Łożyskowanie wału

Dyskusje na temat elementów przeniesienia napędu oraz przekładni


Autor tematu
Aleksx
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 8
Rejestracja: 18 kwie 2008, 11:53
Lokalizacja: Gdynia

Łożyskowanie wału

#1

Post napisał: Aleksx » 22 sty 2014, 20:30

Witam.
Mam problem z łożyskowanie wału ekstrudera do pasz.
Dla zobrazowania skali maszyny podaje kilka danych: średnica wału 100mm, długość 780mm, 400 obr/min, napę 40kW, obciążenie liniowe i tym samym nacisk na łożysko oporowe około 50 kN. Mam właśnie problem z tym ostatnim parametrem i związanym z nim łożyskiem oporowym, które często (za często) pada.
Czy znajdę tu na forum specjalistę od tego typu zagadnień, lub ewentualnie podpowiedzi gdzie mogę się zwrócić z tego typu problemem.


Obrazek



Tagi:


peritus
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1279
Rejestracja: 18 maja 2012, 15:02

Re: Łożyskowanie wału

#2

Post napisał: peritus » 23 sty 2014, 09:44

Aleksx pisze:Mam problem z łożyskowanie wału Mam właśnie problem...z nim łożyskiem oporowym, które często (za często) pada.
Zamiast łożyska oporowego lepiej zastosować łożysko stożkowe lub układ łożysk stożkowe+baryłkowe w miejsce oporowego i kulkowego.

Łożysko kulkowe w obecnym układzie na wałku z łożyskiem wałeczkowym, nie eliminują luzów poosiowych, które (te luzy) niekorzystnie wpływają na pracę i trwałość łożyska oporowego u ustawieniu "poziomym" (stąd jego częste uszkodzenia).


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 7625
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#3

Post napisał: pukury » 23 sty 2014, 11:15

witam.
albo zastosuj 2 łożyska oporowe - w odpowiednim układzie - i 2 rolkowe .
w ten sposób sprawa jest jasna - jedne przenoszą obciążenia osiowe - drugie promieniowe.
oczywiście łożyska oporowe muszą być po jednej stronie wału.
i co ważne - łożyska powinny być dobrej jakości - nie po 15 pln z chin :shock:
pozdrawiam.
Mane Tekel Fares

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 11592
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#4

Post napisał: RomanJ4 » 23 sty 2014, 11:54

A ta podkładka między łbem wału a łożyskiem oporowym jest płaska, nie wygięła się czasem (przez co leci łożysko)?
pozdrawiam,
Roman

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#5

Post napisał: ALZ » 23 sty 2014, 13:01

Na rysunku łożysko kulkowe jest z dzielonym pierścieniem wewnętrznym. Jesli tak jest to po jakie licho dodatkowo łożyko oporowe. No chyba że to błąd i chodzi o łozyko zwykłe. Jeśli przyczyną nie jest zbyt mocne napięcie wstępne łożyska oporowego to najrozsądniejszym rozwiązaniem jest zastosowanie pary łożysk stożkowych, a łożysko oporowe jest wtedy zbędne.


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 7625
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#6

Post napisał: pukury » 23 sty 2014, 14:14

witam.
łożysko dzielone pewnie ma kasować luz - obciążenie głównie od strony oporowego.
na szybko - oporowe o podobnych średnicach wew. mogą przenosić -
10600 - 30400 daN .
http://bearings.webpassion.pl/choose.ph ... k&strona=1
pozdrawiam.
Mane Tekel Fares


Autor tematu
Aleksx
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 8
Rejestracja: 18 kwie 2008, 11:53
Lokalizacja: Gdynia

#7

Post napisał: Aleksx » 23 sty 2014, 16:08

Dziękuje za zainteresowanie, ale to dopiero początek bo trochę już walczyłem z tym problemem.
Głównym moim założeniem było jak najmniejsza modyfikacja oryginalnego rozwiązania i zmieścić się w oryginalnych obudowach i bez modyfikacji wału.
Pierwszą moją próbą była wymiana łożyska oporowego z kulkowego (51220) na wałeczkowe (81220) czyli mocniejsze o tych samych wymiarach. Było lepiej, ale też poszło. Może to ze względu na koszyk, który był z tworzywa i bardziej przystosowany do smarowania olejowego a nie jak w moim przypadku smarem stałym.
Następna próba wymagała już większej interwencji i miałem nadzieje, że ostatecznej.

Obrazek

Intencją moją było wyeliminowanie niewspółosiowości spowodowanej niedokładnym montażem jak i wyginaniem się wału podczas pracy. Oczywiście łożyska się bardziej grzały i były głośniejsze, ale to było zrozumiałe. Niestety i te rozwiązanie nie dało rady :(.
Po kilku set roboczogodzinach zdemolowana bieżnia łożyska oporowego.

Obrazek

Znowu szukam przyczyny i tym samym rozwiązania problemu. Mam kilka przypuszczeń, ale nie wiem która może być trafna. Moim głównym zajęciem jest wykorzystywanie ekstruderów a nie ich projektowanie. Chociaż lubię trochę pomajsterkować :).

Obrazek

Ektrudery (mam je trzy) są konstrukcji radziecki nieistniejącego producenta. Przypuszczam, że jest to ich poważniejsza wada. Nowszy ekstruder ich produkcji ma zupełnie inne rozwiązanie łożyskowania. Jest smarowany olejem, są połączone obydwa zespoły łożysk, przeniesione łożysko oporowe z przedniej części do tylnej (przy kole pasowym) i oprócz tego łożysko oporowe jest osadzone na jakiś sprężynowych poduszkach. To tyle co udało mi się odczytać z rysunku.

Obrazek

Bardzo chętnie zasięgnę fachowej porady lub konsultacji, nawet odpłatnie. Bardziej mi zależy na osobach z praktyką.
Oczywiście dziękuje za wszelkie sugestie i proszę o więcej

Pozdrawiam


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 7625
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#8

Post napisał: pukury » 23 sty 2014, 16:28

witam.
z fotek widać ( jak dla mnie ) że coś tam krzywo pracuje .
jeśli chodzi o rozwiązanie węzła łożyskowania - masz przecież dokładny przekrój konstrukcji radzieckiej.
bez specjalnych dziwactw .
ot - dwa kulkowe i jedno oporowe.
pozdrawiam.
Mane Tekel Fares


Autor tematu
Aleksx
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 8
Rejestracja: 18 kwie 2008, 11:53
Lokalizacja: Gdynia

#9

Post napisał: Aleksx » 28 sty 2014, 12:34

Witam.

Nowsze rozwiązanie wiąże się praktycznie z przebudowaniem maszyny. Nowe obudowy inny sposób mocowania do ramy – nowa rama i.t.p. Ponadto nie wiem na 100% czy te rozwiązanie będzie trwalsze.

Dlatego chce poznać przyczynę i w miarę możliwości poprawić stare rozwiązanie idąc dwoma drogami.
1. poprawić na ile się da stare rozwiązanie na łożyskach kulkowych.
2. zbudować nowe w ramach starej obudowy

Co do pierwszej „drogi”

Czy należy pasować sztywno (w kierunku promieniowym) zewnętrzną bieżnie łożyska oporowego w obudowie? Czy czasem nie pozostawić luzu i dać możliwość swobodnego wycentrowania się łożyska oporowego względem promieniowego. Jakie rozwiązanie jest zgodne ze sztuką? W katalogu SKF-u na rysunkach jest widoczny luz, ale ani w treści ani w wymiarach nie ma o tym mowy. W katalogu NSK na rysunkach jest bez luzu :(.

Obrazek

Czy jest dopuszczalne użycie podkładki elastycznej (np. elastomerowej 3mm) na stuku wzdłużnym łożysko-obudowa, też w celu wyeliminowania niewspółosiowości? Wiem, że jest rozwiązanie łożyska oporowego z kulistym pierścieniem, które niby rozwiązuje ten problem. Tylko że po pierwsze nie mam w obudowie miejsca na te rozwiązanie a po drugie jak to się ma do współpracy z łożyskiem promieniowym.

Co do drugiej „drogi”

Mam pewne przypuszczenia, ale może nie teraz i tak się „rozgadałem”

Pozdrawiam

P.S.
Na koniec uszkodzone łożysko oporowe a raczej to co po nim pozostało.

Obrazek

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#10

Post napisał: ALZ » 28 sty 2014, 20:33

Takie uszkodzenie łożyska sugeruje złe osadzenie łożyska w obsadzie. Trzeba sprawdzić czy obsada nie jest "przekoszona".

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Przeniesienie napędu, Przekładnie Pasowe, Przekładnie Zębate, Listwy zębate”