Mam do zamodelowania w Catii rower z przekladnią bezstopniową. Rower już zrobiłem, ale nie mogę poradzić sobie z przekladnią. Nie mogę nigdzie znaleźć co powoduje ze następuje zmiana średnicy. Jeśli ktoś umie to dokładnie wytlłumaczyć, a najlepiej udostepnić jakieś zdjęcia byłbym bardzo wdzięczny. Szukałem w internecie i w ksiażkach ale wszędzie są albo wybiórcze informacje albo mikro rysunki na których nic nie widać. Będę wdzięczny za każdą pomoc. Poszukuję najprostszego rozwiązania, wiem że jest ich kilka.
W skuterze są 4 talerze - razem tworzą dwa jakby koła pasowe. Jedno koło jest dociskane sprężyną dociskową dzięki czemu na początku pasek jest praktycznie na pełnym obwodzie koła. Przy zwiększaniu obrotów sprężyna ta słabnie, dzięki czemu pasek schodzi niżej a co za tym idzie zmniejsza się przełożenie.
Przykładowo na początku mamy 1:5, zaś na wysokich obrotach dochodzi do 5:1. To są dane przykładowe. Mogę wykonać koledze jakieś fotki itp.
Chyba w jakimś rowerze widziałem dość fajne rozwiązanie automatycznej zmiany biegu.
Na kole znajdował się ciężarek , im szybciej się jechało tym większa działała na niego siła odśrodkowa. Był jakoś sprytnie połączone z przerzutkami.
: 18 cze 2011, 20:03
autor: Wojekkk
paker814 pisze:Dzięki za pomoc, ale chodzi głównie o rozwiązania w skuterze żeby można je było zaadaptować w rowerze :/
W skuterze na wale silnika znajduje sie koło pasowe ktore wewnatrz ma kilka biezni w postaci prawie wycinka koła rozlozone promieniowo od osi. Po tych bieżniach poruszaja sie ciezarki tzw "rolki" ktore automatycznie reguluja zaciskanie lub rozluznianie kola pasowego na zasadzie siły odsrodkowej, dlatego tez skuter pracuje przez cały okres rozpedzania na w miare jednakowych obrotach, w rowerze nie znajdzie to raczej zastosowania poniewaz aby uzyskac odpowiednia siłe odsrodkowa ktora rozeprze rolki i zacisnie nam koło pasowe potrzeba dużych obrotów albo wielkich mas. Obroty mozna uzyskac przez przekladnie z korbowodu ale potem trzeba by je zkorygowac nastepna przekladnia przy kole co dołączajac opory paska czynilo by jazde na takim rowerze mordega... Jedynie moznaby zastosowac bezstopniowa zmiane reczna tak jak było to na filmie z przelozeniami do tokarki. Albo zaprząc hydraulike lub elektryke do zmiany przelożen co byloby chore.
: 18 cze 2011, 20:27
autor: paker814
Wojtekkk wiem ze w rowerze to raczej sie nie sprawdzi ale nie o to tu chodzi :/ Pan mgr. wymyslil sobie ze tak ma byc i nic nie poradze :/
pabloz90 pisze:W poniedziałek bądź wtorek właśnie będę rozbierać napęd skutera więc co da się to sfotografuję
Dzięki wielkie. Czekam w takim razie na fotki. Mam nadzieje ze bedzie jak najwiecej szczegolow.
Pozdrawiam
: 18 cze 2011, 20:34
autor: AndrzejJS
Jest tak jak kolega paker814 napisal. Kazda przekladnia bezstopniowa
ma sprawnosc wyraznie gorsza od wielostopniowej. Na te straty mozna sobie pozwolic
w skuterze ze silnikiem spalinowym ale nie w rowerze z napedem ,,ludzkim''.
Czyli do roweru pozostaje przekladnia wielostopniowa. Moze sa rozwiazania ktore
zmieniaja przelozenia takiej przekladni automatycznie albo pozostaje to jeszcze do skonstruowania.