Połączenie maszyn o różnych prędkościach obrotowych

Dyskusje na temat elementów przeniesienia napędu oraz przekładni


Autor tematu
marek.CZ
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 11 paź 2015, 09:49
Lokalizacja: tarnów

Połączenie maszyn o różnych prędkościach obrotowych

#1

Post napisał: marek.CZ » 11 paź 2015, 10:04

Witam

Pytanie jest bardziej teoretyczne ale być może przyda mi się w praktyce w niedługim czasie.

Mamy hipotetyczną sytuację: jakiś silnik elektryczny napędza maszynę roboczą. Prędkość obrotowa wału silnika różni się niewiele (powiedzmy od 5 do 50 obr/min) od prędkości obrotowej maszyny roboczej. Chcemy połączyć idealnie osiowo wał silnika z wałem maszyny roboczej aby umożliwić przekazywanie napędu i no właśnie, co teraz? Nie bawimy się w przekładnie bo wg mnie nie ma sensu ich używać kiedy przełożenie będzie niemal równe 1.

Jest jakiś rodzaj połączenia, który poradziłby sobie z zaistniałą sytuacją? Np. jakieś sprzęgło które pozwalałoby na uzyskanie przełożenia, które wyrównałoby zaistniałą różnicę? Albo jakiś inny patent.

pozdrawiam



Tagi:


peritus
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1279
Rejestracja: 18 maja 2012, 15:02

Re: Połączenie maszyn o różnych prędkościach obrotowych

#2

Post napisał: peritus » 11 paź 2015, 10:28

marek.CZ pisze:Jest jakiś rodzaj połączenia, który poradziłby sobie z zaistniałą sytuacją?...Albo jakiś inny patent
Silnik +sprzęgło+synchronizator ( np. silnik i skrzynia biegów w samochodzie):
https://www.google.pl/search?q=skrzynia ... onizatorem

Awatar użytkownika

ASOR
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 232
Rejestracja: 18 sty 2011, 18:13
Lokalizacja: Warszawa

#3

Post napisał: ASOR » 11 paź 2015, 12:34

Nie do końca rozumiem. Czy maszyna ma stele pracować z inną prędkością niż silnik? Czy chodzi tylko o załączenie napędu: maszyna obraca się bezwładnością i chcesz dołączyć do niej silnik?

W pierwszym przypadku zależy to od rodzaju silnika, ale sztywno połączony układ silnik-maszyna będzie pracował z prędkością wynikającą z charakterystyki sinika i obciążenia (nie koniecznie równą nominalnej prędkości silnkia). Jeżeli chcesz uzyskać konkretną prędkość obrotową, to musisz w jakiś sposób dostosować prędkość napędu - przekładnią, silnikiem asynchronicznym i falownikiem, silnikem szczotkowym i regulatorem tyrystorowym albo dowolnym innym układem regulacji prędkości. Obecnie IMHO najprostszym i najtańszym rozwiązaniem będzie falownik. Można oczywiście wymyślać układy pracujące z poślizgiem, ale to będzie drogie i zawodne.

Jeżeli chodzi o dołączenie napędu na biegu, to wystarczy zwykłe sprzędgło - cierne, proszkowe itp. Uruchamiasz silnik i załączasz stopniowo sprzęgło, które na poślizgu wyrównuje prędkości. Można też zastosować sprzęgło śrutowe - wtedy wystarczy załączyć silnik i załączenie sprzęgła natąpi samoczynnie. Jeżeli obroty silnika spadną poniżej obrotów maszyny sprzęgło samo się rozłączy.


Autor tematu
marek.CZ
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 11 paź 2015, 09:49
Lokalizacja: tarnów

#4

Post napisał: marek.CZ » 11 paź 2015, 16:21

Dziękuję za pomoc, tyle mniej więcej chciałem wiedzieć

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Przeniesienie napędu, Przekładnie Pasowe, Przekładnie Zębate, Listwy zębate”