Strona 1 z 2
Wyliczenie mocy
: 14 wrz 2011, 20:10
autor: nouki
Witam.
Jestem tu nowy wiec proszę o wyrozumiałość a jeśli nie ten dział proszę o przeniesienie.
Buduje mały pojazd i potrzebuje wiedzieć jaka będzie moc na kole napędzającym.
Silnik ma parametry:
Maksymalny ciągły moment - 44.1 mN.m
Moc : 77.5 W
Przekładnia 1 – przekładnia zębata 1:2 (silnik - wałek 1)
Przekładnia 2 – pasek zębaty przekładnia 12 do 60 zębów 1:5 ( wałek 1 na wałek 2)
Chce wyliczyć moc i moment na wałku 2.
Nie liczę na gotowca lecz o wzory:)
: 14 wrz 2011, 20:45
autor: bob35
44.1 mN.m x 2 x5=
: 14 wrz 2011, 20:49
autor: nouki
Wiec zapytam inaczej. Czy siły dla koła zębatego i pasa zębatego wylicza się tak samo?
Czyli mając np. wiertarkę 700W( moc silnika) i przekłądnie 1:10 wedle tego wzoru wychodzi troche chyba dziwna ta moc wyjściowa?
: 14 wrz 2011, 21:21
autor: pukury
witam.
liczy się moment - moc wychodzi z momentu przy określonych obrotach .
dlatego ( np ) silnik z wiertarki może mieć podobną moc jak silnik ze ( np ) szlifierki .
stosując przekładnie zwiększasz moment - zmniejszasz obrotu .
moc pozostaje taka sama - nie licząc strat .
kolega podał Ci stosowny wzór .
pozdrawiam .
: 14 wrz 2011, 21:30
autor: nouki
Ok rozumie.
Więc przekładając to co wyszło i biorąc np do samochodu jaką maksymalnie masę ruszy ( bo dokładnie o to mi chodzi) pomijając straty.
: 14 wrz 2011, 21:47
autor: pukury
witam.
obawiam się że tak do końca to nie policzysz .
w tym wypadku strat nie można pominąć .
w grę wchodzą koła - średnica , stopień napompowania , itp .
no i z jaką prędkością .
z takich obliczeń jestem cieniutki - więc się nie wypowiadam .
ale tak na oko to sporo - z 40 - 50 kg ( strzelam ) .
pozdrawiam .
: 14 wrz 2011, 22:28
autor: nouki
Dokładnie to z wałka będzie szło na zębatkę 18 zębów i na pasek zębaty będzie to czołg(podałem koła by prościej było bo tu wpływ ma szerokość paska, materiał ,powierzchnia styku, ilość kół prowadzących, łożyskowanie....)
Prędkość docelowa 12-15Km/h czyli jakieś 1500obr/min na wałku.
Obawiam się czy nie będzie problemu z ruszaniem płynnym bo te dane są dla pełnej mocy a przy ruszaniu będzie .....
Karta silnika:
http://www.kysanelectronics.com/graphic ... F-8021.pdf
: 15 wrz 2011, 21:21
autor: bob35
To masz proste do wyliczenia . Uczono mnie tego w 7 klasie. Poczytaj co to siła praca co oznaczają te jednostki i ich definicje . Uwzględnij że jak coś ma 100% sprawności to jest to perpetuum mobile.
: 15 wrz 2011, 21:36
autor: nouki
Więc zapewne w 8 klasie Kończyłeś już studia
Skoro proste to podaj wynik.

Policz ze wszystkimi stratami na zębatkach i paskach zębatych, łożyskach i podziel się pewnie nie jednej osobie się to przyda kiedyś.
Jak dla mnie jest zbyt wiele niewiadomych by wyliczyć to ale zapewne są jakieś stałe przyjęte które się podstawia a i wzory szkolne raczej się nie zastosuje tu. O ile mi wiadomo i poczytałem zębatki i pasy zębate wylicza się inaczej.
: 25 wrz 2011, 21:47
autor: bob35
nouki pisze:Więc zapewne w 8 klasie Kończyłeś już studia
Skoro proste to podaj wynik.

Policz ze wszystkimi stratami na zębatkach i paskach zębatych, łożyskach i podziel się pewnie nie jednej osobie się to przyda kiedyś.
Jak dla mnie jest zbyt wiele niewiadomych by wyliczyć to ale zapewne są jakieś stałe przyjęte które się podstawia a i wzory szkolne raczej się nie zastosuje tu. O ile mi wiadomo i poczytałem zębatki i pasy zębate wylicza się inaczej.
Nie trzeba kończyć studiów . Policz wszystko na 30% sprawności nie napisałeś w jaki sposób to zasilisz . Policz masę . Jak akumulatorem to taki 50Ah. starczy ci na niecałą godzinę. Policz masę .Przecież nikt nie wie co to ma być po czy jeździć co przewozić to jak to policzyć ? Musisz to zrobić sam.