Dobór przekładni - podstawy
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 4
- Posty: 5
- Rejestracja: 23 kwie 2014, 18:36
- Lokalizacja: Żywiec
Dobór przekładni - podstawy
Witam serdecznie,
mam trywialny problem (choć dla mnie on taki nie jest oczywisty)
Chciałbym w bardzo uproszczony sposób dobrać silnik i elementy napędu do prostej windy (bez żadnej przeciwwagi - po prostu pojemnik podnoszony za pomocą łańcucha, koło zębate umieszczone na wale z wyjścia przekładni).
Siła hamująca wynosi (500+100kg) * 10m/s2 = 6000 N
Promień koła zębatego wynosi 10 cm (tak sobie założyłem)
Moment obciążenia wynosi 600 Nm.
Moc obciążenia maksymalna wynosi (600*50)/9550 = 3kW (założyłem sobie, że układ ma pracować w zakresie prędkości 20-50 obrotów na minutę)
Tyle musi mieć mocy przekładnia jeśli dobrze rozumiem. Czyli 3kW mocy i 600 Nm momentu na swoim wyjściu.
Chciałbym dobrać przekładnię ślimakową z firmy Kacperek. Według tabeli doboru na ich stronie (przekładnia MR-120) nijak nie będę mógł osiągnąć takiego zakresu prędkości, a przynajmniej nie widzę takiej możliwości. Mógłbym co prawda wziąść mocniejszy silnik (4kW), ale i tak nie mogę pracować w założonym zakresie prędkości.
Czy to oznacza, że muszę teraz zmienić swoje pierwotne założenia lub szukać jakichś innych przekładni ?
Jeszcze jedno pytanie: na tej samej stronie widnieją symbole P1, Ps przy opisie przekładni. Czy Ps oznacza moc silnika? Co oznacza P1? Bo wg instrukcji R-120 i MR-120 to obie przekładnie, więc dlaczego jedna by była oznacza P1 a druga Ps?
Dziękuję z góry za udzielone odpowiedzi
P.S. Mam jakieś problemy z normalnym wklejeniem linka - część adresu zastępowana jest *. Dlaczego tak się dzieje? Chciałem wkleić linki do stron Kacperka
mam trywialny problem (choć dla mnie on taki nie jest oczywisty)
Chciałbym w bardzo uproszczony sposób dobrać silnik i elementy napędu do prostej windy (bez żadnej przeciwwagi - po prostu pojemnik podnoszony za pomocą łańcucha, koło zębate umieszczone na wale z wyjścia przekładni).
Siła hamująca wynosi (500+100kg) * 10m/s2 = 6000 N
Promień koła zębatego wynosi 10 cm (tak sobie założyłem)
Moment obciążenia wynosi 600 Nm.
Moc obciążenia maksymalna wynosi (600*50)/9550 = 3kW (założyłem sobie, że układ ma pracować w zakresie prędkości 20-50 obrotów na minutę)
Tyle musi mieć mocy przekładnia jeśli dobrze rozumiem. Czyli 3kW mocy i 600 Nm momentu na swoim wyjściu.
Chciałbym dobrać przekładnię ślimakową z firmy Kacperek. Według tabeli doboru na ich stronie (przekładnia MR-120) nijak nie będę mógł osiągnąć takiego zakresu prędkości, a przynajmniej nie widzę takiej możliwości. Mógłbym co prawda wziąść mocniejszy silnik (4kW), ale i tak nie mogę pracować w założonym zakresie prędkości.
Czy to oznacza, że muszę teraz zmienić swoje pierwotne założenia lub szukać jakichś innych przekładni ?
Jeszcze jedno pytanie: na tej samej stronie widnieją symbole P1, Ps przy opisie przekładni. Czy Ps oznacza moc silnika? Co oznacza P1? Bo wg instrukcji R-120 i MR-120 to obie przekładnie, więc dlaczego jedna by była oznacza P1 a druga Ps?
Dziękuję z góry za udzielone odpowiedzi
P.S. Mam jakieś problemy z normalnym wklejeniem linka - część adresu zastępowana jest *. Dlaczego tak się dzieje? Chciałem wkleić linki do stron Kacperka
Tagi:
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 991
- Rejestracja: 26 gru 2009, 09:33
- Lokalizacja: ...
Jeśli chcesz uzyskać te 20-50 obr/min to przykładowo silnik 1400 obr/min i przekładnia od Kacperka z przełożeniem i= 32 daje na wyjściu ≈43,8 obr/min. Z tego co widzę oferują 11 rożnych przełożeń od 7.5 do 100 , dodatkowo typowe elektryczne silniki są z obrotami: 700/ 900/1400 lub 2800. To daje sporo możliwości i na pewno uzyskasz obroty mieszczące się w tym zakresie 20-50obr.
Jeśli chodzi o tą moc to może być podana moc na wejściu i na wyjściu przekładni po uwzględnieniu jej sprawności. P1 to zazwyczaj moc na wejściu ( moc silnika).
Ze względu na moc traconą przez samą przekładnie silnik należało by dać większej mocy niż ta którą otrzymałeś z obliczeń. Silnik tutaj pewnie ze 4,5 -5kW. A jak przekładnia samohamowna (mały kąt pochylenia, tzn poniżej 5°) to jeszcze większy silnik, bo sprawność takich przekładni jest bardzo mała , poniżej 0,5.
