paski czy listwy ? Po raz kolejny...
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 19
- Rejestracja: 04 maja 2010, 15:11
- Lokalizacja: ruda
paski czy listwy ? Po raz kolejny...
Witam
Mam za sobą budowę frezarki o polu roboczym ok 150x200cm. Maszyna była zbudowana na podpartych wałkach liniowych i pasach. Konstrukcja stalowa, dość ciężka i dostawała drgań szczególnie przy zmianach kierunku.
Teraz przyszła pora na kolejną maszynę o podobnym polu roboczym ( 150x250 cm ). Chciałbym zastosować prowadnice hiwin ( mam nadzieję że będą mniejsze drgania ) i napęd na listwach zębatych. Ale po kilku godzinach przeszukiwania forum mam coraz większe wątpliwości ponieważ większość maszyn zbudowanych na listwach to wypalarki plazmowe. Czytałem także o problemach z ustawieniem podziałki w programach sterujących ( ja mam zamiar korzystać z cncgraf ).
Czy mógłbym liczyć na waszą pomoc w doborze napędu ? Branża reklamowa czyli frezowanie w plexi, pcv, dibond, baaaardzo rzadko w jakieś płycie meblowej.
Mam za sobą budowę frezarki o polu roboczym ok 150x200cm. Maszyna była zbudowana na podpartych wałkach liniowych i pasach. Konstrukcja stalowa, dość ciężka i dostawała drgań szczególnie przy zmianach kierunku.
Teraz przyszła pora na kolejną maszynę o podobnym polu roboczym ( 150x250 cm ). Chciałbym zastosować prowadnice hiwin ( mam nadzieję że będą mniejsze drgania ) i napęd na listwach zębatych. Ale po kilku godzinach przeszukiwania forum mam coraz większe wątpliwości ponieważ większość maszyn zbudowanych na listwach to wypalarki plazmowe. Czytałem także o problemach z ustawieniem podziałki w programach sterujących ( ja mam zamiar korzystać z cncgraf ).
Czy mógłbym liczyć na waszą pomoc w doborze napędu ? Branża reklamowa czyli frezowanie w plexi, pcv, dibond, baaaardzo rzadko w jakieś płycie meblowej.
Tagi:
-
- Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 7
- Posty: 21
- Rejestracja: 20 wrz 2013, 00:42
- Lokalizacja: Rzeszów
WitamFoxik20 pisze:Czy Kolega rozwiązał już dylemat związany z napędem?
Jeżeli nie, to chętnie coś podpowiem.
Pozdrawiam
Podepnę się pod temat, bo mam podobny problem z drganiem bramy podczas zmiany kierunków jazdy, parametry maszynki:
- brama waży około 250kg
- napęd pasek htd 8m30 sprzężony wałkiem fi20
- przełożenie 3:1 (pasek htd 5m25) silnik krokowy 13Nm
Mój problem polega na tym, że brama przy nagłych zmiana kierunków drga a drganie nie wiąże się ze słabym napięcie paska tylko z minimalnym obrotem na ośce silnika (przy mocniejszym oparciu się o bramę widać, że oś silnika obraca się o minimalny kąt, przy czym silnik trzyma i nie przeskakuje o krok).
Na poniższym zdjęciu silnik, przełożenie i "luz" silnika


Jedyne rozwiązanie jakie przychodzi mi do głowy to zastosowanie przekładni planetarnej z przełożeniem około 10:1, która wzmocniła by silnik przy zmianach kierunku jazdy 250kg bramy.
Panowie co o tym myślicie i czy jest jakieś inne rozwiązanie, które nie przychodzi mi za nic do głowy?

-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 5598
- Rejestracja: 04 lip 2004, 16:03
- Lokalizacja: Gliwice
Czy na pewno poddaje się silnik? ostatnio grzebałem w plaźmie i wrażenie było podobne a okazało się że to koło na osi silnika się poddawało.
sorki za wszystkie błędy ... (dyslektyk)
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos

Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos
-
- Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 7
- Posty: 21
- Rejestracja: 20 wrz 2013, 00:42
- Lokalizacja: Rzeszów
Problem ogólnie występuje przy gwałtownym wyhamowaniu bramy, wychyla się poza miejsce w którym powinna się zatrzymać (widać to na frezowanych elementach drewnianych, jak frez wjeżdża za daleko w materiał), we wcześniejszym poście niejasno to opisałem.bartuss1 pisze:zalezy jeszcze jakie sterowanko, jaka rampa przyspieszen itd, nie można zwalać wszystkiego na mechanikę, choć najłatwiej sie do niej przyczepić.
Sterowanie to:
- jak do tej pory to po LPT ssk-mb2
- sterownik silników MA860H zasilany prądem około 65VDC (powinien być w granicach 100VDC, max sterownika to 110VDC)
- mach3
Co do samej rampy przyśpieszeń to problem ogólnie jest minimalny przy przyśpieszeniu około 150mm/s, tyle że przy większych prędkościach pracy maszyny jest to za mała wartość.
Kwestia rezonansu, to prawda występuje przy pewnych prędkościach ale jest do "zniesienia" przy obecnych pracach w stolarni, gdy maszyna będzie musiała robić coś innego trzeba będzie i z rezonansem powalczyć.
Sprawdzałem również koło na silniku i jest bez luzów na ośce jak i podczas pracy, jak również na postoju przy trzymającym silniku.
Czekam z niecierpliwością na jakiekolwiek sugestie z Waszej strony

-
- Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 7
- Posty: 21
- Rejestracja: 20 wrz 2013, 00:42
- Lokalizacja: Rzeszów
No właśnie tego charakterystycznego dupnięcia nie ma, natomiast kernell speed jest ustawiony na 35 000Hz a przy obecnie ustawionym mikrokroku wszystkie osie chodzą dosyć płynnie.bartuss1 pisze:przy gwaltownym zatrzymaniu pewnie jeszcze nastepuje rodzaj slyszalnego dupnięcia?
za wysoka rampa przyspieszen, poza tym LPT ma za mały kernell speed.
Zainwestuj w sterownik csmio - 1000 zł z hakiem, a poczujesz róznicę.
Zamieszczam 15s filmik na którym widać jak zachowuje się maszyna podczas wyhamowania (obserwować łożyska).
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 8363
- Rejestracja: 05 kwie 2006, 17:37
- Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
- Kontakt:
albo za wysoka rampa hamowania albo spieprzony silnik.
miałem kiedyś taki ktory na postoju miał luz na wale, a niby nie powinien ani drgnąć.
spróbuj spłaszczyć rampę, albo nawet zmniejszyc predkości max, bo byc może bezwładnośc bramki powoduje szarpnięcia całej mechaniki, a właśnie, a jaki masz mikrokrok? na wyjsciu w machu powinieneś miec coś w okolicy 100 krokow na 1mm, czyli podział steru w okolicach 1:40
[ Dodano: 2016-08-28, 10:05 ]
bo na małym mikrokroku ten "luz" silnika będzie zawsze
miałem kiedyś taki ktory na postoju miał luz na wale, a niby nie powinien ani drgnąć.
spróbuj spłaszczyć rampę, albo nawet zmniejszyc predkości max, bo byc może bezwładnośc bramki powoduje szarpnięcia całej mechaniki, a właśnie, a jaki masz mikrokrok? na wyjsciu w machu powinieneś miec coś w okolicy 100 krokow na 1mm, czyli podział steru w okolicach 1:40
[ Dodano: 2016-08-28, 10:05 ]
bo na małym mikrokroku ten "luz" silnika będzie zawsze
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign