paski czy listwy ? Po raz kolejny...

Dyskusje na temat elementów przeniesienia napędu oraz przekładni


Autor tematu
mike660
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 1
Posty: 19
Rejestracja: 04 maja 2010, 15:11
Lokalizacja: ruda

paski czy listwy ? Po raz kolejny...

#1

Post napisał: mike660 » 21 lut 2015, 12:34

Witam

Mam za sobą budowę frezarki o polu roboczym ok 150x200cm. Maszyna była zbudowana na podpartych wałkach liniowych i pasach. Konstrukcja stalowa, dość ciężka i dostawała drgań szczególnie przy zmianach kierunku.

Teraz przyszła pora na kolejną maszynę o podobnym polu roboczym ( 150x250 cm ). Chciałbym zastosować prowadnice hiwin ( mam nadzieję że będą mniejsze drgania ) i napęd na listwach zębatych. Ale po kilku godzinach przeszukiwania forum mam coraz większe wątpliwości ponieważ większość maszyn zbudowanych na listwach to wypalarki plazmowe. Czytałem także o problemach z ustawieniem podziałki w programach sterujących ( ja mam zamiar korzystać z cncgraf ).

Czy mógłbym liczyć na waszą pomoc w doborze napędu ? Branża reklamowa czyli frezowanie w plexi, pcv, dibond, baaaardzo rzadko w jakieś płycie meblowej.



Tagi:


Foxik20
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 1
Posty: 52
Rejestracja: 01 lis 2013, 21:40
Lokalizacja: Krasnystaw

#2

Post napisał: Foxik20 » 04 sty 2016, 14:21

Czy Kolega rozwiązał już dylemat związany z napędem?
Jeżeli nie, to chętnie coś podpowiem.

Pozdrawiam

Awatar użytkownika

TubkaNoBaka
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 7
Posty: 21
Rejestracja: 20 wrz 2013, 00:42
Lokalizacja: Rzeszów

#3

Post napisał: TubkaNoBaka » 17 sie 2016, 17:13

Foxik20 pisze:Czy Kolega rozwiązał już dylemat związany z napędem?
Jeżeli nie, to chętnie coś podpowiem.

Pozdrawiam
Witam

Podepnę się pod temat, bo mam podobny problem z drganiem bramy podczas zmiany kierunków jazdy, parametry maszynki:

- brama waży około 250kg
- napęd pasek htd 8m30 sprzężony wałkiem fi20
- przełożenie 3:1 (pasek htd 5m25) silnik krokowy 13Nm

Mój problem polega na tym, że brama przy nagłych zmiana kierunków drga a drganie nie wiąże się ze słabym napięcie paska tylko z minimalnym obrotem na ośce silnika (przy mocniejszym oparciu się o bramę widać, że oś silnika obraca się o minimalny kąt, przy czym silnik trzyma i nie przeskakuje o krok).

Na poniższym zdjęciu silnik, przełożenie i "luz" silnika :wink:
Obrazek

Jedyne rozwiązanie jakie przychodzi mi do głowy to zastosowanie przekładni planetarnej z przełożeniem około 10:1, która wzmocniła by silnik przy zmianach kierunku jazdy 250kg bramy.

Panowie co o tym myślicie i czy jest jakieś inne rozwiązanie, które nie przychodzi mi za nic do głowy? :roll:

Awatar użytkownika

adam Fx
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 5598
Rejestracja: 04 lip 2004, 16:03
Lokalizacja: Gliwice

#4

Post napisał: adam Fx » 21 sie 2016, 21:26

Czy na pewno poddaje się silnik? ostatnio grzebałem w plaźmie i wrażenie było podobne a okazało się że to koło na osi silnika się poddawało.
sorki za wszystkie błędy ... (dyslektyk) :?
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos


251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 4478
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

#5

Post napisał: 251mz » 21 sie 2016, 22:10

A ja myślę ,że to nie drgania od paska a drgania od rezonansu silnika krokowego który wszedł na częstotliwość konstrukcji:)))
Spróbujcie jazdy bramą przy niskich prędkościach to zobaczycie...

