Podsumowanie 2012: mocowanie kół zębatych na wale

Dyskusje na temat elementów przeniesienia napędu oraz przekładni

Awatar użytkownika

Autor tematu
pitsa
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 4697
Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
Lokalizacja: PL,OP

Podsumowanie 2012: mocowanie kół zębatych na wale

#1

Post napisał: pitsa » 27 paź 2012, 14:57

Spośród zapytań o sposób zamocowania kół na wale pojawiają się odpowiedzi o klejach, robakach i systemach mocowania. Przeglądając forum zrobiłem zestawienie odpowiedzi - może komuś się przyda.

Obrazek

Przykładowe pytania:
* Potrzebuję pomocy w wybraniu kół zębatych i ich mocowania, traperlock czy BK
* Z tego co wiem, to sprzedają kola zębate z otworami w środku, co z tym dalej zrobić, żeby połączyć z takim silnikiem?
* Czy można w takim kole zębatym rozwiercic sobie otwór na oś śruby od strony napędowej na fi 15 czy stosuje sie inny typ koła i wraz z nim "taper lock"?


Odpowiedzi:
* Tulejkę a`la taperlock wykonałem sam na tokarce Zuch1.
* może lepiej roztoczyć? zastanawia mnie UPADEK :lol: metod.
* śruba mocująca imbusowa w piaście koła. Jakieś M4 powinno starczyć.
* Takie koła mocuje sie pewnie i dobrze wkrętami robaczkowymi rozmieszczonymi co 120° - 2 sztuki
* siła docisku takich "robaczków" jest bardzo mała ... gdy maszyna będzie robiła nagłe zwroty z masą np. 60kg.przy jakiejś tam prędkości. to w końcu te robaczki skapitulują.
* Ja kupiłem do kół tulejki sati, są tańsze i mają lepsze parametry od BK.
* Ja bym tam wstawił Loctite. Pewne, a są środki by klej popuścił.
* kombinatorzy, może po prostu wykonać wpusty?
* Czasami nie warto kombinować, 30zł za tulejkę to nie jest dużo, jedynie koła trzeba oddać do tokarza. [Cena za wykonanie otworu do 20mm w kole to 20zł netto]
* Rozumiem, że czasem się buduje z tego co wpadnie w łapki, ale co zrobisz jak części nie pasują do siebie? Będziesz przerabiał, kombinował, itd...

Bezpośrednie linki do systemów mocowania na wale:
* Taperbush - http://www.akcesoria.cnc.info.pl/tulejki_taper.htm
* pierścienie Clampex KTR105 - http://www.sprzegla.pl/index.php/CLAMPEX_KTR_105
* tuleje Taper Lock lub Taper Bush - http://www.ebmia.pl/tuleje-mocujaco-zac ... ml?sort=2a
* PSV2061: http://www.stromag.cz/pl/f/stromag_pl/p ... 2061_e.pdf
* Tuleje mocujące TRZ 6,35x10 firmy Bervina: http://www.automotsys.com.au/BAbushes.pdf
* Taper lock nie jest taki drogi. tu są dostępne ceny: http://*.net/Tuleje-Taper-Lo ... 5,%29.aspx


Oś silnika wystaje na ok 15mm, nie wiem czy nie za mało. Podoba mi się to rozwiązanie, tylko nie wiem jak te stożki rozwiązać.
Obrazek
* Jeżeli jednak nie chcesz zmieniać silnika i ingerować w zębatkę, dorób zwykłą tulejkę redukcyjną, osadź na wale silnika, a zębatkę wklej na redukcję, lub wciśnij na gorąco.


Można kupić gotowe koła w wykonaniu pod tuleje Taper Lock zamiast samego otworu pilotującego w firmie Atlantis.

Obrazek Obrazek

To mocowanie z prawej, oznaczone w sklepie akcesoria jako TRZ, powinno pasować do kółek jak z pierwszego zdjęcia. Tylko cena jest kilkukrotnie większa od taper lock od *.net (8zł!)

Do kompletu filmik od bratanków:
[youtube][/youtube]

Jeśli znasz inne rozwiązania lub przykłady zastosowania mocowań na wale - dopisz w wątku.


zachowanie spokoju oznacza zdolności do działania
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ

Tagi:

Wróć do „Przeniesienie napędu, Przekładnie Pasowe, Przekładnie Zębate, Listwy zębate”