się trzymać to w książce Mechanical Design Engineering Handbook na stronie 423 google book swoją drogą naprawdę szkoda że jeszcze jej nie ma w naszym języku!
Jeśli chodzi o całościowe podejście do projektowania przekładni polecam: http://bc.pollub.pl/Content/632/pkm1.pdf
Czy ktoś znalazł takie dane w Total Materia?
A więc praktycy! Jak to jest z tym σHlim & σFlim?
Jeśli wiesz że ktoś pracuje w tej branży, proszę podeślij mu link do tematu, dzięki!
Marcin :)



Wróć do „Przeniesienie napędu, Przekładnie Pasowe, Przekładnie Zębate, Listwy zębate”