Pytania dot. przekładni zębatej z kołami o zębach skośnych

Dyskusje na temat elementów przeniesienia napędu oraz przekładni


Autor tematu
poll
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 4
Rejestracja: 23 lis 2013, 16:50
Lokalizacja: Eg

Pytania dot. przekładni zębatej z kołami o zębach skośnych

#1

Post napisał: poll » 23 lis 2013, 17:12

Na samym początku chciałbym wszystkich przywitać wszystkich fachowców jako nowy użytkownik. Forum przeglądam od dawna, ale teraz założyłem konto ze względu na problemik ; )

Jako student mam następujący problem na samym początku projektu. Spowodowane jest to tym, że w projekcie już trzeba dobierać, a wcześniejsze obliczenia miały wszystko podane ; )

Obrazek

Więc mam przekładnię z zębami skośnymi do zaprojektowania jak na foto z i=2.5. Środkowy wał to napędzający z obrotami n1 i mocą P1. Natomiast P2 = 0,4P1, a P3=0,6P1 Przekładnia ma być liczona starą metodą a dokładnie Lewisa. I teraz moje pytania:

1) Jakie jest powiązanie między nierównomiernym rozkładem mocy przekazywanej na dwa koła? Nie znalazłem tego, ale na podstawie jednego przykładu zauważyłem, że na kole, które otrzymuje mniejszą moc jest więcej zębów. Czyli dla P3 np. z3, a dla P2 1,5 x z3, bo 0,6/0,4 = 1,5. Czy dobrze myślę czy jakoś inaczej się to rozwiązuje.

2) Podane mam dla tej przekładni i=2,5. Moim zdaniem nie jest to Ic dla wszystkich koł, bo przecież ta przekładnia po prostu rozdziela napęd. Jak to rozumieć? Czy te i=2.5=i12=i13? Czy i=2.5=i12 x i13. Bo to niemożliwe dla 2 koł mieć i=2.5, bo środkowe ma ilośc zębów stałą, a jeżeli pytanie 1 jest prawdziwe na temat rozkładu mocy to będzie inna liczba zębów dla koła 2 i 3.

3) Pytanie o dobór liczb zębów. Jakie są praktyczne zalecenia doboru ilości zębów? Lepiej mniej, więcęj? Nie mam ograniczeń gabarytowych przekładni stąd nie wiem jakie wartości próbować dobierać. Ogólnie mam książkę Demetera i on sobie dobrał ot tak dla jakiejś przekładni o zębach skośnych.

Proszę o odpowiedzi, bardzo mi pomogą, a wiem, że są tutaj ludzie z odpowiednią wiedzą ; )



Tagi:


Dudi1203
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1350
Rejestracja: 07 sty 2009, 18:42
Lokalizacja: Pabianice

#2

Post napisał: Dudi1203 » 23 lis 2013, 18:07

1. Nie ma żadnego, jak z jednego wałka wyjściowego zbierzesz 90% mocy to na drugim zostanie 10 i nie ma na to rady. A jak jedna strona sie będzie krecic luzem to z drugiej będziesz miał 100% dostepnej mocy.
2. i=2.5=i12=i13 jest prawidłowe, to co dalej napisałes to jakies bzdury
3. Napedowe robisz jak najmniejsze (wzor na minimalna ilosc zebów), napędzane liczysz z przełożenia a potem sprawdzasz wytrzymałościowo.

PS zeby śrubowe a nie skośne


Autor tematu
poll
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 4
Rejestracja: 23 lis 2013, 16:50
Lokalizacja: Eg

#3

Post napisał: poll » 23 lis 2013, 18:50

No i super. Rozumiem, że jak najmniejsze chodzi Ci o liczbę zębów graniczną czyli 17 zębów - to będzie dobre rozwiązanie dla tej przekładni? Dla 18 liczyłem moduł zgodnie z zasadą Lewisa i wzoru :
Obrazek

M z P1 = 9550*(N1/n1)
cosB= 12
qc = 3.29 dla Zzast
Kv = 1
lambda = 7
z = 18
kgj = 240 dla 16HG

Moduł to wybrany z normy = 5. Poprawka Kv = 1,094, ale błąd to tylko 9,4 % więc zostaje jak jest.


Ogólnie korzystam z mitcalca, tyle, że tutaj będzie prosto dobrać te liczby zębów. A jeszcze jedno. Czyli koła, po obu stronach będą takie same a rozkład mocy jest podany wyłącznie do obliczeń wytrzymałościowych, żeby obliczyć moment? Czyli od czego zależy jak się to rozłoży. Jak to w rzeczywistości jest? Jak ktoś chce równy podział, a 100 % pójdzie na jeden wałek?

P.S U nas profek i w zadaniach pojawia się słowo "Skośne". Chyba tak i tak jest poprawnie. No w każdym bądz razie wiadomo o co chodzi ; ))

A jeszcze jedno: rysunek kół w rzucie poziomym to od góry tak jak ten co dałem?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Przeniesienie napędu, Przekładnie Pasowe, Przekładnie Zębate, Listwy zębate”