Strona 1 z 1

Listwa zębata i za mała siła przesuwu

: 04 lip 2013, 07:55
autor: einstein
Miałem napęd oparty na listwie zębatej M1 koło zębate Z26 przekładnia planetarna 1:20 i silnik 0.5Nm krokowy.
Niestety przekładnia planetarna z biegiem czasu zaczęła łapać luzy, więc wymieniłem przekładnie na silnik 2.8Nm bez przekładni i koło zębate Z13.
W pierwotnej wersji nie było problemów z siłą przesuwania, a tu jest totalnie żenada.
Wersja oryginalne dawała siłę 770N (liczone 0.5Nm * 20/0.013m) 0.013 to ramię.
W nowej wersji jest 430N (2.8Nm /0.0065m)
Silnik ma wymiary 57x57x115 więc mały nie jest.
Silnik zakupiony na alledrogo.
Sterowanie M542 8000 kroków na obrót i prąd 4.2A napięcie 57V.
Wózek bez napędu przesuwa się bardzo lekko (jest na prowadnicach liniowych)
W obecnej wersji, w czasie postoju silnika bez problemu mogę przesunąć bramę.
Gdzie zrobiłem błąd, że ten układ nie działa poprawnie?

: 04 lip 2013, 10:59
autor: krzysiekgrab
m542 ma napięcie 50VMAx więc jakie 57V?

tamten silnik miał ok 10Nm ( 0.5x20). tutaj mamy mniejsze koło, ale i mniejszy silnik, czyli ok 6Nm. Jak sam kolega policzył wychodzi prawie połowa tego co było, a czasami podniesienie 'mocy" o 10% może zrobić dużą różnicę.
po drugie proszę sprawdzić czy ten silnik ma te ~3Nm .

: 04 lip 2013, 11:16
autor: einstein
M542 występuje w 2 wersjach napieciowych 50V i 75V, ja mam tego 75V

Jak sprawdzić, czy faktycznie mam te prawie 3Nm?
Czy ilość mikrokroków i czas trwania impulsu w mach3 może mieć wpływ na silnik?

: 04 lip 2013, 11:53
autor: krzysiekgrab
skrót m542- 5- oznacza 50v, 42 oznacza 4,2A. ale to raczej bez znaczenia,

Jeżeli chodzi o silnik, to waga wędkarska, plus jakieś ramie - 10cm - 1kg, to ok 1Nm.

tak, podział ma wpływ oraz sam silniki - różne charakterystyki momentu w f-kcji prędkości.

: 04 lip 2013, 13:08
autor: noel20
Jeżeli nie będziesz stosował żadnej przekładni to zostaje ci tylko zmniejszyć przyśpieszenia w programie. Chyba że w ogóle ci brama nie rusza, bo siły tarcia są za duże.
A powiedz ile waży twoja brama? Też chce zrobić właśnie zębatkę silnika bezpośrednio na silniku i nie wiem czy to będzie chodzić.

: 05 lip 2013, 11:37
autor: ursus_arctos
Nie polecam napędu bezpośredniego. Policzmy:
F = 2*M/d
gdzie M - moment silnika
d - średnica podziałowa
Dla koła o średnicy 16mm i silnika 2.8Nm wychodzi 350N. To jest bardzo mało.
Do tego rozdzielczość: pi*16mm/200kroków = 0.2513mm/krok
Dla takiego silnika przekładnia 1:5 byłaby ok.