Awatar użytkownika

bartuss1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 8363
Rejestracja: 05 kwie 2006, 17:37
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Kontakt:

#6

Post napisał: bartuss1 » 22 sie 2016, 07:48

zalezy jeszcze jakie sterowanko, jaka rampa przyspieszen itd, nie można zwalać wszystkiego na mechanikę, choć najłatwiej sie do niej przyczepić.
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign

Awatar użytkownika

TubkaNoBaka
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 7
Posty: 21
Rejestracja: 20 wrz 2013, 00:42
Lokalizacja: Rzeszów

#7

Post napisał: TubkaNoBaka » 23 sie 2016, 07:40

bartuss1 pisze:zalezy jeszcze jakie sterowanko, jaka rampa przyspieszen itd, nie można zwalać wszystkiego na mechanikę, choć najłatwiej sie do niej przyczepić.
Problem ogólnie występuje przy gwałtownym wyhamowaniu bramy, wychyla się poza miejsce w którym powinna się zatrzymać (widać to na frezowanych elementach drewnianych, jak frez wjeżdża za daleko w materiał), we wcześniejszym poście niejasno to opisałem.

Sterowanie to:
- jak do tej pory to po LPT ssk-mb2
- sterownik silników MA860H zasilany prądem około 65VDC (powinien być w granicach 100VDC, max sterownika to 110VDC)
- mach3

Co do samej rampy przyśpieszeń to problem ogólnie jest minimalny przy przyśpieszeniu około 150mm/s, tyle że przy większych prędkościach pracy maszyny jest to za mała wartość.

Kwestia rezonansu, to prawda występuje przy pewnych prędkościach ale jest do "zniesienia" przy obecnych pracach w stolarni, gdy maszyna będzie musiała robić coś innego trzeba będzie i z rezonansem powalczyć.

Sprawdzałem również koło na silniku i jest bez luzów na ośce jak i podczas pracy, jak również na postoju przy trzymającym silniku.

Czekam z niecierpliwością na jakiekolwiek sugestie z Waszej strony :wink:

Awatar użytkownika

bartuss1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 8363
Rejestracja: 05 kwie 2006, 17:37
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Kontakt:

#8

Post napisał: bartuss1 » 23 sie 2016, 07:47

przy gwaltownym zatrzymaniu pewnie jeszcze nastepuje rodzaj slyszalnego dupnięcia?
za wysoka rampa przyspieszen, poza tym LPT ma za mały kernell speed.
Zainwestuj w sterownik csmio - 1000 zł z hakiem, a poczujesz róznicę.
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign

Awatar użytkownika

TubkaNoBaka
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 7
Posty: 21
Rejestracja: 20 wrz 2013, 00:42
Lokalizacja: Rzeszów

#9

Post napisał: TubkaNoBaka » 28 sie 2016, 09:30

bartuss1 pisze:przy gwaltownym zatrzymaniu pewnie jeszcze nastepuje rodzaj slyszalnego dupnięcia?
za wysoka rampa przyspieszen, poza tym LPT ma za mały kernell speed.
Zainwestuj w sterownik csmio - 1000 zł z hakiem, a poczujesz róznicę.
No właśnie tego charakterystycznego dupnięcia nie ma, natomiast kernell speed jest ustawiony na 35 000Hz a przy obecnie ustawionym mikrokroku wszystkie osie chodzą dosyć płynnie.

Zamieszczam 15s filmik na którym widać jak zachowuje się maszyna podczas wyhamowania (obserwować łożyska).


Awatar użytkownika

bartuss1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 8363
Rejestracja: 05 kwie 2006, 17:37
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Kontakt:

#10

Post napisał: bartuss1 » 28 sie 2016, 09:57

albo za wysoka rampa hamowania albo spieprzony silnik.
miałem kiedyś taki ktory na postoju miał luz na wale, a niby nie powinien ani drgnąć.
spróbuj spłaszczyć rampę, albo nawet zmniejszyc predkości max, bo byc może bezwładnośc bramki powoduje szarpnięcia całej mechaniki, a właśnie, a jaki masz mikrokrok? na wyjsciu w machu powinieneś miec coś w okolicy 100 krokow na 1mm, czyli podział steru w okolicach 1:40

[ Dodano: 2016-08-28, 10:05 ]
bo na małym mikrokroku ten "luz" silnika będzie zawsze
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Przeniesienie napędu, Przekładnie Pasowe, Przekładnie Zębate, Listwy zębate”