Napęd do badań przyczepy rolniczej.

Dyskusje na temat elementów przeniesienia napędu oraz przekładni

Awatar użytkownika

ASOR
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 232
Rejestracja: 18 sty 2011, 18:13
Lokalizacja: Warszawa

#11

Post napisał: ASOR » 20 paź 2015, 10:11

Moim zdaniem lepiej dać koło napędowe po tej samej stronie co przyczepa, ale na większym promieniu. Siła potrzebna do napędu będzie mniejsza, więc i balast będzie mógł być mniejszy. Większa prędkość nie jest problemem, bo i tak obroty silnika musisz zredukować - mniejsze przełożenie to w sumie lepiej.

Zobacz napędy tu: http://www.sew-eurodrive.pl/index.php

Pewnie dobierzesz jakiś zestaw silnik-przekładnia, a jak zadzwonisz to pewnie Ci coś doradzą.



Tagi:


Autor tematu
majo999
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 8
Posty: 41
Rejestracja: 04 gru 2012, 12:53
Lokalizacja: tad

#12

Post napisał: majo999 » 20 paź 2015, 11:32

A jak z zamocowaniem takiego silnika zeby napędzało te kolo napedowe?

Awatar użytkownika

ASOR
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 232
Rejestracja: 18 sty 2011, 18:13
Lokalizacja: Warszawa

#13

Post napisał: ASOR » 21 paź 2015, 20:17

Na początek określ prędkość przyczepy i maksymalną spodziewaną siłę na sprzęgu. Następnie promienie po kórych będzie się poruszała przyczepa i koło napędowe. W ten sposób określisz jaką siłę musisz przyłożyć na oponie. Z tej siły określisz wielkość balastu (siła obwodowa na oponie to siła tarcia) a znając balast znasz nośność opony czyli możesz ją dobrać z katalogu.

Znając promień toczny opony (odległość od osi koła do toru), siłę obwodową i prędkość możesz określić obroy i moment na osi koła napędowego, czyli masz wytyczne do dobrania napędu, np. z kalologu SEWa.

Napewno koło musi być ułożyskowane na własnych łożyskach i połączone podatnie z napędem - wałem kardana, sprzęgłem albo przekładnią łańcuchową lub pasową. Ale to trochę zależy od tego jakiej wielkości napęd Ci wyjdzie.


Autor tematu
majo999
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 8
Posty: 41
Rejestracja: 04 gru 2012, 12:53
Lokalizacja: tad

#14

Post napisał: majo999 » 25 paź 2015, 10:11

Na wstpępie chciałbym podziękować za wszelkie pomoce w moim wątku.
Rozumiem że takie wartości jak prędkość jazdy przyczepy oraz mase przyczepy która będzie badana na torze sobie zakładam? Odnośnie siły na sprzęgu ją można wyliczyć czy też sobie porpstu założyc.

Jak zabrać się za promień jaki powinien mieć tor? oraz rozstawienie na nim przeszkód?

Awatar użytkownika

ASOR
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 232
Rejestracja: 18 sty 2011, 18:13
Lokalizacja: Warszawa

#15

Post napisał: ASOR » 25 paź 2015, 14:00

To chyba zależy od tego co ma być badane. Generalnie, warunki badania powinny chyba w miarę wiernie odzwierciedlać warunki rzeczywiste. Skoro chodzi o przyczepę rolniczą, to jest ona przewidziana do holowania przez ciągnik - ograniczony przepisami do 30km/h. Trzeba założyć jakąś rezerwę, pewnie z 10% - w końcu taki ciągnik może jechać z górki.

Co do sił na sprzęgu - masz kilka przypadków: trzeba przyczepę o pewnej masie rozpędzić do tej prędkości. Trzbeba pokonać opory ruchu tej załadowanej przyczepy. Wreszczie w momencie najazdu na przeszkodę pojawia się jakaś siła dynamiczna, która nie może całego tego interesu zatrzymać.

Promień toru przyczepy możesz wybrać w miarę swobodnie, ale przyczepa nie może jechać po dowolnie małym promieniu, poza tym im mniejszy promień tym bardziej niesymetryczne obciążenie sprzęgu i nierównomiernia praca kół. Duży promień to skolei rozbudowanie całego urządzenia. Trzeba tu jakiegoś kompromisu - powinno to w miarę realistycznie oddawać normalną drogę.

Podobnie z profilem i układem przeszkód - zwykle robi się analizę widma obciążeń pojazdu w warunkach drogowych, a potem konstruuje tor tak, żeby oddać to widmo w formie "skondensowanej". Na pewno trzeba dobrać taki układ, żeby przyczepa dostawała obciążenie zarówno symetrzyczne jak i niesymetryczne. Na torze w PIMBie przeszkody miały postać żeliwnych progów o nachyleniu 45° Dających przy najechaniu przyspieszenie pionowe 20g. Były ułożone naprzemiennie, tak, że pojazd najeżdżał na nie raz lewym, raz prawym a raz oboma kołami.


Autor tematu
majo999
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 8
Posty: 41
Rejestracja: 04 gru 2012, 12:53
Lokalizacja: tad

#16

Post napisał: majo999 » 27 paź 2015, 10:50

To więc tak:
Założyłem że masa przyczepy wraz z obciążeniem to max: 8 t. (takie możemy badać).
Max. prędkość z jaką się bedzie poruszać przyczepa to 40 km/h.
Siłę uciągu dla przyczepy dwuosiowej obliczyłem ze wzoru Fu=g*(T*R)/(T-R)
T- dopuszczalna masa całkowita pojazdu (zakładam sobie ciągnik o masie 7t),
R- max masa całkowita przyczepy (w naszym przypadku 8t).
Fu wynosi więc 36,6 KN.
Opór toczenia się (dla nawierzchni przyjalem tłuczonej pokrytej grubą warstwą kurzu ft=0,028)
z tego Ft=R*ft=8000*0,028=224.
Promień toru to sobie rozrysowałem jakoś i wyszło ze rwew=5 m a rzew=8,5 m.
A odległośc koła napędowego od koła przyczepy to 0,5 m. (moje założenia, szerokość przyczepy też zakladam ze 2,5 m).
Załączniki
20151027_104351.jpg

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Przeniesienie napędu, Przekładnie Pasowe, Przekładnie Zębate, Listwy zębate”