Strona 1 z 2

Przekładnia pasowa HTD 5 M

: 22 kwie 2015, 09:56
autor: ot1k
Witam!
Planuję zastosowanie przekładni pasowej do napędu śmigła. Silnik ma około 10kW. Planuję zastosować pasek HTD 5M o szerokości 25mm. Koło zdawcze 22 zęby, koło odbierające moment 48 zębów (2.182: 1). Czy ilość zębów na kole zdawczym jest wystarczająca, czy przekładnia wytrzyma taką moc?

: 22 kwie 2015, 11:45
autor: bartuss1
przekłądnia wytrzyma, ale czy śmigło tez ? przy smigle zwykle stosuje sie pasy rowkowe dla poslizgu

: 22 kwie 2015, 12:16
autor: ot1k
Tak, stosuje się zazwyczaj wielorowkowe ale w silnikach o większej mocy widać zazwyczaj pasy zębate np. w przeróbkach silnika garbusa (nawet 80-100 hp), nie widać tam żadnych systemów pozwalających na swobodny obrót śmigła podczas gaszenia silnika. Śmigło mam węglowe 124cm, waży około 950g.

: 22 kwie 2015, 12:35
autor: lukasz.radomski
https://www.contitech.de/pages/produkte ... HTD_en.pdf

tu masz przykłady dobierania pasa względem obrotów, mocy itd

: 22 kwie 2015, 13:06
autor: ot1k
Dzięki. Według tabeli wychodzi niespełna 3kW. Kiepsko, choć nie chce mi się wierzyć, że przy sile zrywającej 10540N i maksymalnej sile naciągu podczas pracy 2340N (według specyfikacji paska) zdolny jest przenieść zaledwie 3kW. Zwykłe paski klinowe 2x 13 przenoszą więcej ;-)

: 22 kwie 2015, 18:00
autor: lukasz.radomski
założyłem taki pas 5M 25 przy pile z silnikiem 7.5kw 2800obr, koła 24z zdawcze i 72z odbiór i niestety pasek stracił zęby

: 22 kwie 2015, 18:09
autor: bartuss1
pila ma obciązenia duzo wieksze niż smiglo, przy wsce czy mzecie - solo to nie jest, solo ma 14 kuni, moze kijowy pas ? a w rozrządzie samochodowym to co niby masz ? jak nie htd 5m, neoprenowy z kordem z wlokien szklanych, kwestia obrotow i obciązenia, krajzega jednak ma wieksze obciązenia jak smiglo.
ja mam w trampku smigło fi 168 jakoś na przekładni wielorowkowej, pas szerokosc 80 mm

: 25 kwie 2015, 16:40
autor: ot1k
Myślałem, że w samochodach stosuje się HTD 8 M, a koła rozrządu można kupić za grosze i zaadoptować do redukcji. Obawiam się, że HTD 5 M może za szybko zjeść zęby.

: 25 kwie 2015, 18:13
autor: bartuss1
e, 8M w autlach to raczej nie jest, byłbym nawet sklonny stwierdzić ze zarys zeba jest prostokatny aniżeli okragły.
odnosnie kół i paskow wielorowkowych gdzises mi sie rzuciło w oczy jako napęd alternatora i pompy wody - szukałem silnika do wiatraka stosunkowo malego i mocnego, niekoniecznie duzych obrotów i chiba w subaru imprezie ... ale nie jestem pewien.

: 25 kwie 2015, 23:33
autor: ot1k
W sumie to mam koła lekkie, aluminiowe i nieprzyzwoicie tanie, właśnie od pompy wspomagania i alternatora na pasek 6PK. przełożenie tez odpowiednie. Chyba przy tym zostanę i dotoczę tylko piastę na łożysko i śmigło. Nie będę wyważał otwartych drzwi, choć pasek zębaty ma chyba więcej zalet. Napisz coś więcej o swojej konwersji trampka (mam sentyment, bo w latach 80tych takim jeździłem) , o tym jak się sprawuje reduktor, jakiej wielkości koła zastosowałeś i na jaki pasek.