Jeśli chodzi o tą moc to może być podana moc na wejściu i na wyjściu przekładni po uwzględnieniu jej sprawności. P1 to zazwyczaj moc na wejściu ( moc silnika).
Ze względu na moc traconą przez samą przekładnie silnik należało by dać większej mocy niż ta którą otrzymałeś z obliczeń. Silnik tutaj pewnie ze 4,5 -5kW. A jak przekładnia samohamowna (mały kąt pochylenia, tzn poniżej 5°) to jeszcze większy silnik, bo sprawność takich przekładni jest bardzo mała , poniżej 0,5.
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 4
- Posty: 5
- Rejestracja: 23 kwie 2014, 18:36
- Lokalizacja: Żywiec
Dziękuję bardzo za rzeczową odpowiedź.
Z tym zakresem to chodzi mi o to, że silnik będzie na falowniku (start i hamowanie na 20 obr/min, praca stała na 50 obr/min). Dlatego zależało mi, żeby mieć te 50 obr po przekładni. Widziałem w tych tabelach, że właśnie do 43 obr by było i w sumie chyba nie będę kombinował bardziej, bo nie ma sensu
Oczywiście wiadomo, że silnik trochę większy niż wynika z obliczeń plus większy o sprawność przekładni.
Z tym zakresem to chodzi mi o to, że silnik będzie na falowniku (start i hamowanie na 20 obr/min, praca stała na 50 obr/min). Dlatego zależało mi, żeby mieć te 50 obr po przekładni. Widziałem w tych tabelach, że właśnie do 43 obr by było i w sumie chyba nie będę kombinował bardziej, bo nie ma sensu
Oczywiście wiadomo, że silnik trochę większy niż wynika z obliczeń plus większy o sprawność przekładni.
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 4
- Posty: 5
- Rejestracja: 23 kwie 2014, 18:36
- Lokalizacja: Żywiec
Dziękuję bardzo za rady. Jeśli można, to byłbym bardzo wdzięczny za ocenę poniższego wywodu, czy jest on logiczny.
1. Parametry windy:
Siła hamująca wynosi (500+100kg) * 10m/s2 = 6000 N
Promień koła zębatego wynosi 10 cm
Moment obciążenia wynosi 600 Nm.
Moc obciążenia wynosi (600*50)/9550 = 3kW.
Tyle musi mieć mocy przekładnia.
Zakres prędkości 20-50 obr/min
2. Dobór przekładni:
Przekładnia minimum 3kW mocy i 600 Nm momentu.
Wg tabeli doboru:
http://*/pliki/MR%20t ... doboru.pdf
dobrano przekładnię MR-140 (i=32) dla silnika 5,5kW, 1400 obr/min, która zapewnia około 1000 Nm momentu znamionowego.
3. Dobór silnika:
Dla obciążenia 600 Nm dla przekładni o i=32 potrzeba by silnika o momencie ok. 19 Nm.
Moment znamionowy silnika 5,5kW, 1450 obr/min wynosi ok. 36 Nm. Różnica (36-19) będzie mogła być przeznaczona na pokrycie momentu dynamicznego.
Moment hamulca na silniku musi być większy od momentu znamionowego silnika (przyjąłem 50 Nm).
Prąd silnika w obszarze stałego magnesowania wyniesie ok. 15A (400 V AC). Dla takiego prądu należałoby dobrać przemiennik częstotliwości.
Czy powyższy tok rozumowania jest dobry? Nie chodzi mi o dokładne wartości, po prostu chcę się upewnić czy dobrze rozumiem problem obliczania takich projektów.
1. Parametry windy:
Siła hamująca wynosi (500+100kg) * 10m/s2 = 6000 N
Promień koła zębatego wynosi 10 cm
Moment obciążenia wynosi 600 Nm.
Moc obciążenia wynosi (600*50)/9550 = 3kW.
Tyle musi mieć mocy przekładnia.
Zakres prędkości 20-50 obr/min
2. Dobór przekładni:
Przekładnia minimum 3kW mocy i 600 Nm momentu.
Wg tabeli doboru:
http://*/pliki/MR%20t ... doboru.pdf
dobrano przekładnię MR-140 (i=32) dla silnika 5,5kW, 1400 obr/min, która zapewnia około 1000 Nm momentu znamionowego.
3. Dobór silnika:
Dla obciążenia 600 Nm dla przekładni o i=32 potrzeba by silnika o momencie ok. 19 Nm.
Moment znamionowy silnika 5,5kW, 1450 obr/min wynosi ok. 36 Nm. Różnica (36-19) będzie mogła być przeznaczona na pokrycie momentu dynamicznego.
Moment hamulca na silniku musi być większy od momentu znamionowego silnika (przyjąłem 50 Nm).
Prąd silnika w obszarze stałego magnesowania wyniesie ok. 15A (400 V AC). Dla takiego prądu należałoby dobrać przemiennik częstotliwości.
Czy powyższy tok rozumowania jest dobry? Nie chodzi mi o dokładne wartości, po prostu chcę się upewnić czy dobrze rozumiem problem obliczania takich projektów.